Dyzelinių ir benzininių variklių skirtumai yra svarbiausi norint suprasti jų poveikį aplinkai, eksploatacines savybes ir eksploatavimo sąnaudas. Toliau pateikiame šių dviejų tipų jėgos agregatų palyginimą.
Kuo skiriasi dyzelinas nuo benzino?
Dyzelinas ir benzinas – tai dvi skirtingos degalų rūšys, pasižyminčios skirtingomis savybėmis ir naudojamos skirtingų tipų vidaus degimo varikliuose. Štai pagrindiniai jų skirtumai.
Cheminė sudėtis
- Dyzelinas yra tankesnis, jo angliavandenilių grandinės ilgesnės, paprastai vienoje molekulėje yra nuo 12 iki 20 anglies atomų.
- Benziną sudaro trumpesnės angliavandenilių grandinės, kurių molekulėse paprastai būna nuo 7 iki 11 anglies atomų, todėl jis yra lengvesnis ir lakesnis.
Degimo procesas
- Dyzelinas dega suspaudimo būdu, kai dėl didelio slėgio cilindre įpurkšti degalai savaime užsiliepsnoja be uždegimo kibirkšties.
- Kad benzinas pradėtų degti, reikia uždegimo kibirkšties. Degalų ir oro mišinys užsiliepsnoja nuo uždegimo žvakės sukeltos kibirkšties.
Šie skirtumai daro įtaką abiejų degalų eksploatacinėms savybėms, išmetamųjų teršalų kiekiui ir naudojimui skirtingomis transporto priemonių eksploatavimo sąlygomis.
Dyzelinas ir benzinas – našumas ir sukimo momentas
Efektyvumas ir sukimo momentas – du pagrindiniai parametrai, pagal kuriuos dyzeliniai varikliai skiriasi nuo benzininių:
- Dyzeliniai varikliai paprastai yra efektyvesni už benzininius. Tai reiškia, kad jie sunaudoja mažiau degalų nuvažiuotam atstumui įveikti. Taip yra dėl didesnio dyzelino energijos tankio ir efektyvesnio degimo proceso dyzeliniuose varikliuose.
- Dyzeliniai varikliai sukuria didesnį sukimo momentą esant mažesniems sūkių dažniams, palyginti su benzininiais varikliais. Todėl jie idealiai tinka sunkiasvorėms transporto priemonėms, priekaboms ir sunkiems automobiliams. Benzininiai varikliai geriau reaguoja esant aukštesniems sūkių dažniams, o tai naudinga greitesniam ir dinamiškam vairavimui.
Šiuos skirtumus lemia skirtingos degalų degimo charakteristikos ir variklio konstrukcija. Dyzelinas dėl aukštesnio degimo slėgio ir temperatūros leidžia veiksmingiau paversti degalų cheminę energiją mechaniniu darbu, todėl jo naudingumo koeficientas ir sukimo momentas yra didesni. Kita vertus, benzinas dėl kibirkštinio uždegimo poreikio ir kitokių degimo savybių naudojamas lengvesnės konstrukcijos varikliuose, kurie greičiau reaguoja į apkrovą.
Ką turi dyzelinas, ko neturi benzinas?
Dyzelinas nuo benzino skiriasi keliais esminiais aspektais, kurie turi įtakos jų naudojimui vidaus degimo varikliuose:
- Cheminė sudėtis. Dyzeliną sudaro ilgesnės angliavandenilių grandinės, paprastai 12-16 anglies atomų vienoje molekulėje, todėl jis yra tankesnis ir turi daugiau energijos.
- Degimo procesas. Dyzeliniuose varikliuose vyksta savaiminis degimas – degalai užsiliepsnoja dėl aukštos cilindre suspausto oro temperatūros. Priešingai, benzinui degimui pradėti reikia uždegimo kibirkšties.
- Emisijos. Dyzeliniai varikliai išmeta mažiau anglies dioksido (CO²) vienam degalų vienetui nei benzininiai varikliai, tačiau, kita vertus, jie išmeta daugiau azoto oksidų (NOx) ir kietųjų dalelių.
Šiuos skirtumus lemia skirtingas šių dviejų rūšių degalų perdirbimo procesas ir cheminės savybės, o tai turi tiesioginės įtakos jų eksploatacinėms savybėms, ekologiškumui ir eksploatavimo sąnaudoms skirtingų tipų transporto priemonėse.
Kaip nustatyti, ar variklis dyzelinis, ar benzininis?
Nustatyti, ar automobilis varomas dyzelinu, ar benzinu, galima keliais būdais:
- Lipdukas prie degalų bako. Dažnai gamintojai informaciją apie degalų rūšį pateikia šalia degalų bako.
- Užpildo dydis. Dyzelino bako dangteliai paprastai yra didesni, kad būtų išvengta atsitiktinio benzino įpylimo. Naudotojas turėtų iš karto pastebėti, kad pistoletas, įkištas į degalų įpylimo angą, yra „per laisvas“. Tai galioja ir atvirkščiai, nes dyzelino pripildyti benzinu gali būti neįmanoma – pistoletas netelpa į užpildymo įtaisą.
- Kvapas. Dyzelino kvapas yra savitas, visiškai priešingas benzino kvapui.
- Variklio garsai. Dyzeliniai varikliai paprastai dirba garsiau ir yra žemesnio tono. Keturių cilindrų varikliuose (šešių ir aštuonių cilindrų varikliuose taip pat, bet tai mažiau girdima), ypač senesnio tipo varikliuose, girdimas aiškus „trakštelėjimas“, o benzininiai varikliai dirba tolygiau ir tyliau.
- Registracijos liudijimo įrašas. Transporto priemonės registracijos liudijime visada nurodoma degalų rūšis.
Prisijunkite prie „Taršos patikros reidas“ grupės.