Specifinis vidaus degimo variklių veikimas hibridinėse sistemose kelia itin didelius reikalavimus alyvoms. Ekspertai paaiškina, kodėl būtina laikytis hibridinių sistemų gamintojų rekomendacijų dėl tepalų.
Rinkoje vėl pastebimas ryškus susidomėjimo hibridiniais automobiliais augimas. Padaugėjo automobilių su tokio tipo pavara pardavimų tiek salonuose, tiek naudotų automobilių rinkoje. Pirkėjai vertina nedideles degalų sąnaudas važiuojant mieste, bet ne tik. Hibridiniai automobiliai vertinami kaip patikimi ir beveik nereikalaujantys techninės priežiūros.
Tačiau ekspertai primena, kad šių konstrukcijų varikliams itin svarbi variklinės alyvos kokybė. Dėl degimo agregato veikimo specifikos alyvai keliami itin aukšti reikalavimai – iš tiesų tokie pat aukšti, kaip ir sportinių variklių atveju. Svarbu tai, kad kuo pažangesnis hibridas, tuo didesni minėti reikalavimai.
Hibridinis ABC
Hibridinis automobilis – tai automobilis, kuriame įmontuoti du skirtingi pavaros agregatai. Šiuolaikiniuose automobiliuose tai yra vidaus degimo variklis (paprastai benzininis) ir elektros variklis kartu su mažesniu ar didesniu energijos kaupikliu.
Pigiausių hibridinių transporto priemonių atveju – mild hybrid (minkštasis hibridas) – vidaus degimo variklis veikia visą laiką, o elektrinė dalis turi mažai galios, mikroskopinę bateriją ir naudojama tik energijai atgauti stabdant ir padėti varikliui ją atgauti greitėjant. Aplinkosaugos sumetimais visi šiandien parduodami nauji automobiliai yra mikrohibridai. Tokia sistema leidžia, pavyzdžiui, išjungti variklį, pavyzdžiui, degant šviesoforui, ir sklandžiai jį įjungti nuspaudus akceleratoriaus pedalą. Pagrindinis mikrohibridinio automobilio privalumas, palyginti su vidaus degimo automobiliu, yra mažesnis išmetamųjų teršalų kiekis miesto cikle.
Visiškai hibridiniuose automobiliuose elektros variklio ir jo akumuliatoriaus galia leidžia važiuoti elektriniu režimu, tačiau dėl ribotos traukos akumuliatoriaus talpos jis naudojamas tik stovėjimo manevrams, važiuojant spūstyse ir padedant vidaus degimo varikliui įsibėgėjant.
Brangiausiuose hibridiniuose automobiliuose (angl. plug-in hybrids) elektrinė pavara leidžia važiuoti nulinės emisijos režimu iki kelių dešimčių kilometrų – lygiai taip pat, kaip ir elektromobilyje. Traukos baterijos, kaip ir pigesniuose hibriduose, įkraunamos rekuperacijos būdu, tačiau gali būti įkraunamos ir iš išorinio šaltinio.
Alyvos iššūkis
Galbūt jau perskaitę šią įžangą kai kurie skaitytojai atspės, koks yra didžiausias hibridinių automobilių alyvos iššūkis. Tai, žinoma, labai dažnas vidaus degimo variklio įjungimas ir išjungimas – visų tipų hibridiniuose automobiliuose – ir vidaus degimo variklio veikimas žemų temperatūrų diapazone.
Vidaus degimo variklis nepakankamai įkaista, nes per trumpus darbo ciklus jis dažniausiai nespėja pasiekti optimalios darbinės temperatūros. Visiškuose hibridiniuose automobiliuose, o dar labiau – įkraunamuose hibridiniuose automobiliuose, šią problemą dar labiau apsunkina tai, kad variklis greitai pradeda suktis visiškai šaltas. Taip atsitinka, kai automobilis išvažiuoja iš stovėjimo aikštelės tik elektriniu režimu, įsilieja į eismą ir vidaus degimo variklis „įsijungia“ tik važiuojant 50-60 km/val. greičiu.
Staigus variklio išjungimas taip pat nėra gerai. Nepamirškime, kad kai kurie hibridinių automobilių varikliai yra su turbokompresoriumi, o staigus tokio agregato, kuris, pavyzdžiui, veikė 3-4 tūkst. aps/min, išjungimas gerokai apkrauna turbokompresoriaus guolį.
Alyva į hibridą
Alyvų gamintojai ieško technologiškai pažangiausių sprendimų, kad užtikrintų optimalų tepimą tokiomis nepalankiomis sąlygomis. Reikalinga pakankamai maža klampa ir didelis skystumas, kad šalta alyva kuo trumpiau sklistų alyvos kanalais. Tik tada įrenginio sauso darbo laikotarpis sutrumpėja iki minimumo. Tai yra pagrindinė priežastis, kodėl tokiuose varikliuose 0W-20 klampa yra standartinė, o kai kuriuose konstrukcijose reikalaujama net 0W-8 alyvos!
Hibridinėse alyvose taip pat turi būti tinkamų priedų, apsaugančių nuo dilimo, kurie bus aktyvūs ir esant santykinai žemesnei alyvos darbinei temperatūrai. Juk tipinio darbo ciklo metu į alyvą patenka nesudegusių degalų, kuriuose yra organinių priedų. Alyva turi būti su jais suderinama ir atspari pagreitintai oksidacijai ar gelizacijai. „TotalEnergies“ alyvų, atitinkančių vidaus degimo variklių hibridinių pavarų reikalavimus, pavyzdžiai: Kvarcas 9000 XTRA 0W-8; Kvarcas 9000 XTRA FUTURE XT 0W-16, Kvarcas Ineo XTRA EC6 0W-20, Kvarcas 9000 FUTURE GF-6 0W-20 ir Kvarcas Ineo XTRA DYNAMICS 0W-20.
Kaip matote, hibridiniam automobiliui labai svarbu pasirinkti alyvą ir net pasibaigus garantiniam laikotarpiui griežtai laikytis variklio gamintojo rekomendacijų. Daugeliui hibridinių automobilių naudotojų tai gali būti netikėta, nes populiariausi mūsų rinkoje hibridiniai automobiliai po variklio dangčiu turi nemotyvuotus, natūralaus įpūtimo benzininius agregatus, kurie iš pirmo žvilgsnio atrodo „nereiklūs“. Tačiau dėl jų veikimo specifikos labai svarbu naudoti tinkamos klasės alyvą pagal gamintojo rekomendacijas. Kartais taip pat pravartu vidaus degimo variklį „pašildyti“ kelyje, kad būtų išgarinti degalų likučiai arba vanduo, susikaupęs kondensuojantis tokiomis nepalankiomis eksploatacijos sąlygomis.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.