Ar šaltis turi įtakos jūsų elektromobilio akumuliatoriaus veikimui ir nuvažiuojamam atstumui? Ar elektrinius automobilius sunkiau valdyti sningant? Štai ką reikia žinoti apie elektromobilių vairavimą žiemą.
Praėjusiais metais Europoje elektromobiliai (EV) sudarė daugiau nei 14 proc. naujų automobilių pardavimų, o 2024 m. tikimasi pasiekti 20 proc. rinkos dalį.
Tačiau toliau populiarėjant elektromobiliams, daugeliui potencialių pirkėjų rūpi, kaip jie veikia žiemą.
Prieš išvažiuodami į kelią, pateikiame mūsų vadovą, kaip pasiekti maksimalų savo elektromobilio efektyvumą šaltuoju metų laiku.
Ar šaltas oras turi įtakos elektra varomoms transporto priemonėms?
Automobiliai, kaip ir žmonės, mėgsta aplinkos temperatūrą, todėl dėl šalto oro visi automobiliai – benzininiai, dyzeliniai ir elektriniai – veiks ne taip efektyviai.
Dėl išsikrovusio akumuliatoriaus, sugedusio generatoriaus ar starterio variklio problemos vidaus degimo variklio automobilis žiemą gali sunkiai užsivesti, o žema temperatūra gali sumažinti elektromobilio ridą.
Sumažėjus temperatūrai, sumažėja nuotolis, tačiau sumažėja ir akumuliatoriaus talpa.
Talpa iš esmės yra energijos kiekis, kurį gali sukaupti akumuliatorius, ir tai, kaip greitai jis gali išsikrauti, todėl įkrovimas užtrunka ilgiau.
Esant dideliam šalčiui, gali būti paveiktos ir įkrovimo stotelės, todėl įkrovimo laikas gali būti gerokai lėtesnis, todėl žiemą prie įkrovimo stotelių galite tikėtis praleisti daugiau laiko.
Taip pat skaitykite: „Viešosios elektromobilių įkrovimo stotelės virto kapinėmis: išsikrovę elektromobiliai ir užšalę įkrovimo kištukai“.
Kaip temperatūros kritimas veikia akumuliatorių?
Elektromobilių akumuliatoriai veikia kaupdami ir išleisdami energiją. Dėl šaltesnio oro sulėtėja bendras cheminių reakcijų procesas ir akumuliatoriaus veikimas. Tačiau verta pažymėti, kad ne visiems elektriniams automobiliams poveikis yra vienodas.
Kiek nuotolio elektromobilis netenka žiemą?
Norvegijos automobilių federacija (NAF) reguliariai atlieka elektromobilių žiemos ir vasaros ridos bandymus, kad išsiaiškintų, kaip jie veikia.
Per naujausią žiemos bandymą 29 automobiliai važiavo mišriais miesto ir kaimo keliais, kai temperatūra svyravo nuo nulio laipsnių iki minus 20 laipsnių Celsijaus. Automobiliai pradėti eksploatuoti su visiškai įkrautu akumuliatoriumi ir važiuoti tol, kol išsikrauna energija.
Rezultatai rodo, kad elektromobilio ridos sumažėjimas gali siekti nuo 10 iki 30 proc. oficialios automobilio ridos.
Geriausiai pasirodė visureigis „Maxus Euniq 6“, kuris prarado tik 10,5 proc. savo pasaulinės suderintos lengvųjų transporto priemonių bandymų procedūros (WLTP) nuvažiuojamo atstumo, o „Tesla Model S“ nuvažiavo 530 km, t. y. didžiausią atstumą iš visų elektromobilių, kol baigėsi nuvažiuojamas atstumas, ir šis atstumas buvo 16,4 proc. mažesnis už automobilio nurodytą WLTP nuvažiuojamą atstumą – 634 km.
Taip pat skaitykite: „Elektromobilių nuotolio testas žiemą Norvegijoje: „Tesla Model 3 Highland“ nepasiekė reikiamos ribos“.
Ką galima padaryti, kad poveikis būtų mažesnis?
Galbūt negalite kontroliuoti oro sąlygų, tačiau yra daugybė būdų, kaip sumažinti žemos temperatūros poveikį jūsų elektromobilio nuvažiuojamam nuotoliui.
Jei automobilį statysite garaže arba dengtoje vietoje, akumuliatorius bus apsaugotas nuo didelio šalčio, todėl labiau tikėtina, kad jis išsilaikys įkrautas.
Be to, kai įkraunate akumuliatorių per naktį, galite suplanuoti išankstinį kondicionavimą tam laikui, kai išvažiuojate. Taip galėsite iš anksto pašildyti automobilio saloną prieš pradėdami kelionę, kad galėtumėte imti energiją iš pagrindinio elektros tinklo, o ne iš savo elektromobilio akumuliatoriaus.
Išvažiavus į kelią, įjungtas šildymas yra greičiausias būdas sumažinti ridą, todėl vietoj jo naudokite šildomas sėdynes ir šildomą vairą, nes tai daug veiksmingiau nei šildyti visą automobilį.
Taip pat ieškokite elektromobilio su šilumos siurbliu, nes taip efektyviau šildysite ir vėsinsite akumuliatorių. Verta pirkti automobilį, kuriame toks siurblys įrengtas, arba papildomai už jį sumokėti, jei jis siūlomas kaip papildoma galimybė.
Galiausiai pasirūpinkite, kad jūsų padangos būtų tinkamai pripūstos, ir reguliariai tikrinkite padangų slėgį, nes bet koks padangų slėgio disbalansas gali turėti įtakos jūsų energijos vartojimo efektyvumui.
Jei padangos nepakankamai pripūstos, akumuliatorius turi dirbti sunkiau, kad išlaikytų energiją.
Taip pat skaitykite: „Elektromobilis žiemą. Ką reikia turėti omenyje?“
Ar elektrinius automobilius sunku vairuoti ant ledo ir sniego?
Elektromobiliai paprastai varomi priekiniais arba visais ratais, todėl jie turėtų gerai važiuoti snieguotais keliais.
Be to, dėl akumuliatorių išdėstymo jų svorio centras paprastai būna žemai, o tai gali padėti padidinti sukibimą ir pagerinti stabilumą žiemos sąlygomis.
Tačiau svarbu nepamiršti, kad elektromobiliai yra sunkesni už panašaus dydžio benzininius ir dyzelinius automobilius, todėl slydimo atveju gali būti sunkiau suvaldyti automobilį.
Svarbiausias veiksnys kelyje yra jūsų greitis, todėl apledėjusiame kelyje visada važiuokite lėtai ir atsargiai.
Ekologinio režimo funkcija yra naudinga, nes ji ne tik prailgina akumuliatoriaus veikimo trukmę, bet ir gali užtikrinti saugesnį automobilio vairavimą žiemą, nes sumažina galią ir apriboja sukimo momentą.
Taip pat verta pagalvoti apie žiemines arba visasezones padangas, nes jos labai praverčia nukritus oro temperatūrai, nes užtikrina didesnį sukibimą važiuojant sniegu ir ledu nei įprastos padangos.