Apie termostatą yra girdėję visi automobilininkai, tačiau ne visi jį matė gyvai – nieko keisto, nes jis slepiasi aušinimo sistemos gilumoje.
Žodis „termostatas“ kilęs iš graikų kalbos θέρμη – „šiluma“ ir στατος – „stovintis“. Šis paprastas prietaisas reikalingas automatiškai palaikyti tam tikrą temperatūrą tam tikroje uždaroje grandinėje. Automobilio atveju – variklio skysčio aušinimo sistemos grandinėje. Šis prietaisas yra daugelyje įrenginių ir yra plačiai naudojamas kasdieniame gyvenime. Pavyzdžiui, jį galima rasti bet kuriame šaldytuve, o pastaruoju metu jis naudojamas net ir įprastose centrinio šildymo sistemose.
Kas yra automobilio termostatas ir kam jis yra skirtas?
Automobilio alyvos termostatas atidaro ir uždaro aušinimo skysčio kanalą iš variklio į radiatorių. Kad suprastumėte jo funkciją, turite turėti pagrindinių žinių apie šio elemento mechaniką ir veikimo principą.
Be veiksmingo aušinimo būdo automobilio variklis perkaistų iki gedimo. Dėl šios priežasties kai automobilio variklis viduje įkaista iki tam tikros temperatūros, aušinimo skystis, kuris sugeria šią papildomą nepageidaujamą šilumą ir perduoda ją į radiatorių. Pastarasis yra ne kas kita, kaip smulkus tinklelis, kurio viduje cirkuliuoja skystis ir pro kurį eina oras, kad jį atvėsintų.
Reikėtų pridurti, kad variklis optimaliai veikia esant tam tikrai temperatūrai, kuri paprastai būna apie 90 °C. Kol ji nepasiekiama, radiatorius neturėtų atlikti aušinimo funkcijos, nes taip tik pailgėtų laikas, per kurį variklis pasiekia šią temperatūrą.
Būtent čia pradeda veikti termostatas, nes, nustatęs, kad variklis šaltas, jis nutraukia aušinimo skysčio tekėjimą į radiatorių, kad jis negalėtų atvėsti radiatoriuje. Aptikęs, kad variklis pasiekė optimalią temperatūrą, jis atidaro skysčio srautą, kad radiatorius galėtų atlikti savo funkciją.
Kodėl termostatas sugenda
Kaip ir bet kuri kita automobilio dalis, termostatas galiausiai susidėvi ir sugenda. Kuo dažniau naudojatės automobiliu, tuo greičiau tai įvyksta, nes jis dirba kiekvienos kelionės metu. Dažniausiai prietaisas užstringa vienoje iš padėčių – uždarytas arba atidarytas. Taip atsitinka dėl termostato sandaros bei dėl to, jog yra prarandamos karščiui jautraus užpildo savybės. Dažnai taip pat sunaikinami guminiai sandarikliai, dėl kurių vožtuvas neužsidaro iki galo. Važinėti automobiliu su tokiu termostatu yra nepatogu ir netgi pavojinga varikliui.
Termostatas neveikia. Gedimo požymiai ir to reikšmė automobilio veikimui
Kaip jau minėta termostatas skirtas vienam šilumos mainų vožtuvui(mažajam) atidaryti ir antrajam (didžiajam) vožtuvui išjungti. Jei ši dalis sugenda, galimos dvi galimybės:
- termostatas visam laikui užblokuoja antifrizo judėjimo didįjį ratą. Tokiu atveju prietaisų skydelyje įsižiebs variklio perkaitimo indikatorius ir atsiras neigiamų pasekmių (atskirų blokų deformacija ir sunaikinimas, užstrigimas);
- termostatas užstrigs atidarytoje padėtyje. Antifrizas cirkuliuos tik per radiatorių. Šiltuoju metų laiku jokių problemų nekyla, tačiau prasidėjus šaltiems orams variklis negali įšilti iki darbinės temperatūros. Dėl to sunaudojama per daug degalų, sugenda salono šildytuvas (šildytuvo radiatorius) ir t. t.
Kaip patikrinti automobilio termostatą?
- Termostato veikimo tikrinimas, jo neišėmus iš automobilio
Norint patikrinti termostato veikimą jo neišėmus, reikia užvesti variklį ir palaukti kelias minutes, tada atidaryti automobilio variklio dangtį ir paliesti radiatoriaus jungtis. Radiatoriaus atšakos įkaitimas beveik iš karto po užvedimo rodo, kad nesandarus vožtuvo uždarymas. Šiuo atveju taip pat yra tikimybė, kad termostatas gali būti užstrigęs atidarytoje padėtyje. Jei perkaitus ventilis neatsidaro, radiatoriaus kanalai išliks šalti net ir pasiekus kritinę temperatūrą.
- Termostato veikimo tikrinimas, jį išėmus iš automobilio
Iš mašinos išimtą termostatą galima patikrinti namuose. Tam jis įdedamas į verdantį vandenį ir patikrinama, ar vožtuvas atsidaro. Tai atrodo įspūdingai, bet, deja, nepadeda daugiau nei patvirtinti, kad termostatas vis dar veikia. Tačiau kokioje temperatūroje jis atsidaro? Kad bandymas būtų tikrai naudingas, reikia naudoti termometrą ir stebėti vandens temperatūrą, lyginant ją su vardine termostato atsidarymo temperatūra.