Šiandien 12 voltų akumuliatoriai veikia visai kitomis sąlygomis nei prieš daugelį metų. Todėl daugelis vairuotojų skundžiasi, kad jie dažnai išsikrauna ir greitai praranda savo tarnavimo laiką. Tai šiek tiek panašu į kaltinimą automobilio varikliui, kad važiuojant greičiau jis sudegina daugiau degalų. Paaiškinsime, kaip grįžti į senus laikus ir akumuliatorių keisti kur kas rečiau ir ką daryti, kad jis mūsų nenustebintų išsikrovimu.
Prisimindami senuosius laikus, kai akumuliatorius tarnavo 10 metų, o automobiliai buvo paprasti, paprastai prisimename 1990-uosius ar ankstesnius metus. Tuomet automobiliams važiuojant daugiausia reikėjo elektros energijos, kurią tiekdavo generatoriai. Kai automobilis stovėjo, akumuliatorius turėjo palaikyti laikrodžio, radijo imtuvo, šviesos diodo, rodančio, kad įjungta signalizacija, veikimą, o paspaudus nuotolinio valdymo pultelio mygtuką – įjungti centrinį užraktą ir atidaryti duris.
Šiandien ji visiškai kitokia. Tai, kas anksčiau lėtai eikvodavo energiją ir po kelių savaičių prastovos iškraudavo akumuliatorių, dabar reikėtų padauginti iš 10 ir džiaugtis, kad po savaitės automobilis vis dar nori užsivesti – tai reiškia, kad akumuliatorius yra tikrai geros būklės.
Daugybė jutiklių ir sistemų nuolat veikia, net kai automobilis užrakintas garaže. Tiesą sakant, kai automobilis stovi požeminiame garaže, kai kurie prietaisai dirba dar intensyviau, nes, pavyzdžiui, GPS modulis nuolat ieško signalo. Tai tarsi mobilusis telefonas, kuris, priešingai nei manote, greičiau išsikrauna, kai nėra signalo, nei tada, kai signalas visiškai veikia ir vis dar gaunama atsitiktinė tekstinė žinutė.
Taigi išvada – pasikeitė ne akumuliatoriai, o jų veikimo aplinka. Nuolat apkrauti, lėtai išsiurbiami mažų vartotojų, jie turi dažniau išsikrauti. Svarbu, ką su jomis daro vartotojas.
Kada paskutinį kartą įkrovėte akumuliatorių?
Į šį klausimą tikriausiai atsakys didžioji dauguma: „niekada“. Kai kurie šią mintį išplės: „Kodėl turėčiau tai daryti, juk yra generatoriaus“. Dar kiti pridurs: „juk akumuliatoriai turėtų būti tokie nereikalaujantys priežiūros“. Dėl tokio požiūrio į šią temą kyla problemų.
Akumuliatorius – tai prietaisas, kuriame vyksta cheminės reakcijos, kurių metu išsiskiria energija ir vyksta regeneracijos procesas. Kai automobilis stovi, akumuliatorius grąžina energiją vartotojams, kuriems jos reikia. Kai užvedame variklį, pagrindinis energijos šaltinis vartotojams yra ne akumuliatorius, o generatorius, beje, įkraunantis akumuliatorių, todėl jis regeneruojamas.
Pagrindinis akumuliatoriaus vaidmuo – tiekti energiją transporto priemonės varikliui užvesti ir užtikrinti srovės tiekimą, kai dėl tam tikrų priežasčių generatoriaus srovė negali būti tiekiama vartotojams. Tačiau važiuojant akumuliatorius įkraunamas lėtai ir veikia lygiai tiek, kiek veikia automobilio variklis, o jei automobilyje įrengta „Start Stop“ sistema – net neilgai, todėl akumuliatorius patiria papildomą, nuolatinę didelę apkrovą. Taip pat skaitykite: „Važinėjimas mieste su „start-stop“ sistema „žudo“ automobilio akumuliatorių?“
Todėl galima daryti išvadą, kad akumuliatoriaus efektyvumui svarbus stovėjimo ir įkrovimo laiko santykis, taip pat atiduodamos ir iš generatoriaus paimamos energijos kiekis. Jei automobilis neproporcingai daugiau stovi nei važiuoja arba važiuoja trumpus atstumus, o kaskart užvedus variklį akumuliatoriui tenka didelė apkrova, akumuliatorius neišvengiamai praras energijos, kurios negali atgauti važiuodamas (įkraudamas). Labai dažnai susidaro situacija, kai net ir senesnio tipo automobilyje energijos nuostolių ir regeneracijos balansas yra nepalankus, ir galiausiai akumuliatorius bus taip išsikrovęs, kad nebegalės atiduoti varikliui užvesti reikalingos energijos.
