Elektromobilumo šalininkai ir priešininkai toliau ginčijasi dėl atsakymo į pagrindinį klausimą – ar elektromobiliai yra ekologiški? Europos Parlamento Transporto ir turizmo komitetas gavo ataskaitą, kurioje pateikiamas aiškus atsakymas. Svarstote galimybę įsigyti elektromobilį? Sužinokite išsamią informaciją.
Susidomėjimą elektra varomais automobiliais geriausiai rodo jų registracijos skaičius. Automobilių rinkos tyrimų instituto „Samar“ duomenimis, 2023 m. spalio mėn. elektromobilių skaičius Europos Sąjungoje išaugo 36,3 proc., o daugiausia jų užregistruota Belgijoje ir Danijoje. Šiuo metu elektromobilių dalis ES rinkoje jau sudaro 14 proc.
Šis straipsnis parengtas remiantis Europos Parlamento Transporto ir turizmo komitetui parengta ataskaita „Aplinkosaugos iššūkiai per baterijomis varomų elektrinių transporto priemonių gyvavimo ciklą“.
Ataskaita Europos Parlamento komitetui – kaip buvo tikrinamas elektromobilių ekologinis tvarumas?
Daug rašyta apie elektrines transporto priemones. Tačiau daugelyje publikacijų, kuriose aptariamas elektromobilių poveikis aplinkai, daugiausia dėmesio skiriama tam tikram jų gyvavimo ciklo etapui, pavyzdžiui, gamybai, eksploatavimui ar utilizavimui. Šiuo požiūriu išsiskiria Europos Parlamento Transporto ir turizmo komitetui parengta ataskaita, nes joje atliktas išsamus transporto priemonės gyvavimo ciklo vertinimas (LCA – Life Cycle Assessment).
LCA – tai metodika, pagal kurią bet kurio gaminio gyvavimo cikle galima išskirti 4 pagrindinius etapus. Elektromobilių atveju tai yra šie etapai:
- Elektromobilio gamybai naudojamų žaliavų ir komponentų (įskaitant jų tobulinimą) tiekimas.
- Elektromobilio gamyba.
- Elektromobilio naudojimas.
- Elektromobilio eksploatacijos nutraukimas, įskaitant kai kurių jo sudedamųjų dalių perdirbimą ir pakartotinį panaudojimą.
Ar elektromobiliai yra ekologiški gamybos etape?
Norint atsakyti į klausimą, ar elektriniai automobiliai yra ekologiški, reikia pradėti nuo pradžių, t. y. nuo gamybos etapo, kuris suprantamas ir kaip žaliavų įsigijimas, ir kaip transporto priemonės ar baterijos gamyba. Iki šiol atlikti tyrimai rodo, kad šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos gaminant elektromobilį yra daug didesnės nei gaminant vidaus degimo automobilį. Tai lemia kelios priežastys – padidėjęs šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimas:
- elektromobiliuose montuojamos baterijos;
- medžiagos, naudojamos elektromobilių gamyboje;
- gamyklos vieta.
Apytiksliais skaičiavimais, akumuliatoriai gali sudaryti iki 50 proc. visų šiltnamio efektą sukeliančių dujų, išmetamų viso elektromobilių gamybos proceso metu. Viena iš priežasčių – nepalanki reikiamų metalų telkinių vieta, todėl reikalinga efektyvi logistika. Tačiau tai dar ne viskas. Ypač retųjų žemių elementų gavyba kelia papildomą riziką aplinkai (pvz., gali būti užterštas požeminis vanduo).
Pastaba: Ekspertai nurodo, kad baterijų gamybos poveikį aplinkai gali padėti išspręsti giliavandenė kasyba. Tokia metalų gavyba siejama su mažesniu anglies dioksido išmetimu, tačiau tai nebūtinai yra receptas – lieka neišspręstas klausimas dėl giliavandenės gavybos poveikio jūrų gyvūnijai ir augalijai.
Specifinė tokios transporto priemonės konstrukcija taip pat lemia didesnį šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimą elektromobilio gamybos etape. Dažniausiai konstruktoriai ieško lengvesnių medžiagų nei tos, kurios naudojamos vidaus degimo automobiliuose. Tikslas paprastas – sumažinti transporto priemonės svorį, o tai savo ruožtu daro teigiamą poveikį bendram jos nuotoliui.
Elektromobiliai (kaip ir juose naudojami akumuliatoriai) gaminami įvairiose pasaulio vietose esančiose gamyklose. Tai dar vienas veiksnys, turintis įtakos šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijai elektromobilio gamybos etape. Priklausomai nuo šalies (tiksliau, nuo toje šalyje naudojamų energijos šaltinių derinio), galutinis rezultatas bus skirtingas.
Ar naudojami elektromobiliai yra ekologiški?
