Automobilio išmetamųjų dujų spalva būna įvairių spalvų ir tirštumo, kai kurie iš jų yra įprasti, o kiti – galimai rimtos mechaninės problemos padarinys. Jei nežinote, kuris iš jų yra kuris, tai gali greitai baigtis katastrofa. Tačiau nesijaudinkite, nes mūsų vadovas apie automobilio išmetamųjų dujų dūmus padės.
Yra keletas veiksnių, dėl kurių jūsų automobilio išmetimas gali skleisti dūmus. Gali būti, kad kondensatas susikaupė dėl to, kad kurį laiką stovėjo po lietumi, gali būti, kad užsikimšęs dyzelino kietųjų dalelių filtras išsivalė pats, arba net gali būti, kad sugedo galvos tarpinė.
Taigi, kuri matomų išmetamųjų dujų spalva nekelia problemų, o kuri turėtų kelti nerimą? Skaitykite toliau ir sužinokite viską, ką reikia žinoti.
Dūmingo automobilio išmetimo diagnozavimas: į ką atkreipti dėmesį
Diagnozuojant automobilio išmetamųjų dujų dūmų priežastį, pirmiausia reikia tiksliai nustatyti, kada dūmai kyla. Jei dūmai pasirodo tik tada, kai greitėjate, tai gali reikšti kitokią problemą nei tada, kai jie pasirodo tik automobiliui stovint arba yra pastovūs, kai variklis veikia.
Išsiaiškinę, kada atsiranda dūmai, toliau turite pabandyti nustatyti, kokie tai dūmai. Ar jie balti, pilki, ar su mėlynu atspalviu? O gal jis tirštas ir juodas? Ar dūmai išgaruoja vos tik atsidūrę ore? O gal dūmai ilgai išlieka ir skleidžia aitrų kvapą? Jei tai juodi dūmai, ar stovinčiam automobiliui stovint ant kelio po išmetimo antgaliu lieka suodžių?
Pagrindinės išmetamųjų dujų dūmų priežastys gali skirtis priklausomai nuo automobilio, degalų tipo ir mechaninės būklės. Jei jūsų automobilis yra gerai prižiūrimas ir jam reguliariai atliekama techninė priežiūra, tikėtina, kad matomos išmetamųjų dujų emisijos nesukels susirūpinimo, tačiau vis tiek verta tai patikrinti.
Tikroji problema yra prastai prižiūrimi automobiliai, nes dūmai iš išmetamųjų dujų gali būti aiškus aplaidumo požymis. Tai gali būti naudinga užuomina perkant naudotą automobilį, nes dūmingas išmetamųjų dujų vamzdis gali būti esminių problemų požymis, ypač jei techninio aptarnavimo istorija yra neišsami.
Dūmai, kuriuos matote, gali atsirasti dėl skirtingų priežasčių, priklausomai nuo to, ar jūsų automobilio variklis yra benzininis, ar dyzelinis. Jei vairuojate hibridinį automobilį, taip pat galite pastebėti, kad jūsų išmetamosios dujos skleidžia kažką, kam galbūt nesate pasiruošę.
Išskyrėme skirtingas dūmų rūšis, su kuriomis susidursite, kad galėtumėte greitai nustatyti, kokia problema sukelia kokius dūmus. Taip pat nurodėme, ar problemą reikės šalinti ir ar tai brangus remontas. Kiekvienos išmetimo dūmų rūšies santraukos pateikiamos tiesiai žemiau, tačiau galite slinkti puslapiu žemyn, kad gautumėte išsamų paaiškinimą.
Išmetamųjų dujų spalva: Ką gali reikšti skirtingos ispalvos?
Baltas dūmas iš išmetimo vamzdžio: Tai gali būti garai, susidarę dėl kondensato išmetimo vamzdyje, arba rimtesnė problema dėl variklio aušinimo skysčio nuotėkio. Pernelyg didelis baltų dūmų kiekis gali reikšti galvos tarpinės gedimą. Kondensacija gana dažnai pasitaiko hibridiniuose automobiliuose, nes vidaus degimo variklis naudojamas mažiau.
Mėlynas dūmas iš išmetimo vamzdžio: Deginama alyva. Galimos kelios priežastys, iš kurių rimtesnės yra susidėvėję vožtuvų sandarikliai, stūmoklio žiedai arba turbokompresoriai. Jūsų variklį turi patikrinti profesionalus mechanikas.
Pilkas dūmas iš išmetamimo vamzdžio: Tai gali būti alyvos perteklius, PCV vožtuvo gedimas arba automatinių automobilių transmisijos skysčio nuotėkis. Tai turi ištirti specialistas.
Juodas dūmas iš išmetimo vamzdžio: Tai gali būti oro filtro arba degalų purkštuko problemų požymis. Dyzeliniuose automobiliuose tai greičiausiai yra suodžių sankaupos arba dyzelino kietųjų dalelių filtro valymas. Jei kietųjų dalelių filtras užsikimšęs arba valosi pats, prietaisų skydelyje gali užsidegti įspėjamoji lemputė. Ilgesnis važiavimas – geriausia greitkeliu, kad būtų galima važiuoti didesniu greičiu ir didesniu sūkių dažniu – turėtų suteikti filtrui galimybę išsivalyti ir išspręsti problemą.