Jei iškrovos procesas truko pakankamai ilgai, pavyzdžiui, 2-3 metus, akumuliatorius jau gali būti tinkamas pakeisti, o ne įkrauti po tokios iškrovos, nes yra sulfatinis. Ir taip yra ne dėl jo kokybės, o dėl apkrovos ir nepriežiūros. Jei prie to prisideda tokie veiksniai kaip daug elektronikos, stovėjimas tokiose patalpose kaip požeminis garažas arba aukštoje temperatūroje, greitas akumuliatoriaus sunaikinimas dar labiau tikėtinas. Tereikia vasarą palikti automobilį stovėjimo aikštelėje visam atostogų laikotarpiui ir, labai tikėtina, kad akumuliatoriui prireiks … pakeisti. Įkrovimo gali nebeužtekti.
Kyla klausimas: ką galima padaryti? Žinoma, reguliariai įkraukite akumuliatorių. Ir ne ilgai važinėdami, o visiškai regeneruodami – įkraudami įkrovikliu.
Kaip dažnai įkrauti akumuliatorių?
Labai konkrečiai atsakyti į šį klausimą neįmanoma, nes daug kas priklauso nuo to, kaip jį naudojate. Jei turite youngtimerį arba automobilį, skirtą jūsų hobiui (bekelei, važinėjimui trasoje ir t. t.), todėl juo važinėjate tik kelis kartus per metus, geriausia visiškai atjungti akumuliatorių ir laikyti jį patalpoje, maždaug 20 laipsnių C temperatūroje. Tačiau gerai žinoma, kad tai nėra nei patogu, nei praktiška. Todėl tokiu atveju patartina akumuliatorių įkrauti net kelis kartus per metus.
Įprastai naudojamoje transporto priemonėje tai verta daryti du kartus per metus. Po žiemos ir prieš žiemą arba po vasaros. Svarbiausias laikotarpis yra ne žiema, o vasara.
Akumuliatoriui labiausiai kenkia aukšta temperatūra. O tai, kad žiemą jis paprastai „miršta“, yra tik aplaidumo ir akumuliatoriaus pažeidimų vasarą rezultatas. Ypač automobiliu, kuris naudojamas gana retai arba važiuoja nedidelius atstumus. Žiemą akumuliatorius šiek tiek susilpnėja (jo talpa yra mažesnė), tačiau taip yra dėl sulėtėjusių cheminių procesų, kurie kartu apsaugo jį nuo korozijos ir stipraus savaiminio išsikrovimo. Vasarą akumuliatoriuje vyksta daugiau procesų, jie pagreitėja, todėl atsiranda stipri korozija ir dažnai gilus savaiminis išsikrovimas.
Taigi, jei akumuliatorius įkraunamas du kartus per metus, po žiemos iš tikrųjų ruošiame akumuliatorių sunkiausiam laikotarpiui – vasarai. Priešingai, prieš žiemą mes ją regeneruojame po šio sunkiausio periodo, kartu ruošdami ją didesnėms apkrovoms mažesne talpa.
Taip prailginsite akumuliatoriaus tarnavimo laiką ir daugelį metų pamiršite apie netikėtumus ir būtinybę laikyti užvedimo laidus bagažinėje. Jei automobiliu naudojatės retkarčiais, pavyzdžiui, 1-2 kartus per savaitę, ir vis tiek važinėjate nedidelius atstumus, verta pagalvoti apie papildomą įkrovimą net vasaros viduryje ir žiemą.
Kuo įkrauti akumuliatorių?
Galime daryti prielaidą, kad įkroviklis – tai prietaisas, kuriame rankiniu būdu nustatome įkrovimo srovę ir įtampą ir galime juos reguliuoti pagal procesą. Įkroviklį prijungiame prie akumuliatoriaus ir srovės, pasirenkame atitinkamą režimą ir laukiame, kol jis atliks savo darbą. Kas yra geriau?
Vos prieš keliolika metų tai būtų buvusi diskusijų tema, kaip diskinių stabdžių pranašumai prieš būgninius stabdžius. Netgi sprendimai, kurie jau nebėra populiarūs ir kurių beveik nebeliko, tam tikromis sąlygomis atranda savo vietą.
Tai pasakytina apie įkroviklį, kurį geriausia palikti profesionalams ir dirbtuvėms, kur vien įkrovimo nepakanka. Yra dirbtuvių, kuriose giliai išsikrovusį akumuliatorių galima nusierinti arba išgelbėti naudojant klasikinį įkroviklį, tačiau taip pat reikia atitinkamų operatoriaus žinių.
Įprastam automobilio naudotojui įkroviklis yra geriausias ir patogiausias sprendimas. Be to, įkroviklis yra saugiausias tiek jį naudojančiam asmeniui, tiek pačiam akumuliatoriui. Taip pat skaitykite: „Draudžiama užvesti laidais. Turite turėti specialų prietaisą“.
Šiuolaikiniai įkrovikliai yra apsaugoti nuo gedimų ir išsijungia, jei su akumuliatoriumi kas nors negerai. Žinoma, jų trūkumas tas, kad tam tikromis aplinkybėmis, pavyzdžiui, kai akumuliatorius yra labai išsikrovęs, jie net nepradeda įkrovimo proceso, tačiau taip yra dėl apsaugos funkcijų. Nors yra ir tokių, kurie turi regeneravimo programas. Šioje vietoje geras įkroviklis veiks geriau, todėl nelaikykite jo kažkuo pasenusiu ir nenaudingu.
