Dujos automobiliams – metodas, kad važinėti būtų pigiau. Kurie varikliai gerai veikia su dujų sistemomis, o kuriais atvejais neverta investuoti į dujas? Šiame straipsnyje pabandysime išdėstyti universalius principus, kurių reikėtų laikytis.
Suskystintos naftos dujos automobiliams vis dar labai populiarios
Vairuotojai vis dar yra ir tikriausiai bus linkę naudoti populiarias suskystintas naftos dujas. Paprasčiausiai ekonominis veiksnys, kai eksploatuoti automobilį su dujų įranga yra vidutiniškai dvigubai pigiau, yra svarbesnis už visus kitus argumentus.

Variklio galvutė
Pradėkime nuo variklio galvutės. Patartina, kad vožtuvų lizdai ir pati galvutė būtų atsparūs karščiui. Varikliui veikiant suskystintomis naftos dujomis, mišinio degimo temperatūra cilindre yra šiek tiek aukštesnė nei deginant benziną. Kai kurios galvutės yra pritaikytos tam tikroms šiluminėms sąlygoms, todėl net šiek tiek pakilus temperatūrai išdegs vožtuvų lizdai ir patys vožtuvai. Tai, žinoma, reiškia brangiai kainuojantį kapitalinį remontą, todėl tokiu atveju visiškai neapsimoka įrengti dujų sistemos.
Kai kurie ekspertai siūlo naudoti papildomas sistemas, sutepančias vožtuvų paviršius, į galvutę leidžiant specialią medžiagą. Deja, jie negarantuoja, kad termojautri galvutė atlaikys išbandymą. Taigi, kaip galime patikrinti, ar mūsų galva tinkama „dujoms“? Pirmiausia turėtumėte pasikliauti sistemas montuojančių aukštos kvalifikacijos mechanikų nuomone.
Saugokitės sukčių
Dėl šios priežasties nerekomenduojame atsitiktinio montavimo, kai montuotojas siūlo bet kokį montavimo būdą beveik bet kokiam automobiliui, nepatikrinęs, ar konkretus komplektas dera tarpusavyje. Įmonė ims mokestį už įrengimą, tačiau nebus atsakinga už galvutę, kuri bus sugadinta nuvažiavus keliasdešimt tūkstančių kilometrų.
Patikrinkite ar automobilio variklis suderinamas su dujų sistema
Galime patys atlikti išankstinę patikrą, ieškodami dominančio variklio „Prins“ duomenų bazėje. „Prins“ yra gerą vardą turinti automobilių suskystintųjų dujų sistemas gaminanti bendrovė, kuri renka duomenis iš surinkėjų, klientų, automobilių gamintojų ir sudaro automobilių modelių ir variklių, kurių galvutėse negalima naudoti suskystintųjų dujų, sąrašą.
Benzininio variklio įpurškimo tipas
Kitas svarbus veiksnys, į kurį reikia atsižvelgti, yra benzininio variklio įpurškimo tipas. Įpurškimas gali būti netiesioginis arba tiesioginis. Netiesioginio įpurškimo atveju benzinas per purkštukus tiekiamas dar įsiurbimo kolektoriuje, o per vožtuvus jau pasiekia cilindrą kaip gatavas degalų ir oro mišinys. Tiesioginio įpurškimo atveju purkštukai yra cilindro galvutėje, tiksliai virš darbinio stūmoklio. Dėl šios tvarkos purkštukai labai įkaista.