Balti dūmai iš išmetimo sistemos
Dažniausiai pasitaikantis išmetimo sistemos dūmų pavidalas iš tikrųjų nėra dūmai. Užvedus šaltą variklį, jis netrukus pradeda šilti, o šalutinis produktas yra vandens garai. Išmetimo sistemoje susidaro kondensatas, kuris, pakilus variklio temperatūrai, virsta garais.
Kai automobilis įšyla, šie garai netrukus išgaruoja. Tačiau problemų gali kilti, jei automobiliu važinėjate tik trumpai, t. y. išmetimo sistema iki pat išmetimo antgalio visiškai neįšyla. Jei sistemoje susidaro kondensatas ir neišsisklaido, jis gali sukelti koroziją vidinėje neapsaugoto išmetimo sistemos plieno pusėje, todėl gali atsirasti rūdžių, kurios gali išsivystyti į išmetimo sistemos nesandarumą ir pūtimą – išmetimo dujų nutekėjimą iš sistemos. Tai gali lemti nesėkmingą techninės apžiūros testą dėl neteisingų išmetamųjų teršalų testo rodmenų.
Kadangi hibridiniai automobiliai (ypač iš tinklo įkraunami hibridiniai automobiliai) ne visada iš karto įjungia variklį, dėl to iš išmetamųjų dujų gali būti matomi garai. Priklausomai nuo to, kokiu akumuliatoriaus energijos kiekiu važiuojate, garus iš išmetamųjų dujų galite matyti dar gerokai po kelionės. Tačiau dėl to vėlgi nėra ko nerimauti, tai tik uždelsta reakcija į tą patį pirmiau minėtą šildymo procesą.
Jei iš išmetimo vamzdžio kylantys balti dūmai yra tirštesni ir nesustoja, tai vis dar yra garai, tačiau tai taip pat yra rimtesnės problemos, kurią sukels į variklį nutekėjęs automobilio aušinimo skystis, požymis. To priežastis gali būti nesuveikusi galvutės tarpinė (sandariklis tarp variklio bloko ir viršuje esančios galvutės), kurios remontas gali būti brangus, tačiau ne toks brangus, kaip jei reikėtų remontuoti įtrūkusį variklio bloką ar cilindrų galvutę.
Jei nuotėkis yra nedidelis, bet nepraeina, tuomet jį reikia remontuoti, nes palikus nuotėkį, situacija tik pablogės. Dėl to gali net sugesti variklis, o tai bus labai brangus remontas. Tai gali reikšti, kad reikės visiškai pakeisti variklį, tačiau jei tai padaryti per brangu, automobilis tikriausiai bus nurašytas.
Mėlyni dūmai iš išmetimo sistemos
Jei iš automobilio išmetimo vamzdžio rūksta mėlyni dūmai, greičiausiai kartu su jais sklinda degėsių kvapas. Tai reiškia, kad į sistemą kažkur pateko alyvos. Variklio alyva skirta judančioms dalims tepti, o jei automobilis veikia tinkamai, ji nepatenka į degalų sistemą.
Jei jūsų automobiliui neseniai buvo atlikta techninė priežiūra arba ją atlikote patys, gali būti, kad į sistemą buvo grąžinta per daug alyvos ir jos perteklius sudegė. Jei po kurio laiko dūmai liaujasi, problemos nėra. Kita priežastis gali būti ta, kad pildant baką šiek tiek alyvos išsiliejo ant išmetimo vamzdžio, o važiuojant ją įkaitino ir sudegino įkaitęs išmetimo vamzdis.
Jei mėlyni dūmai atsiranda automobilyje, kurio rida didelė, tai gali reikšti, kad susidėvėjo vožtuvų sandarikliai arba stūmoklių žiedai, todėl alyva patenka į degalų sistemą aplink cilindrus arba vožtuvus. Tai galima ištaisyti naujomis plombomis, tačiau, kaip ir reikėjo tikėtis, tai brangiai kainuoja, nes norint jas išardyti, reikia išardyti variklį.
Deganti alyva taip pat reiškia, kad naudojate daugiau alyvos nei įprastai, todėl verta reguliariau tikrinti tepalo matuoklį, kad sužinotumėte, kiek jos netenkama. Jei jis nedidelis, paprasčiausiai papildyti alyvos atsargas bus paprasčiau nei remontuoti, jei alyvos nuostoliai nepadidės.
Jei matote mėlynus dūmus iš automobilio su turbokompresoriumi, kita priežastis gali būti susidėvėjęs turbokompresorius. Jį reikės atstatyti arba pakeisti, o tai taip pat brangus darbas.
Pilki dūmai iš automobilio išmetimo sistemos
Kaip ir mėlyni dūmai, pilki dūmai gali būti perteklinės alyvos degimo kur nors variklyje arba turbinos, kuriai reikia skirti dėmesio, požymis, tačiau yra ir kitų priežasčių. Viena iš jų gali būti sugedęs PCV vožtuvas. PCV reiškia „Positive Crankcase Ventilation“ (teigiama karterio ventiliacija), o šis įtaisas yra vienas iš pagrindinių išmetamųjų teršalų kontrolės būdų, nes iš apatinės variklio dalies į viršutinę įtraukia nesudegusius degalus.
