Jei lyginate automobilius, vienas iš svarbiausių veiksnių, į kuriuos tikriausiai atsižvelgsite, yra degalų sąnaudos. Dažnai pastebima, kad automobiliai su automatine pavarų dėže dažnai sunaudoja daugiau degalų nei automobiliai su mechanine pavarų dėže. Tačiau kodėl taip yra? Panagrinėkime šio reiškinio priežastis, remdamiesi aiškiais pavyzdžiais ir techninėmis įžvalgomis.
Galios praradimas automatinėse pavarų dėžėse
Automatinės pavarų dėžės naudoja ne sankabą, o sukimo momento keitiklį. Sukimo momento keitiklis perduoda variklio galią ratams, tačiau ši sistema yra mažiau efektyvi nei mechaninių pavarų dėžių sankabos sistema. Perduodant galią prarandama dalis variklio galios, todėl sunaudojama daugiau degalų.
Pavyzdys: Automobilis su automatine pavarų dėže yra tarsi konvejeris, kuriame dalis energijos prarandama dėl trinties.
Svorio skirtumai
Automobiliai su automatine pavarų dėže paprastai sveria daugiau nei analogiški automobiliai su mechanine pavarų dėže. Automatinės sistemos yra sudėtingesnės ir turi daugiau komponentų, pavyzdžiui, hidraulinių valdymo sistemų ir papildomų jutiklių, todėl yra sunkesnės. Didesnis svoris reiškia, kad variklis turi dirbti sunkiau, todėl sunaudojama daugiau degalų.
Pavyzdys: Jei du žmonės neša tą patį krovinį, bet vienas iš jų turi papildomą kuprinę, jiems reikės daugiau energijos (arba degalų) tam pačiam atstumui įveikti.
Pavaros efektyvumas
Naudodamas mechaninę pavarų dėžę vairuotojas gali geriau kontroliuoti pavarų pasirinkimą ir optimizuoti pavarų perjungimą, kad būtų taupiau naudojami degalai. Priešingai, automatinės transmisijos yra užprogramuotos automatiškai perjungti pavaras, o tai ne visada atitinka efektyviausią degalų naudojimo tašką. Dėl to variklis dirba didesniu nei reikia apsukų per minutę skaičiumi ir sunaudoja daugiau degalų.
Pavyzdys: Įsivaizduokite, kad važiuojate dviračiu. Dviračiu su rankiniu valdymu galite pasirinkti, kada perjungti pavaras, priklausomai nuo vietovės. Automatinis dviratis perjungia pavaras, kai tik „pajunta“, o tai ne visada gali būti efektyviausias pasirinkimas.
Automatinių pavarų dėžių praslydimas
Automatinės pavarų dėžės gali susidurti su vadinamuoju praslydimu, kai pavaros įjungiamos ne iki galo ir dėl to prarandama galia. Dėl šio „praslydimo“ variklis naudoja daugiau energijos ir sudegina daugiau degalų.
Pavyzdys: Galvokite apie tai, kaip apie bėgimą smėliu ir šaligatviu. Bėgant smėliu (slydimas) reikia daugiau energijos greičiui išlaikyti, o bėgant šaligatviu judėjimas yra efektyvesnis.
Mažiau galimybių stabdyti varikliu
Naudodami mechanines pavarų dėžes vairuotojai gali naudoti variklio stabdymą – sulėtinti automobilio greitį perjungiant pavaras, taip sumažinant poreikį stabdyti ir leidžiant varikliui veikti efektyviau. Tačiau automatinės pavarų dėžės labiau priklauso nuo stabdžių sistemos, o tai nesuteikia varikliui tokių pat degalų taupymo privalumų.
Pavyzdys: Paveikslas, riedantis nuo kalno. Automobilis su mechanine pavarų dėže gali sulėtinti greitį tiesiog perjungdamas pavaras, o automobilis su automatine pavarų dėže turi naudoti stabdžius, todėl varikliui reikia daugiau energijos, kad vėl padidintų greitį.
Ar automatinė pavarų dėžė visada yra mažiau efektyvi?
Dėl automatinių pavarų dėžių technologijų pažangos daugelyje šiuolaikinių automatinių automobilių dabar yra dvigubos sankabos sistemos ir kiti patobulinimai, dėl kurių sumažėja degalų naudojimo efektyvumo skirtumas tarp automobilių su automatine ir mechanine pavarų dėžėmis. Kai kurie iš jų netgi lenkia savo analogiškus automobilius su mechanine pavarų dėže, ypač važiuojant mieste, kur automatinės pavarų dėžės geriau pritaikytos sustojimui ir važiavimui.
Tačiau daugelyje tradicinių konfigūracijų mechaninė pavarų dėžė vis dar turi nedidelį pranašumą, kai kalbama apie degalų naudojimo efektyvumą, ypač važiuojant greitkeliu.