Esant minusinei temperatūrai, dauguma automobilių pradeda skleisti keistus garsus arba net visai nustoja veikti. Kuo šilčiau, tuo mažiau problemų, tačiau automobilis savaime nesusitvarko. Šaltis pasako, kokių gedimų turime automobilyje ir kokius, bet kuriuo atveju, artimiausiu laikotarpiu teks taisyti.
- Defektai, atsiradę esant itin šaltam orui, laikui bėgant blogėja ir išryškėja ir geromis sąlygomis.
- Užvedimo problemos šaltyje ne visada kyla dėl susidėvėjusio akumuliatoriaus – išvaizda gali būti apgaulinga!
- Defektų išnykimas išnykus šalčiui nereiškia, kad automobilis vėl tvarkingas.
Sudėtingos sąlygos sustiprina kai kurių gedimų simptomus – problemos vis labiau gilėja, tačiau esant palankioms sąlygoms dar kurį laiką galėtumėte su jomis gyventi. Tačiau per šalčius jos tampa nemalonios – ir jei tai viskas, galima planuoti remontą, tačiau jo nereikėtų ilgai atidėlioti. Taip pat yra problemų, nepastebimų esant teigiamai temperatūrai, dėl kurių per didelius šalčius neįmanoma važiuoti automobiliu arba dėl kurių greičiau dėvisi kiti daiktai – šie remonto darbai negali laukti!
Užvedimo problemos – akumuliatorius?
Jei aplinkos temperatūrai mažėjant mažėja starterio greitis ir galiausiai variklis neužsiveda, numanomas kaltininkas yra akumuliatorius. Dažniausiai taip ir būna. Problema iškyla, kai automobilis neužsiveda esant minus 15 laipsnių šalčiui, bet puikiai veikia esant minus 5: ar jį pakeisti, ar palaukti? Tikros žiemos priepuolio metu problema dažnai išsisprendžia savaime: jei išsikrovusį akumuliatorių paliksite šaltyje, po nakties paprastai automobilis neužsikurs. Išsikrovusio akumuliatoriaus elektrolitas gali užšalti, o tai baigiasi mechaniniais akumuliatoriaus pažeidimais. Taip pat skaitykite: „Šaltyje išsikrovė akumuliatorius? Papasakosime, kaip užvesti variklį nuo laidų ir nieko nesugadinti“.
Patarimas: jei nesate tikri, kad akumuliatorius susidėvėjęs (nes automobilis esant šiltesniems orams vis tiek „užsikuria“), įkraukite jį ir nuvažiuokite į remonto dirbtuves, kad jį patikrintų. Tai užtrunka vieną minutę, o testavimo prietaisas parodo akumuliatoriaus nusidėvėjimo laipsnį procentais. Jei akumuliatoriaus efektyvumo rodiklis yra 80 proc. ar daugiau, gedimo ieškokite kitur.
Užvedimo problema – starteris?
Silpnas akumuliatorius? Tada įsigysiu „boosterį“ arba užvesiu automobilį laidais – taip galvojate ir, kai standartinis užvedimo bandymas nepavyksta, griebiatės nešiojamo „boosterio“ arba pasiimate laidus ir paprašote kaimyno pasiskolinti elektros energijos iš jo veikiančio automobilio. Jei elektros energijos skolinimasis arba „boosterio“ naudojimas padeda, tuomet nėra pagrindo įtarti starterį sukėlus problemų. Tačiau jei stiprintuvas nepadeda, jei kitas veikiantis akumuliatorius turi problemų, nes starteris vos sukasi, tada…. tikriausiai turite remontuoti starterį. Taip pat skaitykite: „Variklio šildymas žiemą stovint – tema, kuri kaitina vairuotojus šaltuoju metų laikotarpiu“.
Patarimas: neatidėliokite starterio remonto, net jei jis po šalnų vėl tampa gyvybingas. Daugeliu atvejų remontas kainuoja vos 50 eurų. Starteris, kurio įvorės susidėvėjusios, per trumpą laiką pražudys bet kokį akumuliatorių, o jo veikimas savaime nepagerės – problemos tik didės!
Kartais (nes vienas gedimas lemia kitą) dėl susidėvėjusio starterio smarkiai susilpnėja akumuliatorius – tada tenka spręsti dviejų gedimų problemą.
Triukšminga oro ventiliacijos sistema, bet tik šaltuoju metų laiku – ką daryti?
Prie oro įsiurbimo angos sklindantys šaižūs švilpiantys garsai, kurie išnyksta įjungus greitesnę pavarą, yra ženklas, kad ventiliatoriaus varikliui greit ateis paskutinioji. Triukšmą skatina šaltas oras, dėl kurio susitraukia elektros variklio rotorių guolinės dalys. Pradžioje variklis triukšmauja tik važiuojant pirma pavara, vėliau – ir antra pavara, o greitėjant ar stabdant triukšmas gali išnykti.
