Kasmet elektromobilių skaičius keliuose didėja, tikėtina, kad po kelerių metų jie taps tokie pat įprasti, kaip ir dyzeliniai ar benzininiai automobiliai. Dėl elektromobiliams būdingų savybių kyla problemų, kurios klasikiniams automobiliams su vidaus degimo varikliais nėra aktualios. Kokie tiksliai jie yra? Kaip jas kvalifikuotai išspręsti?
Avarija, į kurią pateko elektromobilis
Bet kuriai viešaisiais keliais važiuojančiai transporto priemonei gresia pavojus patekti į avariją. Be abejo, elektrinės transporto priemonės konstrukcija pritaikyta tokiai įvykių tikimybei ir gali apsaugoti vairuotoją bei keleivius nuo sužalojimų. Be to, kai kurie ekspertai mano, kad elektromobiliai yra net saugesni už klasikines transporto priemones su vidaus degimo varikliais. Tai paaiškinama tuo, kad didžiulis akumuliatorius patalpinamas kėbulo apačioje, kur jis sumažina svorio centrą, todėl sumažėja apsivertimo tikimybė šoninio smūgio metu, be to, jis perima dalį mechaninės apkrovos.
Avarijos metu labiausiai pažeidžiami yra elektroniniai ir ypač elektriniai komponentai, kurių pažeidimai kelia tam tikrą pavojų įgulai. Tai daugiausia pagrindinis akumuliatorius ir laidai, kuriuos veikia aukšta įtampa. Siekiant pašalinti elektros smūgio pavojų, visose aukštos įtampos sistemose įrengtos mechaninės ir elektroninės apsaugos sistemos, todėl net ir pažeidus ar nutraukus izoliacijos sluoksnį laidai išlieka saugūs.
Kiek kitaip ir sudėtingiau yra su akumuliatoriais, kurie maitina variklį. Šiuo metu pagrindinis akumuliatorių tipas yra Li-Pol, jie yra patikimi, pasižymi padoriu ištekliumi ir talpa, tačiau dėl įvairių priežasčių yra linkę užsidegti:
- Trumpasis jungimas korpuso viduje.
- Per didelis įkaitimas.
- Išorinis smūgis, dėl kurio pažeidžiama ląstelės struktūra.
Pirmuosiuose elektromobilių modeliuose akumuliatoriaus pažeidimai buvo gana dažni, tačiau dabar daug daugiau dėmesio skiriama akumuliatoriaus apsaugai, net ir smarkiai paveikus, elementai išlaiko savo vientisumą. Bet kuriuo atveju, jei po avarijos kyla net minimali baimė, kad gali būti pažeistas akumuliatorius arba už jo aušinimą atsakinga sistema, būtina kuo greičiau išjungti elektros srovę ir palikti transporto priemonę. Transporto priemonė turi būti velkama į techninės priežiūros stotį. Taip pat skaitykite: „Ar elektromobiliai yra ekologiški? Gamyba, eksploatacija ir utilizacija“.
Akumuliatoriaus iškrova
Normalu, kad akumuliatorius išsikrauna, tačiau problemų gali kilti, jei netoliese nėra maitinimo šaltinio, iš kurio būtų galima jį įkrauti. Yra keletas patarimų, kaip maksimaliai padidinti atstumą, kurį galima nuvažiuoti su likusia įkrova:
- Išjungti visus „nereikalingus“ energiją vartojančius prietaisus, visų pirma klimato kontrolės sistemas.
- Įjungti specialų energijos taupymo režimą. Paprastai tokį režimą turi bet kuris elektromobilis.
- Maksimaliai tolygus važiavimas, be staigaus greitėjimo ir stabdymo, kurie apkrauna variklį.
- Lėtėjimas ne stabdant, o reguliuojant variklio sūkių dažnį, kuris padeda papildyti akumuliatoriaus įkrovą regeneracijos būdu.
Taip pat skaitykite: „Koks yra elektromobilių nuotolis ir kaip nuvažiuoti daugiau?“
Visiškas akumuliatoriaus iškrovimas
Pasitaiko, kad vairuotojas neturi jokios galimybės laiku nuvažiuoti iki maitinimo šaltinio ir papildyti akumuliatoriaus įkrovą. Logiškiausias sprendimas – iškviesti techninė pagalbą į vietą, kur galima prisijungti prie elektros lizdo, t. y. į specializuotą stotį ar garažą. Antroji galimybė – vilkimas, tačiau čia viskas toli gražu ne taip paprasta. Ne kiekvienas elektrinis automobilis gali būti velkamas. Jei taip, tai turi būti daroma specialiu režimu, tam tikru greičiu.
