• Įkelk vaizdo įrašą
  • Pranešk naujieną
  • Apie mus
  • Kontaktai
Pirmadienis, 30 birželio, 2025
  • Prisijungti
  • Registracija
Reidas Official
Pranešti naujieną
Įkelti video
  • Naujienos
    • Premjeros
  • Eismas
    • Baudos kvitas
  • Eismo įvykiai
  • Kriminalai
  • Naudoti automobiliai
  • Elektromobiliai
  • Technologijos
  • Patarimai
    • Eksploatacija
    • Kelio ženklai
    • Kelių eismo taisyklės
    • Vairuotojo pažymėjimas
  • Degalų kainos
  • Daugiau
    • Testai
      • Lyginamieji testai
      • Pirmasis važiavimas
      • Ilgalaikiai testai
    • Apžvalgos
      • GPS sekikliai
      • OBD2 diagnostika
      • Vaizdo registratoriai
    • Vaizdo įrašai
      • Įkelti vaizdo įrašą
    • KET baudos
    • Taršos mokestis
    • Virtualus alkotesteris
    • Draudimo patikra
    • Kuro skaičiuoklė
    • OBD diagnostikos klaidu kodai
    • Testai
    • Informacijos kanalai
Rezultatų nėra
Peržiūrėti visus rezultatus
Reidas Official
Rezultatų nėra
Peržiūrėti visus rezultatus
Reidas Official
Rezultatų nėra
Peržiūrėti visus rezultatus
  • KET baudos
  • Taršos mokestis
  • Virtualus alkotesteris
  • Draudimo patikra
  • Kuro skaičiuoklė
  • Vaizdo įrašai
  • Info kanalai
Pagrindinis Naujienos

Darbo ir pajamų apsauga: pavėžėjamas daugiau grėsmių nei privalumų?

pagal Michal Kovalčiuk
2025.01.11, 14:00
Naujienos
A A
0
uber logotipas taksi
Dalintis FacebookDalintis TelegramDalintis WhatsAppDalintis Linkedin

Lietuvoje pavėžėjai įprastai dirba pagal individualią veiklą (ĮV), o ne pagal darbo sutartį. Tai, anot specialistų, darbuotojams kelia daugiau grėsmių nei privalumų. „Skaitmeninės darbo platformos (programėlės, kurios sujungia paslaugų teikėjus su klientais) sukuria prieštaringas darbo santykių formas ir trikdo tradicinį darbo organizavimą. Šis verslo modelis apriboja darbuotojų teisę naudotis darbo apsauga“, – teigia Vilniaus universiteto (VU) Teisės fakulteto profesorė Ligita Gasparėnienė. Kodėl šie darbo santykiai grindžiami savarankišku darbu, o ne darbo sutartimi?

Savarankiškas darbas (pagal ĮV) suteikia darbuotojams lankstumo – leidžia jiems patiems nuspręsti, kada ir kiek dirbti. O štai skaitmeninėms darbo platformoms – sumažinti kaštus, susijusius su socialinėmis garantijomis.

„Todėl pavėžėjo platformų bendrovės sąmoningai įdarbina darbuotojus kaip savarankiškai dirbančiuosius. Šios platformos save pozicionuoja kaip tarpininkes, o ne darbdavius, todėl neprisiima atsakomybės už darbuotojų socialinį draudimą ar kitas tradicines garantijas. Taip pat apmokėjimo modelis čia orientuotas į rezultatus – atlygis mokamas už atliktą užduotį, o ne už dirbtą laiką, kas dera su savarankiško darbo logika. Be to, teisinis reguliavimas šioje srityje dar nėra iki galo aiškus, todėl platformos išnaudoja šias spragas“, – sako L. Gasparėnienė.

Grėsmės darbuotojams

Savarankiškai dirbantys asmenys dažnai negali pasinaudoti visomis socialinio draudimo išmokomis, tokiomis kaip bedarbio pašalpos. Mat jų darbas nėra laikomas oficialiai nutrauktu, kaip tai būna samdomų darbuotojų atvejais. 

„Savarankiškai dirbantys asmenys susiduria su sunkumais gaunant ligos išmokas, nes dažniausiai jie patys privalo pasirūpinti savo sveikatos draudimu, o ligos atveju – gali visai neturėti reikiamos apsaugos. Savarankiškai dirbantiesiems taip pat ir vaiko priežiūros išmokos yra ribotos arba išvis nepasiekiamos, nes socialinės apsaugos sistemos dažnai yra orientuotos į tradicinius darbo santykius. Be to, pavėžėjai, dirbantys ne pagal darbo sutartį, gauna mažesnes pensijas, nes jų įnašai į socialinio draudimo sistemas įprastai būna mažesni arba nereguliarūs“, – savarankiško darbo grėsmes vardina L. Gasparėnienė.

