EGR vožtuvo paskirtis – užtikrinti, kad dalis išmetamųjų dujų grįžtų į variklį, o ne patektų į atmosferą, ir taip sumažinti azoto oksidų emisiją. Tačiau bėda ta, kad pats vožtuvas yra gana nepatikimas, nes jį veikia aukšta temperatūra ir išmetamųjų dujų užterštumas. Kaip patikrinti, ar EGR vožtuvas veikia tinkamai?
EGR vožtuvas (ang. Exhaused Gas Recirculation) yra išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistemos sudedamoji dalis. Tai reiškia, kad jis buvo sukurtas tuo metu, kai pradėta kreipti dėmesį į išmetamųjų dujų sudėtį. Ne visos išmetamosios dujos, kurios susidaro vidaus degimo variklyje sudegus degalų ir oro mišiniui, patenka į išmetimo sistemą ir, išvalytos katalizatoriuose, DPF arba GPF filtruose, patenka į atmosferą.
Dalis jų patenka atgal į variklį, tiksliau, į degimo sistemą, ir atvėsusios vėl sudega. Taip sudeginami kenksmingi azoto oksidai.
EGR vožtuvas – veikimo principas
Pati EGR vožtuvo konstrukcija yra gana paprasta. Tai didelio skerspjūvio įsiurbimo kolektoriaus kanalo atkarpa su sklende, kuri užsidaro ir atsidaro, reguliuodama išmetamųjų dujų srautą į cilindrus. Tačiau kompiuteris sprendžia, kiek sklendė atsidaro, remdamasis įvairių jutiklių rodmenimis, kuriais, be kita ko, nustatoma mišinio sudėtis pagal lambda zondo ir srauto matuoklio (švaraus oro) rodmenis.
Verta prisiminti, kad daug dažniau vožtuvas būna uždarytoje, o ne atidarytoje padėtyje. Jis atsidaro tik važiuojant mažomis arba vidutinėmis apsukomis, kai varikliui nereikia tiek daug deguonies. Esant mažiau deguonies, praskiestas mišinys dega lėčiau, todėl degimo kameroje temperatūra sumažėja beveik 150 laipsnių Celsijaus ir sumažėja azoto oksidų susidarymas. Dėl to išmetamosios dujos tampa švaresnės ir efektyvesnės.
Jei reikia daugiau galios, EGR vožtuvas lieka uždarytas, nes į degalų ir oro mišinį patenka švarus oras su daugiau deguonies.
EGR gedimas – simptomai
Beveik visada, kai sugenda EGR vožtuvas, prietaisų skydelyje iš karto užsidega lemputė „Check engine“ . Tačiau galios sumažėjimas, padidėjęs degimas, sunkus užvedimas, ypač kai variklis šaltas, ir dūmai iš išmetimo vamzdžio taip pat gali būti aiškūs sugedusio EGR vožtuvo simptomai.
Sunkus užvedimas šaltuoju varikliu
Jei EGR vožtuvas veikia netinkamai, gali būti, kad jis nereguliuoja į degimo sistemą patenkančių išmetamųjų dujų kiekio. Kai taip atsitinka, varikliui trūksta deguonies ir jis dūsta savo išmetamosiomis dujomis.
Galios sumažėjimas esant aukštesniems sūkiams
Kuo daugiau išmetamųjų dujų yra degalų mišinyje, tuo mažesnis variklio naudingumo koeficientas, todėl mažėja jo galia. Ypač esant didesniam sūkių dažniui, kai varikliui reikia daugiau deguonies. Sistema, apsauganti variklį tokioje situacijoje, yra darbinis režimas. Aptikus gedimą, kai kurie automobiliai persijungia į šį režimą ir sumažina galią, kad neapkrautų variklio.
Netolygus variklio veikimas esant mažam sūkių dažniui
Džeržgiantis arba stuksenantis variklis esant mažoms apsukoms yra dar vienas EGR vožtuvo gedimo požymis. Užuot tolygiai dirbęs, variklis ima skeryčiotis ir ūžti, kai mišinio kiekis yra mažas. Ir tai vargu ar stebina. Juk deguonies trūkumas jam nieko gero neduoda.