Jei vilkimo režimo nėra, savininkas gali veikti savo nuožiūra, suvokdamas su tuo susijusią riziką. Elektromobiliai su asinchroniniais varikliais, kurie vilkimą traktuoja kaip nuolatinį stabdymą ir akumuliatoriaus įkrovą papildo regeneracijos būdu, turi daugiau šansų pasiteisinti. Sinchroniniai varikliai yra kaprizingesni, jie taip pat gamina energiją vilkimo metu, tačiau šio proceso metu gali perkaisti iki tokios temperatūros, kad gali sugesti.
Elektromobilio užvedimo problemos
Pasitaiko, kad net ir visiškai įkrauto akumuliatoriaus variklio nepavyksta užvesti. Atsižvelgiant į tai, kad elektromobilyje nėra degalų tiekimo sistemos, ričių ir uždegimo žvakių, problema dažniausiai susijusi su standartinio 12 voltų akumuliatoriaus išsikrovimu.
Šio akumuliatoriaus paskirtis – tiekti energiją transporto priemonėje esantiems elektroniniams prietaisams ir diagnostikos sistemoms. Jei pastarosios neveikia, kompiuteris padaro išvadą, kad užvesti variklį nesaugu, ir išjungia variklį. Norint nesusidurti su bėda, būtina nuolat kontroliuoti akumuliatoriaus įkrovos lygį, kritinėje situacijoje galima „užsivesti“ tik nuo kito automobilio.
Elektromobilis įstrigo
Bet kuri transporto priemonė gali įstrigti purve ar sniege, ne išimtis ir elektrinė transporto priemonė. Jei ratai pradeda slysti, veiksmų eiliškumas turėtų būti toks pat, kaip ir įprastų automobilių atveju, reikia stengtis padidinti jų sukibimo su kelio danga koeficientą padedant kietus daiktus, kasant griovelius.
Judėjimas, kai važiuoklė liečiasi su paviršiumi, leidžiamas tik kraštutiniais atvejais. Būtent čia yra akumuliatorius, kuris yra pažeidžiamas išorinio poveikio, net nepaisant to, kad yra papildomų apsaugų, plokštelių. Jei tenka „vilkti“ elektromobilį, turėtumėte tai daryti kuo atidžiau, kontroliuodami procesą vizualiai ir pagal klausą, vengdami trūkčiojimų ir pašalinių garsų.
Elektromobilio „maudynės“ vandenyje
Drėgmės ir elektros srovės derinys visada kelia tam tikrą pavojų, ypač kai naudojama aukšta įtampa. Žinoma, elektromobilių kūrėjai daro prielaidą, kad jiems teks vienaip ar kitaip susidurti su vandeniu, judėti per lietų, važinėti į plovyklas, todėl kontaktai yra patikimai izoliuoti.
Praktika rodo, kad visa sistema be problemų atlaiko trumpalaikes „maudynes“, o varikliai susidoroja net su ilgalaikiu panardinimu. Deja, dėl ilgalaikio drėgmės poveikio gali oksiduotis ir koroduoti kiti maitinimo elementai ir mikroschemos, todėl jie gali tapti neveikiantys.
Elektromobilių gaisras
Pavojingiausia situacija – elektromobilio akumuliatoriaus užsidegimas. Jei akumuliatorius pradeda labai įkaisti, elektrinę transporto priemonę reikia nedelsiant išjungti, kad procesas būtų sustabdytas.
Deja, tiesiogiai kovoti su akumuliatoriaus gaisru yra labai sunku. Akumuliatorius dega išsiskiriant deguoniui, skatinančiam liepsnos plitimą, todėl net daugumos gesintuvų naudojimas tampa nenaudingas. Be ugniagesių komandos dažnai neįmanoma užgesinti gaisro.
Pažeistas elektrinio automobilio radiatorius
Elektros variklio veikimo principas yra toks, kad jis išskiria daug mažiau šilumos energijos, jei lyginsime su benzininiu ar net dyzeliniu varikliu. Radiatoriaus pažeidimas, atsižvelgiant į tai, nėra kritinis defektas, kurį pašalinus būtina nedelsiant sustoti, išsikviesti techninę pagalbą ir vykti į autoservisą.
Jei atstumas iki remonto vietos nėra per didelis, jį įveikti visiškai įmanoma savarankiškai, laikantis minimalių taisyklių, neviršijant leistino greičio, nedarant staigių manevrų, akceleruojant ir stabdant, kaitinant variklį.
Naudingi patarimai
Apskritai elektrinių automobilių nereikia bijoti. Tobulinama ne tik jų konstrukcija, bet ir kelių infrastruktūra, kad eksploatacija būtų kuo patogesnė ir saugesnė. Svarbiausia atsižvelgti į visas šių transporto priemonių savybes ir laikytis tam tikrų atsargumo priemonių, kad sau ir technikai nekiltų papildomų pavojų.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.