Tiek Lietuvoje, tiek kitose Europos Sąjungos (ES) šalyse pavėžėjai, kaip savarankiškai dirbantys asmenys, susiduria ir su eile kitų problemų.

„Maksimalaus ir minimalaus darbo laiko nebuvimu, todėl dažnai pavėžėjai gali būti pervargę ir kelti pavojų ne tik sau, bet ir kitiems. Šią problemą kai kuriose šalyse siūloma spręsti per platformose paslaugas teikiančių asmenų stebėjimą. Taip pat darbuotojams neužtikrinamas poilsio laikas, atostogos. Pavėžėjai yra visiškai neapsaugoti prastovos atveju, nes jiems jos tiesiog nėra mokamos“, – teigia L. Gasparėnienė.

Skaitykite  Nuo 2035 m. – ES uždraus benzininius ir dyzelinius automobilius

Ekspertė taip pat pažymi, jog pavėžėjimo paslaugų teikimas per platformas yra paremtas civilinėmis paslaugų sutartimis, kurios kitaip nei darbo sutartys neturi ribojimų ar įspėjimo terminų, pirmenybės likti darbe. O platformai bankrutavus, joje dirbę pavėžėjai, kaip savarankiškai dirbantys asmenys, neturi teisės kreiptis į Garantinį fondą dėl išmokų.

Ką sako profsąjungos ir ES?

Profsąjungų pasyvus dalyvavimas ginant skaitmeninės platformos darbuotojų (pavėžėjo) teises ir interesus yra viena iš didžiausių problemų sprendžiant jų darbo sąlygų klausimus. Tai atskleidė 2024 m. VU Teisės fakulteto ir Moldovos ASEM universiteto vykdomo projekto „Darbo sąlygų apsauga platforminėje ekonomikoje: Moldovos-Lietuvos socialinis dialogas“ Lietuvoje ir Moldovoje atliktas skaitmeninio platforminio darbuotojo apklausos tyrimas.

„Yra pasigendama socialinio dialogo tarp platforminio darbo organizatoriaus ir profesinės sąjungos. Šis verslo modelis stokoja fizinio bendradarbiavimo ir komunikavimo tarp savo darbuotojo (savarankiškai dirbančio asmens) ir platformos darbdavio“, – teigia L. Gasparėnienė. 

„Profesinės sąjungos yra ypač naudingos „pagal užsakymą dirbantiems ir minios darbuotojams“ (angl. crowdworkers) platformų ekonomikoje. Pavyzdžiui, jos remia maisto pristatymo kurjerius, kurie maistą pristato dviračiais. Profesinės sąjungos jiems padėjo steigti darbo tarybas Austrijoje ir Vokietijoje bei inicijavo protestus, siekdamos atkreipti dėmesį į nepalankias darbo sąlygas skaitmeninėse platformose Belgijoje, Nyderlanduose ir Jungtinėje Karalystėje“, – praeitą gruodį vykusiame VU mokslo renginyje „Darbo ir pajamų apsauga skaitmeninėje ekonomikoje: platformų darbuotojų atvejo studija“ pasakojo VU mokslininkė dr. Rita Remeikienė.

Ekspertė taip pat priduria, kad 2018 m. profesinės sąjungos inicijavo ir elgesio kodekso pasirašymą, kuris įpareigojo platformas mokėti darbuotojams atlyginimus, ne mažesnius už vietinius darbo užmokesčio tarifus. Šį kodeksą pasirašė aštuonios Vokietijos platformos.

Tačiau skaitmeninių platformų pavėžėjo darbo santykiai Lietuvoje ir Europos Sąjungoje šiuo metu vis dar nėra aiškiai reglamentuoti. 

„Šiais metais įsigaliojusi naujoji ES direktyva dėl darbo skaitmeninėse platformose, nustato darbo santykių prezumpciją – darbuotojai laikomi tradiciniais darbuotojais, nebent platforma įrodo kitaip. Lietuva turi iki 2026 m. gruodžio 2 d.perkelti šią direktyvą į nacionalinę teisę. Tai atneš pokyčių pavėžėjo darbo sąlygoms ir suteiks daugiau socialinių garantijų. Tačiau šie pokyčiai įstatymuose bus tik pirmas žingsnis link visapusiškesnio pavėžėjo teisių ir darbo sąlygų apsaugos užtikrinimo. Mat jie neišspręs visų pavėžėjamas kylančių iššūkių. Pavyzdžiui, išlieka klausimai dėl mokesčių ir tarptautinių darbuotojų teisių apsaugos“, – teigia VU, Teisės fakulteto profesorė dr. L. Gasparėnienė.

