Greičio kontrolės sistemos, ypač vidutinio greičio matuokliai, tampa vis populiaresne priemone keliuose visoje Europoje, taip pat ir Lietuvoje. Šios sistemos, stebėdamos vidutinį transporto priemonių greitį tam tikruose kelio ruožuose, veiksmingai mažina greičio viršijimą. Tačiau dažnai kyla vienas klausimas: Ar šios sistemos taikomos motociklams? Panagrinėkime, kaip šios sistemos veikia ir ką jos reiškia motociklininkams.
Kaip veikia vidutinio greičio matuokliai?
Skirtingai nuo tradicinių greičio matuoklių, kurie matuoja momentinį greitį, vidutinio greičio matuokliai apskaičiuoja laiką, per kurį transporto priemonė nuvažiuoja iš vieno taško į kitą. Štai kaip:
- Stebimo kelio ruožo pradžioje ir pabaigoje įrengiamos dvi kameros.
- Kiekviena kamera užfiksuoja priekinio valstybinio numerio atvaizdą ir tikslų laiką.
- Sistema apskaičiuoja vidutinį transporto priemonės greitį pagal formulę : v = s/t
- v – yra vidutinis greitis,
- s – atstumas tarp kamerų,
- t – laikas, per kurį įveikiamas šis atstumas.
- Jei vidutinis greitis viršija leistiną ribą, duomenys siunčiami valdžios institucijoms, kurios skiria baudą.
Motociklai ir dabartiniai apribojimai
Čia ir yra gudrybė: Šiuo metu motociklams ši sistema daugeliu atvejų netaikoma, nes ji yra sukurta.
- Iš priekio fokusuojami fotoaparatai: Vidutinio greičio matuokliai paprastai fiksuoja transporto priemonės priekį, kad būtų galima nuskaityti jos valstybinį numerį. Tačiau motociklai turi tik galinius numerio ženklus, todėl kameros negali jų atpažinti.
- Vairuotojo identifikavimas: Priekyje esantys vaizdai taip pat padeda identifikuoti vairuotoją, o tai labai svarbu skiriant nuobaudas. Be priekinio valstybinio numerio ženklo motociklų neįmanoma susekti.
Motociklų stebėsenos ateitis
Nors šiandien motociklininkai gali atrodyti „nenugalimi” šioms sistemoms, netrukus tai gali pasikeisti. Štai kodėl:
- Į galą nukreipti fotoaparatai: Jau egzistuoja stacionarių greičio matuoklių ir raudonos šviesos kamerų, kurios gali fiksuoti transporto priemonių galinę dalį, technologija. Tokias sistemas techniškai įmanoma įdiegti vidutinio greičio nustatymo sistemose.
- Teisės aktai ir plėtra: Kai kuriose šalyse svarstomi teisės aktai, kuriais būtų reikalaujama, kad motociklų priekiniai valstybinio numerio ženklai būtų privalomi arba kamerų sistemos būtų patobulintos taip, kad apimtų galinio vaizdo stebėjimą.
- Patobulintos dirbtinio intelekto sistemos: Išplėstinės dirbtinio intelekto sistemos galėtų atpažinti ir sekti transporto priemones, nesiremdamos vien tik valstybiniais numeriais.
Poveikis Lietuvos keliams
Lietuvoje, kaip ir kitose kaimyninėse šalyse, įdiegus vidutinio greičio matuoklius, pagerėjo saugumas greitkeliuose ir valstybinės reikšmės keliuose. Šios sistemos ypač veiksmingai mažina greičio viršijimą padidintos rizikos zonose. Tačiau motociklams skirta „spraga“ gali pakenkti teisingam kelių eismo taisyklių laikymosi užtikrinimui, jei nebus sprendžiama ši problema.
Ką turėtų žinoti motociklininkai
Kol kas Lietuvoje motociklininkai gali techniškai išvengti šių sistemų aptikimo. Tačiau tai nereiškia, kad jie yra visiškai laisvi nuo atsakomybės. Stacionarios kameros ir policijos patruliai vis dar gali užtikrinti greičio apribojimų laikymąsi. Be to, ilgainiui pradėjus naudoti į galą ar į dvi kryptis nukreiptas kameras, baudų išvengimas gali tapti praeitimi.
Nors vidutinio greičio matuokliai keičia kelių eismo saugumą, dabartinė sistema ne visiškai atsižvelgia į motociklus. Ši spraga gali atrodyti naudinga motociklininkams, tačiau ji taip pat kelia klausimų dėl teisingumo ir kelių eismo saugumo. Tobulėjant technologijoms, šis motociklų „nemokamas važinėjimas“ netrukus gali būti panaikintas, suvienodinant sąlygas visiems eismo dalyviams Lietuvoje ir už jos ribų.