Patarimas: kai triukšmas tampa nepakeliamas, pakeiskite variklį (arba visą oro įsiurbimo modulį – tai priklauso nuo automobilio modelio). Tai, kad jis girgžda, nereiškia, kad nustos veikti, tačiau nesitikėkite, kad jis pats pasitaisys ar kad veleno sutepimas padės ilgam. Šis variklis yra pakeliui į šiukšlių dėžę, į kurią jis nebūtinai turėtų patekti iš karto, bet ne vėliau kaip iki kito rudens ir (arba) žiemos sezono.
Lėtai veikiantys priekinio stiklo valytuvai
Šaltis, dėl kurio metalai susitraukia ir dėl kurio susidėvi starteris, panašiai gali paveikti ir kitus automobilio elektros variklius. Antrasis problemos kaltininkas (po starterio) yra valytuvų variklis. Jei šaltu oru jis neturi jėgos judinti valytuvų, bet laikui bėgant sušyla ir veikia beveik normaliai, jį taip pat galima keisti. Taip pat skaitykite: „Ką daryti, kai užšalo langų apiplovimo skystis?“.
Patarimas: prieš kišdamiesi į valytuvų varikliuką, įsitikinkite, kad relė nėra problemos priežastis (ypač jei valytuvai sustoja tik pertraukiamo veikimo metu) – kartais taip nutinka.
Elektros energijos tiekimo nutraukimas – saugikliai ir jungtys
Važiuojate minus 20, automobilis lyg ir važiuoja, bet vis kažkas negerai: arba išsijungia indikatoriai, arba priekinio stiklo valytuvai, arba dar kas nors….. Jei automobilyje yra seno tipo saugiklių – vamzdinių – pakeiskite juos visus! Taip pat pravartu kruopščiai patikrinti, išvalyti ir specialiu purškikliu izoliuoti visas po variklio dangčiu esančias elektros jungtis.
Bendras elektros energijos trūkumas – generatoriaus?
Galbūt generatorius, tačiau pirmiausia verta patikrinti mažiau rimtus dalykus. Gerai žinoma, kad kuo šalčiau, tuo didesni automobilio elektros energijos poreikiai, o generatoriui tenka didesnė apkrova. Tačiau dažnai būna, kad jis veikia tinkamai, tik srovė nepasiekia adresato! Taigi, užuot remontavę generatorių, jei per didelius šalčius pastebite srovės trūkumą (gęsta lemputės, lėtai veikia elektros varikliai, nuolat nepakankamai įkraunamas akumuliatorius), apsilankykite pas elektriką. Patikrinkite įkrovimo įtampą akumuliatoriuje ir generatoriaus išėjime. Vasarą nepastebima, bet labai svarbi esant dideliam šalčiui, problema gali kilti dėl įžeminimo kabelio!
Patarimas: prieš keičiant akumuliatorių nauju, visada rekomenduojama trumpai patikrinti įrenginį. Taip yra todėl, kad niekada nežinote, ar jis išsikrovė savaime, ar dėl netinkamų sąlygų, kuriomis tenka dirbti. Tai, kad nuo pavasario iki rudens problemos yra nepastebimos, nereiškia, kad jų nėra – o į išlaidas įeina ir akumuliatoriaus keitimas kas vienerius ar dvejus metus!
Dyzelinas sukasi, neužsiveda – blogi degalai?
Dyzelinių variklių savininkams: prieš žiemos sezoną verta pasikeisti degalų filtrą! Jei nėra jokių galios problemų, starteris veikia energingai, bet variklis neužsiveda, įtarimai krenta ant degalų. Ir tai gali būti teisinga – prastas dyzelinas -20 laipsnių Celsijaus temperatūroje gali virsti drebučiais (tik sušilęs jis atgaus pirmines savybes). Vis dėlto visada verta savęs paklausti: kada pakeičiau degalų filtrą? Šį filtrą verta pakeisti ne tik dėl užvedimo problemų – užsikimšęs filtras radikaliai pagreitina įpurškimo sistemos susidėvėjimą – taip pat ir vasarą!
Įjungiate šildymą, bet vis tiek šalta – termostatas?
Priklauso nuo to, kas vyksta. Daugelyje automobilių šildymas yra prastas, nes būtent toks ir yra – važiuojant 10 km mieste variklis nepasiekia visos darbinės temperatūros, todėl negali užtikrinti efektyvaus šildymo! Tačiau jei automobilis šaltas, variklis nepakankamai įkaitęs, o radiatorius šiltas – vadinasi, kažkas negerai!
Patarimas: tokie gedimai sukelia nepatogumų tik žiemą, o vasarą gresia variklio perkaitimu. Termostatas ne visada sustoja kraštutinėje padėtyje – jei žiemą dėl gedimo jis šiek tiek atvėsina variklį, tai vasarą jį „šiek tiek“ perkaitins, o tai gresia galvutės sugadinimu ir mažiausiai keletos šimtų eurų remonto sąskaita!
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.