Skaitykite  Nuo 2035 m. – ES uždraus benzininius ir dyzelinius automobilius

„Atlikus apklausas ir ekspertinį vertinimą, siūloma skaitmeninėms darbo platformos darbuotojams sudaryti galimybę patiems pasirinkti, ar jie nori būti įdarbinti pagal darbo sutartį, ar toliau vykdyti individualią veiklą. Tai galima skatinti įpareigojant platformas siūlyti abiejų rūšių sutartis. Taip pat būtina apibrėžti, kurioms platformoms ir kokiomis sąlygomis tai būtų privaloma ”, – teigia VU, Teisės fakulteto dr. R. Remeikienė.

Žymos: boltpavėžėjastaksi
Dalintis1DalintisSiųstiDalintis

Sekite mus, kad nepraleistumėte svarbių naujienų!

Sekite mus Google News platformoje

Rekomenduojami vaizdo įrašai

Vilkikas rūke važiavo prieš eismą vairuotojas gelbėjosi šalikelėje

Vilkikas rūke važiavo prieš eismą – vairuotojas gelbėjosi šalikelėje

0

Vilniuje Range Rover važiavo tiesiai į Golf be reakcijos

Vilniuje „Range Rover“ važiavo tiesiai į „Golf“ – be reakcijos

0

Šokiruojantys BMW X1 manevrai du pažeidimai iš eilės

Šokiruojantys BMW X1 manevrai: du pažeidimai iš eilės

0

Raudona šviesa Ne problema svečiams iš Šveicarijos

Raudona šviesa? Ne problema svečiams iš Šveicarijos!

0

Taip pat skaitykite

Šie automobiliai genda dažniausiai – bet vairuotojai jų vis tiek trokšta

Automobiliai, kurie nerūdija: patikimiausi modeliai Lietuvoje

Šie automobilių modeliai netrukus dings – ar dar verta juos pirkti?

Vairuotojus erzina ši nauja sistema – privaloma visuose naujuose automobiliuose

Šie nauji automobiliai per metus praranda iki 50 % vertės

5 naudoti automobiliai, kurių reikėtų vengti – ekspertų įspėjimas

Naujienos

  • Naujausios
  • Eismas
  • Baudos kvitas
  • Eismo įvykiai ir nelaimingi atsitikimai
  • Kriminalai
  • Elektromobiliai
  • Technologijos
  • Degalų kainos ir tendencijos
  • Premjeros

Straipsniai

  • Apžvalgos
  • Kelių eismo taisyklės
  • Naudoti automobiliai
  • Patarimai
  • Testai
  • Vaizdo įrašai

Naudinga

  • Privalomasis automobilio draudimas
  • KASKO draudimas
  • Automobilio VIN patikra: Regitra ir CarVertical
  • KET baudos
  • Greičio matuokliai
  • Kuro skaičiuoklė
  • Taršos mokestis
  • Virtualus alkotesteris
  • Vairavimo kategorijos
  • Kelių darbai ir rengiami kelių projektai (žemėlapis)

Draugai

Tlgrm.lt
Misija-darbas.lt
Tiksaviems.lt
Sharklinker.lt
automobilių supirkimas
Automobilių skelbimai ir atsiliepimai
KepamVerdam.lt - Receptai
  • Privatumo politika
  • Slapukų naudojimo informacija
  • Partneriai
  • Apie mus
  • Kontaktai

© 2023 Reidas Official - Visos teisės saugomos.

Sveiki sugrįžę!

Prisijunkite prie savo paskyros žemiau

Pamiršote slaptažodį? Užsiregistruoti

Sukurti naują paskyrą!

Norėdami užsiregistruoti, užpildykite žemiau esančias formą

Visi laukai yra privalomi. Prisijungti

Atgauti slaptažodį

Norėdami iš naujo nustatyti slaptažodį, įveskite savo vartotojo vardą arba el. pašto adresą.

Prisijungti

Add New Playlist

Rezultatų nėra
Peržiūrėti visus rezultatus
  • Naujienos
    • Premjeros
  • Eismas
    • Baudos kvitas
  • Eismo įvykiai ir nelaimingi atsitikimai
  • Kriminalai
  • Naudoti automobiliai
  • Elektromobiliai
  • Technologijos
  • Patarimai
    • Eksploatacija
    • Kelio ženklai
    • Kelių eismo taisyklės
    • Vairuotojo pažymėjimas
  • Degalų kainos
  • Testai
    • Ilgalaikiai testai
    • Lyginamieji testai
    • Pirmasis važiavimas
  • Apžvalgos
    • GPS sekikliai
    • OBD2 diagnostika
    • Vaizdo registratoriai
  • Vaizdo įrašai
    • Įkelti vaizdo įrašą
  • KET baudos
  • Taršos mokestis
  • Taršos mokestis
  • Virtualus alkotesteris
  • Draudimo patikra
  • Kuro skaičiuoklė
  • OBD diagnostikos klaidu kodai
  • Testai
  • Pranešti naujieną
  • Įkelti vaizdo įrašą
  • Informacijos kanalai
  • Prisijungti
  • Užsiregistruoti

© 2023 Reidas Official - Visos teisės saugomos.