Įprastomis eksploatavimo sąlygomis šilumos perteklių pašalina tekantis benzinas. Tačiau jei naudosime populiarią ketvirtos kartos dujų įrangą ir nutrauksime tiekimą benzino purkštukams, galime būti tikri, kad per trumpą laiką automobilis tiesiog nebeužsives naudojant benziną. Yra sprendimų, kai, be dujų, į cilindrą tiekiamas nedidelis kiekis benzino, kad būtų aušinami purkštukai. Tačiau tai labai pablogina veiklos ekonominį balansą. Pavyzdžiui, automobilis, kuris sudegina 8 litrus suskystintų naftos dujų 100 km, tuo pat metu gali sudeginti 4 litrus benzino. Be to, atitinkamai brangesnis yra ir pats įrenginys, kuris kontroliuoja benzino tiekimą.
Ar su tiesioginiu įpurškimu esame pasmerkti naudoti benziną? Nebūtinai. Šeštos kartos dujų sistemos įrenginiai puikiai tinka benzininiams varikliams su tiesioginiu įpurškimu. Jie naudoja gamyklinę benzino degalų sistemą, kad į balioną būtų tiekiamos skystos fazės dujos. Besiplečiančios dujos cilindre ne tik sugeria daugiau šilumos iš purkštuvo nei benzinas, bet ir degalų mišinys cilindre yra vėsesnis (tankesnis), o tai turi teigiamos įtakos eksploatacinėms savybėms. Be to, nuo pat uždegimo įjungimo degalų sistema veikia dujomis, todėl benzinas tampa tik atsarginėmis degalų atsargomis. Deja, šis įrengimo būdas turi ir trūkumų. Tai specialus sprendimas, skirtas konkrečiam automobiliui ir variklio modeliui, todėl įrengimo kaina yra brangesnė nei benzininiams varikliams su netiesioginiu įpurškimu. Jei ketinate pirkti automobilį ir planuojate jį pertvarkyti į dujinį, geriau vengti tiesioginio benzino įpurškimo.
Jau minėjome, kad variklio galvutė turi būti atspari aukštai temperatūrai. Taip pat patartina įrengti hidraulinį vožtuvų nuokrypių reguliavimą. Varikliui veikiant suskystintomis naftos dujomis, vožtuvų laisvoji erdvė dėl minėtų nepalankių šiluminių sąlygų mažėja greičiau.
Vožtuvai, kurie yra labiau linkę į eroziją, įvažiuoja į lizdus vis giliau ir giliau, taip sumažindami atstumus tarp kitų vožtuvų sąrankos komponentų. Vožtuvai pradeda neužsidaryti, todėl netinkamai perduodama šiluma iš vožtuvų į aušinimo kanalus, esančius aplink galvutės lizdus. Jei varikliuose įrengtas rankinis vožtuvų lingių reguliavimas, kas 20 000 km reikia patikrinti ir, jei reikia, sureguliuoti. Priklausomai nuo variklyje naudojamo reguliavimo tipo, išlaidos gali būti nuo vidutinių iki labai didelių.
Galima paminėti \”Subaru\” variklių pavyzdį, kai norint sureguliuoti vožtuvus dažnai tenka išmontuoti variklį. Dėl visų šių priežasčių įrenginius su hidrauliniu vožtuvų vokų nuokrypų reguliavimu eksploatuoti ekonomiškiau, ypač kai variklis varomas suskystintomis naftos dujomis.
Variklis su turbokompresoriumi
Kitas dujų sistemos įrengimą apsunkinantis elementas – turbokompresorius. Turbininiam varikliui keliami specifiniai degalų dozavimo reikalavimai. Kompresoriui įsibėgėjant sparčiai auga dujų poreikis, kurio senesni įrenginiai negalėjo patenkinti – trūko tinkamai efektyvių reguliatorių ir purkštuvų.
Be to, atmosferinio variklio įsiurbimo kolektoriuje visada yra nedidelis vakuumas, o turbokompresoriniuose varikliuose slėgis yra tai didesnis, tai mažesnis už atmosferinio. Ne kiekvienas dujų sistemos reguliatorius gali susidoroti su tokia užduotimi. Šiandien visos minėtos problemos išspręstos, tačiau norint įrengti turbokompresorinio variklio dujų sistemą, reikia pakankamai galingų ir jo veikimui tinkamų komponentų. Tai tiesiogiai susiję su įrengimo kaina. Jei norite paprastesnio ir pigesnio sprendimo, apsvarstykite galimybę įsigyti automobilį su atmosferiniu varikliu.

Kokio suskystintų dujų automobilio ieškoti?
Apibendrinant galima pasakyti, kad ieškodami automobilio su benzininiu varikliu, kuriame planuojame įrengti suskystintų dujų sistemą, turėtume rinktis senesnės kartos įrenginius, kurių konstrukcija galbūt nėra tokia sudėtinga. Tiesioginis įpurškimas, turbina, subtili galvutė, kelių cilindrų, kelių vožtuvų konstrukcija, hidraulinės vožtuvų laisvumo kontrolės nebuvimas – dėl visų šių savybių dujų sistemą įrengti bus sunku arba net nenaudinga. Be to, venkite variklių, kurie, remiantis kvalifikuotų dirbtuvių duomenimis ir minėta „Prins“ duomenų baze, paprasčiausiai nėra tinkami montuoti suskystintas dujas. Gerai parinkta ir įrengta suskystintųjų dujų sistema jus apdovanos beveik nereikalaujančia priežiūros eksploatacija ir maloniai mažomis išlaidomis už kiekvieną nuvažiuotą kilometrą.