Įkrovikliai turi dar vieną privalumą – jie automatiškai pritaiko programą prie akumuliatoriaus tipo. Nereikia tikrinti ir galvoti, ar tai rūgštinis klasikinis, AGM, EFB ar, pavyzdžiui, gelinis akumuliatorius. O jei ir taip, nereikia žinoti įtampos ir ieškoti gaminio kortelės – nustatome tinkamą režimą ir laukiame.
Kaip įkrauti akumuliatorių?
Akumuliatorių galima įkrauti trimis būdais:
- po nuėmimo nuo transporto priemonės patalpoje,
- sumontuota transporto priemonėje ir atjungta nuo įrenginio,
- sumontuota transporto priemonėje ir prijungta prie įrenginio.
Patogiausia ir visiškai saugu akumuliatorių įkrauti automobilyje, kai jis prijungtas prie sistemos. Tuomet nereikia nieko iš naujo reguliuoti ar perprogramuoti. Po įkrovimo įkroviklis tiesiog atjungiamas ir transporto priemone galima naudotis įprastai.
Atjungimas nuo įrenginio yra mažai pateisinamas, o dar blogiau, kad daugelyje transporto priemonių prarandama ne tik prieiga prie radijo imtuvo (reikia įvesti kodą) ar borto kompiuterio esamos datos ir laiko, bet ir daugelio valdiklių atmintis.
Šiuolaikiniuose automobiliuose daugelį iš jų netgi reikia perprogramuoti. Dėl šios priežasties daugelis gamintojų rekomenduoja, pavyzdžiui, sistemoje pakeisti akumuliatorių atsargine baterija, kad akumuliatorius nebūtų atjungtas net akimirkai. Tai kartu rodo, kad akumuliatoriaus atjungimas įkrovimui yra ne tik nepagrįstas, bet gali būti ir visiškai žalingas.
Įkrauti iš automobilio išimtą akumuliatorių šiuolaikiniuose aukščiausios klasės automobiliuose dažnai net nėra galimybės. Pats akumuliatoriaus, paslėpto kažkur automobilio konstrukcijos gelmėse, išėmimo procesas bus toks brangus, kad verčiau jį pakeisti, kad nereikėtų to daryti dar kartą. Juo labiau kad šiais laikais automobiliai turi ne vieną, o kelis akumuliatorius. Todėl jie išimami tik norint juos pakeisti, o ne įkrauti.
Kitaip gali būti paprastesniuose automobiliuose, kuriuose akumuliatoriaus išėmimas iš automobilio neturi didelės reikšmės. Daugeliu atvejų tai netgi būtina, pavyzdžiui, kai automobilis paliekamas viešoje arba gyvenamųjų namų automobilių stovėjimo aikštelėje, o ne garaže ar prie namų. Taip pat esant blogoms oro sąlygoms.
Čia taip pat verta paminėti, kad pati aplinkos temperatūra turi įtakos įkrovimo procesui, kuris optimaliai vyksta nuo 0 iki 20 laipsnių Celsijaus. Krentant temperatūrai, didėja vidinė varža, todėl tampa sunkiau įkrauti akumuliatorių ir visas procesas gali užtrukti labai ilgai.
Kita vertus, esant aukštai aplinkos temperatūrai varža mažėja. Dėl to padidėja temperatūra akumuliatoriaus viduje, taip pat gali padidėti įkroviklio temperatūra, todėl galiausiai procesas nutrūksta ir akumuliatorius neįkraunamas.
Kiek laiko reikia įkrauti akumuliatorių?
Šis klausimas iš principo užduodamas neteisingai, nes atsakymas yra toks, kad akumuliatorius turėtų būti įkraunamas tol, kol jis įkraunamas.
Net ir naudojant įkroviklį, kurio įkrovimo procesą reikia nuolat stebėti ir tinkamu momentu nutraukti, neįmanoma įvertinti, kiek laiko jis veiks. O tai taip pat rodo, kad įkroviklis nėra visiems tinkamas prietaisas. Mikroprocesoriniai įkrovikliai patys nutraukia įkrovimo procesą ir mums nereikia apie tai galvoti.
Tinkamesnis klausimas būtų toks: kiek laiko užtrunka įkrauti akumuliatorių? Deja, į šį klausimą taip pat sunku atsakyti, nes beveik viskas priklauso nuo dviejų veiksnių: akumuliatoriaus talpos ir jo išsikrovimo laipsnio. Pridėkite prie to akumuliatoriaus tipą, įkroviklio tipą, aplinkos temperatūrą, akumuliatoriaus nusidėvėjimo laipsnį ir turėsite tiek daug veiksnių, kad net toks laisvas atsakymas kaip keliolika valandų nebūtinai bus teisingas. Nors praktiškai jis yra geriausias.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.