Automobilio spidometras paprastai nėra ir neturi būti 100% tikslus. Paprasčiau tariant, spidometras meluoja. Pasirodo, šiuo atveju melą įteisina homologacijos taisyklės, kuriose nurodyta, kiek greičio matuokliai gali iškraipyti tikrovę, kuria kryptimi ir kaip tai veikia.
- Automobilio spidometras negali rodyti mažesnio greičio nei tikrasis greitis.
- Greičio matuoklis gali rodyti didesnį greitį nei tikrasis. Taisyklėse leidžiama leistina matavimo paklaida yra stebėtinai didelė.
Jei jūsų automobilio spidometras rodo, pavyzdžiui, 200 km/h greitį, beveik neabejotina, kad tikrasis jūsų važiavimo greitis yra kitoks. Kitaip ir būti negali, nes tikslus greičio matavimas yra gana sudėtingas. Greičio matuoklio rodmenis veikia daugybė veiksnių, kurie arba sutampa, arba panaikina vienas kitą. Taisyklėse, kurių privalo laikytis automobilių gamintojai, atsižvelgiama į šiuos sunkumus ir leidžiama gana didelė rodmenų paklaida, tačiau su svarbia išlyga: matuoklio rodomas greitis niekada negali būti mažesnis už tikrąjį.
Greičio matavimas automobilyje: kokia problema?
Viena iš svarbiausių problemų, turinčių įtakos greičio matavimo tikslumui, kyla dėl skirtingo išorinio skersmens padangų, kurios gali būti montuojamos ant automobilio.
Pirma, skirtingų padangų modelių, net jei jos yra to paties dydžio, išorinis skersmuo gali šiek tiek skirtis.
Antra, padangos dėvisi: naujos padangos protektoriaus aukštis gali būti 8-9 mm, tačiau laikui bėgant jis mažėja dėl nusidėvėjimo. Kuo mažesnis protektorius, tuo mažesnis išorinis rato skersmuo, kuo mažesnis skersmuo, tuo greičiau sukasi ratas, važiuodamas tuo pačiu greičiu. Todėl priklausomai nuo padangų nusidėvėjimo automobilio spidometras rodo daugiau ar mažiau padidintą greitį. Taip pat skaitykite: „Koks yra minimalus leistinas vasarinių ir žieminių padangų protektoriaus gylis?“
Trečia, rato slėgis taip pat turi įtakos greičio rodmenims. Kuo jis mažesnis, tuo labiau atrodo, kad automobilis važiuoja greičiau.
Ketvirta, tame pačiame automobilyje gali būti sumontuotos skirtingo dydžio padangos. Pakaitinė padanga laikoma tinkamo dydžio, jei jos išorinis skersmuo yra ne daugiau kaip 2% mažesnis už originalios padangos išorinį skersmenį.
Dar yra įvairių spidometro sistemos sudedamųjų dalių kalibravimo klausimai. Išvada akivaizdi: automobilio spidometras nėra 100 proc. tikslus.
Įdomus faktas: taip pat nėra idealu matuoti greitį naudojant GPS sistemą. Visų rūšių greičio matuokliai, naudojantys geolokaciją, savo padėtį nustato tam tikrais intervalais (pvz., kas sekundę), o elektronika apskaičiuoja greitį pagal kintančią objekto padėtį, kartu „išlygindama“ tokio tipo matavimus. Tačiau tokioje sistemoje kiekvienas posūkis klaidina matavimo prietaisą: matavimo sistemos išmatuotas atstumas yra trumpesnis nei iš tikrųjų, todėl nurodytas greitis gali būti mažesnis nei tikrasis. Tačiau automobiliuose naudojami mechaniniai matavimo metodai, kurie įvairiais būdais „skaičiuoja“ ratų apsisukimus, ir pagal tai nustatomas greitis. Taip pat skaitykite: „Kas yra „Android Auto“? Išsami apžvalga ir naudotojo vadovas“.
Automobilių greičio matuoklių tikslumas: kas nurodyta taisyklėse?
Tikslų atsakymą dėl tikslumo ir kitų reikalaujamų transporto priemonių skaitiklių savybių galima rasti Europos tipo patvirtinimo taisyklėse (JAV taisyklės yra panašios, bet ne identiškos). Čia pateikiamos pasirinktos taisyklės:
- Matuoklis jokiu būdu negali rodyti mažesnio greičio nei tikrasis; tai svarbu, nes priešingu atveju vairuotojas rizikuoja nesąmoningai padaryti pažeidimą su visomis iš to išplaukiančiomis pasekmėmis.
- Matuoklis gali rodyti didesnį greitį nei tikrasis; didžiausia leistina paklaida yra 10% faktinio greičio plius 4 km/h. Pavyzdys: važiuojant 100 km/h greičiu, skaitiklis gali rodyti ne daugiau kaip 114 km/h; važiuojant 50 km/h greičiu, didžiausias leistinas rodmuo yra 59 km/h;
- Homologavimo matavimai, susiję su greičio matuoklių tikslumu, atliekami važiuojant skirtingais taisyklėse nurodytais greičiais, kaip nurodyta toliau pateiktoje lentelėje:
Didžiausias transporto priemonės gamintojo nurodytas transporto priemonės greitis km/h | Greičiai, kuriais tikrinamas spidometro tikslumas |
iki 45 km/h (įskaitant mopedus) | Spidometro tikslumas tikrinamas važiuojant 80% didžiausio greičio. Taigi, jei jis lygus 45 km/h, matuojama važiuojant 36 km/h greičiu. |
45-100 km/h | matavimai atliekami važiuojant 40 km/h greičiu ir greičiu, atitinkančiu 80 proc. didžiausio transporto priemonės greičio |
didesniu kaip 100 km/h ir ne didesniu kaip 150 km/h greičiu | 40 km/h, 80 km/h ir 80 proc. didžiausio transporto priemonės greičio matavimai |
daugiau kaip 150 km/val. | matavimai važiuojant 40 km/h, 80 km/h ir 120 km/h greičiu |
Kokia to reikšmė? Patvirtinimo procese netikrinamas automobilių greičio matuoklių tikslumas važiuojant dideliu greičiu. Daroma prielaida, kad matavimo paklaida nėra didesnė nei nurodyta pirmiau, tačiau tai netikrinama. Taip pat skaitykite: „Baudos už greitį“.
Įdomus faktas: taisyklėse reikalaujama, kad didžiausia automobilių bandymo įrangos matavimo paklaida būtų ne didesnė kaip +/- 0,5 proc.
Be to, taisyklėse reikalaujama, kad:
- spidometro rodmenys buvo matomi iš vairuotojo sėdynės ir dieną, ir naktį;
- jei didžiausia „analoginio“ spidometro rankenėlės vertė neviršija 200 km/h, rankenėlėje nurodytos greičio vertės rodomos ne didesniais kaip 20 km/h intervalais. Jei didžiausia analoginio spidometro ciferblato vertė viršija 200 km/h, ant ciferblato nurodytos greičio vertės rodomos ne didesniais kaip 30 km/h intervalais.
Įdomus faktas: dėl šių reikalavimų kai kurie automobilių gamintojai (pvz., „Porsche“), kurie norėjo išsaugoti klasikinę laikrodžių išvaizdą savo modeliuose, buvo priversti įdiegti lygiagrečius skaitmeninius ekranus. Skaitmeninis greičio rodiklis gali visiškai pakeisti arba papildyti analoginį greičio matuoklį – taip numatyta taisyklėse.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.