Tai padeda sumažinti transporto priemonės išmetamų teršalų kiekį, ypač kai variklis šaltas, tačiau ilgainiui jis gali susidėvėti. Dėl PCV gedimo atsiradę dūmai atrodys rimti, tačiau PCV remontas yra palyginti nesudėtingas darbas, palyginti su kai kuriomis kitomis šiame sąraše išvardytomis priežastimis.
Jei vairuojate automobilį su automatine pavarų dėže, kita pilkų dūmų priežastis gali būti ta, kad transmisijos skystis į variklį patenka per sistemos nesandarumą. Vėlgi, tai gali būti brangus remontas, todėl būtinai reikės kreiptis į autoservisą.
Juodi dūmai iš išmetimo sistemos
Kaip ir kitų tipų, taip ir juodų dūmų priežastys skiriasi, o vienas iš pagrindinių veiksnių, į kuriuos reikia atsižvelgti, yra tai, ar jūsų automobilis varomas benzinu, ar dyzelinu. Benzininio automobilio juodi dūmai yra ženklas, kad sudeginama per daug degalų. Norėdami tai ištaisyti, pirmiausia turėtumėte patikrinti arba pakeisti automobilio oro filtrą – jį turėtų būti lengva rasti, tačiau jei nesate tikri, patikrinkite savininko vadovą. Jei viskas gerai, kitas žingsnis – patikrinti, ar neužsikimšę degalų purkštukai ir ar švarus degalų slėgio reguliatorius, tačiau šį darbą geriau atlikti profesionalams.
Dyzelinių automobilių juodų dūmų priežastis gali būti nesudegusio dyzelino susikaupę suodžiai. Dyzelino kietųjų dalelių filtras (DPF) skirtas suodžiams iš nesudegusio dyzelino sulaikyti, kol jie išsiurbiami iš automobilio išmetamųjų dujų, tačiau jei dyzeliniu automobiliu važiuojate tik nedideliu greičiu, ilgainiui suodžių nuosėdos gali susikaupti, todėl prietaisų skydelyje gali mirksėti įspėjamoji lemputė.
Norint tai ištaisyti, geriausia būtų greičiau važiuojant automobiliu priversti degalų ir oro mišinį tekėti greičiau. Suraskite netoliese esantį greitkelį ir dyzelinį automobilį staigiai pagreitinkite iki 70 km/h. Tai turėtų išsklaidyti suodžius, kurie pasirodys kaip juodų dūmų kamuolys už automobilio, o ant kelio tikriausiai taip pat liks suodžių nuosėdų.
Tai turėtų panaikinti įspėjamąjį ženklą prietaisų skydelyje, be to, automobilis gali reaguoti šiek tiek greičiau. Jei įspėjamoji lemputė mirksi reguliariai, dyzelinis automobilis gali būti netinkamas jūsų vairavimo būdui ir verta rinktis benzininį arba hibridinį modelį.
Jei ieškote naudoto dyzelinio automobilio, kuris važiuodamas įprastai skleidžia juodus dūmus, palįskite po automobiliu ir įsitikinkite, kad DPF filtras vis dar yra sistemos dalis. Kai kurie nesąžiningi autoservisai, norėdami užkirsti kelią problemoms, pašalina DPF filtrą iš probleminio automobilio, tačiau dėl to automobilis visam laikui pradeda pumpuoti dyzelinius suodžius, o tai reiškia, kad ateityje gali sutrikti techninės apžiūros procedūra.
O kaip dėl dūmų, kylančių iš variklio?
Dėl kai kurių variklio ir aušinimo sistemos gedimų iš variklio skyriaus gali kilti garų arba dūmų. Jei iš variklio skyriaus kyla garai ar dūmai, nedelsdami sustabdykite automobilį saugioje vietoje ir jį išjunkite, nes tai gali būti rimta mechaninė problema ar net gaisras. Pastebėję liepsnas, evakuokite visus keleivius, pasitraukite nuo automobilio ir iškvieskite avarines tarnybas.
Kas sukelia elektrinių automobilių dūmus?
Akivaizdu, kad elektromobiliai neturi išmetimo sistemos ar net variklio, tačiau vis tiek yra keletas priežasčių, dėl kurių iš elektromobilio gali sklisti į dūmus panašūs dūmai. Tokios sistemos, kaip akumuliatoriaus kondicionavimo ir regeneracinio stabdymo sistemos, eksploatuojant gali įkaisti, o jei ant komponentų yra drėgmės, atsiradusios dėl šalto ar drėgno oro, gali susidaryti nedidelis garų kiekis. Tačiau jis turėtų greitai išgaruoti, ypač važiuojant. Panašiai kaip ir degimo varikliu varomam automobiliui, jei automobilis pernelyg rūksta, tai gali reikšti rimtą mechaninę problemą arba gaisrą, todėl sustokite ir kuo greičiau bei saugiau išlipkite.