Elektromobilių šalininkai pabrėžia, kad tokių transporto priemonių naudojimas daro mažesnį neigiamą poveikį aplinkai nei automobilių su vidaus degimo varikliais. Ar elektromobiliai yra ekologiški per visą jų naudojimo laiką? Europos Parlamento Transporto ir turizmo komitetui ataskaitą parengusių ekspertų teigimu, elektromobiliai per visą eksploatavimo laikotarpį išmeta vidutiniškai 54% mažiau šiltnamio efektą sukeliančių dujų, palyginti su vidaus degimo varikliu varomais automobiliais. Kita vertus, reikia nepamiršti, kad galutinis išmetamų teršalų kiekis priklauso nuo automobilio klasės ir dydžio (tyrime buvo lyginami tos pačios klasės elektriniai ir vidaus degimo varikliu varomi automobiliai). Tam įtakos turi du veiksniai – tai:
- didesnis elektrinės pavaros efektyvumas;
- dažniausiai elektromobiliams palankesnis oro teršalų išmetimo rodiklis – šis parametras yra kintamas, nes priklauso nuo to, kaip gaminama elektra, naudojama transporto priemonei maitinti.
Įvairiose šalyse (taip pat ir Europos Sąjungoje) anglies dioksido išmetimo mažinimo laipsnis skiriasi. Švedija ar Prancūzija praktiškai nebegauna energijos iš akmens anglių, o, pavyzdžiui, Portugalija turi rimtų ir plataus užmojo planų šioje srityje. Lenkijoje ir Čekijoje iškastinis kuras vis dar plačiai naudojamas energijai gaminti. Taigi šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos per elektromobilio eksploatavimo laikotarpį įvairiose šalyse gali labai skirtis. Taip pat skaitykite: „Koks yra elektromobilių nuotolis ir kaip nuvažiuoti daugiau?“
Kokį poveikį aplinkai turės laipsniškas elektromobilių atsisakymas?
Daugelyje straipsnių į klausimą, ar elektromobiliai yra ekologiški, neatsakoma į klausimą apie automobilio eksploatacijos pabaigos etapą. Tai klaida. Elektromobilio eksploatacijos pabaigos etapas neapsieina be poveikio aplinkai – tereikia paminėti akumuliatorius. Todėl, norint susidaryti išsamų vaizdą, būtina atsižvelgti į automobilio utilizavimo procesą. Europos Parlamento Transporto ir turizmo komitetui parengtoje ataskaitoje nurodoma, kad net ir atsižvelgus į šį etapą, elektromobiliai vis tiek yra pranašesni už vidaus degimo automobilius. Be to, šioje srityje vis dar nevisiškai išnaudojamos galimybės mažinti išmetamųjų teršalų kiekį ir poveikį aplinkai – šiuo požiūriu būtų galima padėti pagerinti rezultatą:
- padidinti baterijoms reikalingų metalų (nikelio, kobalto ir vario) efektyvumą – galima sukurti naujas baterijų versijas, kurioms reikia mažiau metalų, tačiau išlaikant tą pačią talpą;
- diegti naujas technologijas – didelį potencialą turi saugesnės kietojo kūno baterijos (ASSB) ir natrio jonų baterijos (NIB);
- optimizuoti baterijų perdirbimą pasibaigus jų eksploatavimo laikui – pavyzdžiui, šiuo metu pasaulyje perdirbama apie 3 proc. ličio, tačiau manoma, kad 2050 m. šis rodiklis sieks net 30 proc.
Yra ir kitų idėjų. Viena iš jų – akumuliatorių naudojimas kaip stacionarių energijos kaupiklių. Pagal šią koncepciją, panaudotą elektromobilio akumuliatorių galima naudoti, pavyzdžiui, atsinaujinančiai energijai kaupti.
Pastaba: ataskaitos autoriai pažymi, kad elektromobilių poveikį aplinkai taip pat galima sumažinti skatinant TaaS (Transportas kaip paslauga). Pagal šį modelį naudotojas, užuot pirkęs automobilį, naudojasi dalijimosi automobiliu ir viešuoju transportu paslaugomis.
Ar elektriniai automobiliai yra ekologiški – koks atsakymas?
Nepaisant to, kad iš pradžių elektromobilių rezultatai (žaliavų įsigijimo ir gamybos etapuose) yra prastesni nei benzininių automobilių, galutinis balansas yra palankus elektra varomoms transporto priemonėms. Atsižvelgiant į absoliučius dydžius, automobilio su vidaus degimo varikliu šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisija naudojimo laikotarpiu yra 6-7 kartus didesnė nei gamybos etape. Elektromobilių atveju šis skaičius yra tik 1,8. Tačiau tai dar ne viskas.
Dėl technologinės pažangos jau dabar intensyviai dirbama tobulinant elektromobiliuose naudojamus akumuliatorius. Dėl to ekspertai tikisi, kad elektromobilių poveikis aplinkai dar labiau sumažės: apskaičiuota, kad 2050 m. Europos Sąjungoje elektromobiliai galėtų sumažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį vidutiniškai 86%, palyginti su panašių automobilių su vidaus degimo varikliais išmetamų dujų kiekiu. Tuo pat metu 2030 m. šis rodiklis galėtų siekti 78 proc.
Naujų technologijų poveikis elektrinių transporto priemonių gamybai taip pat gali būti:
- Geresnė oro kokybė – tai ypač svarbu didžiųjų miestų gyventojams, kur užterštumas yra didžiausias;
- Didesnis elektromobilių prieinamumas – tikimasi, kad intensyviai dirbant prie naujų akumuliatorių ateityje jie taps pigesni.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.