Didesnės degalų sąnaudos
Jei EGR vožtuvas veikia netinkamai ir kompiuteris gauna neteisingus mišinio sudėties rodmenis, jis bando tai kompensuoti didesniu degalų kiekiu. Dėl to padidėja degalų sąnaudos ir gali būti užlietos uždegimo žvakės, nes degalai sudeginami netinkamai ir neefektyviai.
Netolygus išmetimo sistemos veikimas ir daugiau juodų išmetamųjų dujų
Per daug sodrus ir nesudegęs mišinys – tai paprastas būdas juodiems dūmams iš išmetimo vamzdžio atsirasti. Taip yra todėl, kad temperatūra cilindre yra per žema, kad sudegtų visi degalai. Susidaro suodžiai ir juodi dūmai. Verta prisiminti, kad, praeidami pro katalizatorių ir DPF arba GPF filtrus, jie veiksmingai juos užkemša.
Užsidega variklio patikrinimo lemputė
„Check engine“ lemputė tiesiogiai nerodo, kad EGR vožtuvas sugedęs. Tai taip pat gali būti įpurškimo sistemos, srauto matuoklio, lambda jutiklio ar paprastesnio pobūdžio gedimas. Galiausiai ji praneša, kad su varikliu kažkas negerai. Tačiau jei pastebime lydinčius simptomus, galime būti tikri, kad tai – EGR vožtuvas.
Staigus galios padidėjimas
Kartais, sugedus EGR vožtuvui, gali susiklostyti priešinga situacija, t. y. padidėti galia. Juk esant uždarytam vožtuvui mišinys visada bus sodresnis. Tačiau ilgai važinėjant tokia būsena nieko gero nepasieksite.
Kaip patikrinti EGR vožtuvą?
Iš esmės, jei nėra nė vieno iš pirmiau minėtų simptomų ir variklis veikia tolygiai, EGR vožtuvas veikia tinkamai.
Borto kompiuterio diagnostika
Jei užsidega lemputė „Check engine“ ir EGR vožtuvas sugedo, atvykęs į autoservisą diagnostikas prijungs automobilį prie kompiuterio ir klaidų sąraše tikrai pamatys atitinkamą klaidos kodą.
EGR elektromagnetinio vožtuvo apžiūra
Matomas susidėvėjusio EGR vožtuvo požymis – daug purvo ir anglies sankaupų vožtuvo viduje. Tai veiksmingai užkemša tarpus tarp sklendės ir dangtelio. Tačiau tai ne visada yra gedimo priežastis. Kartais sugenda ir elektronika.
Ar įmanoma važiuoti su sugedusiu EGR vožtuvu?
Ne, nors važiuoti su sugedusiu EGR vožtuvu vis dėlto įmanoma. Tačiau naudojant automobilį tokioje situacijoje gali kilti daug rimtesnių gedimų. Pavyzdžiui, užsikimšę filtrai ir katalizatoriai, jau nekalbant apie įsiurbimo kolektoriaus gedimą ir aplinkos veiksnį. Juk išmetamųjų dujų recirkuliacijos sistema, kurios pagrindinė sudedamoji dalis yra EGR vožtuvas, buvo sukurta išmetamosioms dujoms valyti.
Keičiate ar valote EGR vožtuvą?
EGR vožtuvas yra sudedamoji dalis, kurią kartais galima suremontuoti. Tam reikia kruopščiai išvalyti jį nuo suodžių ir anglies sankaupų. Tačiau verta nepamiršti išvalyti ne tik patį vožtuvą, bet ir ortakius, kuriais keliauja išmetamosios dujos. Tai šiek tiek sudėtingiau.
Įvairios specifinės priemonės gali padėti ištirpdyti nuosėdas. Tačiau šiam tikslui taip pat galima naudoti ekstrahavimo benziną. Nerekomenduojama naudoti vielinio šepečio, nes EGR vožtuvas, matyt, yra gana subtilus prietaisas ir nedideli įbrėžimai gali pakenkti jo tikslumui.
EGR išprogramavimas (atjungimas) – pasekmės
Dėl šios priežasties EGR vožtuvo taip pat nereikėtų atjungti, nesvarbu, kokio tipo jis būtų. Variklis suprojektuotas taip, kad tinkamai veiktų su išmetamųjų dujų recirkuliacija. Nesvarbu, ar mums tai patinka, ar ne.