Kas kelerius metus automobilių savininkai turi pagalvoti apie naujų padangų įsigijimą. Galbūt pastebite požymių, kad padangas reikia keisti: netolygus protektoriaus nusidėvėjimas, likęs minimalus protektoriaus gylis, negražios išgaubos. Galbūt tiesiog norite naujos išvaizdos.
Vienas iš daugelio sprendimų, kuriuos galite priimti pirkdami kitą komplektą, – rinktis žemo profilio ar įprastas padangas. Daugelis žmonių perka žemo profilio padangas, kad jos atrodytų sportiškiau, tačiau pereinant nuo įprastų padangų prie jų reikia papildomai pagalvoti. Pirma, jos kainuoja daugiau ir jas pakeisti yra brangiau nei įprastas padangas. Be to, žemo profilio padangos tinka prie didesnių ratlankių nei įprastos tos pačios transporto priemonės padangos, todėl keičiant padangas gali tekti patirti papildomų išlaidų keičiant ratlankius, kad bendras padangų skersmuo atitiktų gamintojo specifikacijas. Netinkamo dydžio ratlankis ir padanga gali netilpti į ratų duobę ir turėti įtakos transporto priemonės spidometro ir net pavarų dėžės tikslumui.
Tačiau ar, pasirinkus tinkamo dydžio padangas savo transporto priemonei, iš tikrųjų skiriasi jų eksploatacinės savybės, nesvarbu, ar jos yra žemo, ar paprasto profilio?
Kas yra žemo profilio padangos?
Tai padangos, kurių kraštinių santykis paprastai yra 30-40. Padangos kraštinių santykis – tai skaičius, rodantis šoninės sienelės aukštį kaip padangos pločio procentinę dalį, kurį galima rasti skaičių eilutėje, įspaustoje ant kiekvienos padangos šono. Ant žemo profilio padangos šoninės sienelės būtų tokie skaičiai kaip 305/30R19, kur 305 yra padangos plotis milimetrais, o 30 – aspekto santykis, reiškiantis, kad šoninės sienelės aukštis yra šiek tiek mažesnis nei trečdalis padangos pločio. Paskutinis skaičius – 19 – yra ratų, kuriems skirta padanga, skersmuo coliais. Nors šios padangos iš šono atrodo plonesnės, jos paprastai yra platesnės per visą protektorių nei įprastos padangos.
Žemo profilio padangų privalumai yra tai, kad jų trumpesnės šoninės sienelės mažiau lankstosi nei įprastų padangų, todėl jos mažiau svyruoja posūkiuose ir geriau važiuoja riedėjimo aikštelėje. Platesni ratai sukuria didesnį sąlyčio plotą, kad būtų geresnis sukibimas posūkiuose ir stabdant.
Šių padangų trūkumai iš dalies susiję su didesniu svoriu, kuris neigiamai veikia degalų naudojimo efektyvumą ir greitėjimą. Platesni ratai sukelia daugiau oro turbulencijos nei siauresnės padangos, todėl sumažėja vidaus degimo varikliais varomų automobilių degalų naudojimo efektyvumas ir elektromobilių veikimo nuotolis. Dėl trumpesnių šoninių sienelių važiavimas yra aštresnis, todėl ant bortelių ar duobių lengviau suspausti padangą, jau nekalbant apie galimus ratlankio pažeidimus dėl to, kad ratlankis yra arčiau smūginių paviršių nei įprastos padangos.
Kas yra aukšto profilio padangos?
Didelio profilio ratai turi didesnį kraštinių santykį – 50 ar daugiau. Kitas aukšto profilio apibrėžimas – didesnis nei ¾ colio protektoriaus storis. Šių padangų šoninės sienelės ir protektoriai yra tokie aukšti, kad jos dažnai yra skirtos mažesniems ratams, kurių skersmuo yra nuo 10 iki 16 colių.
Kadangi šios padangos skirtos važiuoti bekele, stambūs protektoriai padeda padidinti transporto priemonių prošvaisą, apsaugo padangas nuo gedimo dėl duobių ir kliūčių, šiek tiek išlygina važiavimą ir pagerina sukibimą su nelygiu ar giliu paviršiumi. Tačiau posūkių įveikimas nėra stiprioji jų pusė. Aukštos šoninės sienelės ir protektoriai lankstosi – kartais per daug, kad išlaikytų gerą sukibimą. Dėl tokio lankstymosi gali susilpnėti ir vairo mechanizmo reakcija, todėl vairuotojai, sukdami vairą, jaučia tam tikrą atsilikimą. Be to, transporto priemonėms su mažesniais varikliais gali sumažėti sukimo momentas bandant sukti storesnes padangas.
Kuris iš jų jums tinka?
Svarstant, kokie ratlankiai ir padangos geriausiai atitinka jūsų transporto priemonės gamintojo specifikacijas, pasirinkimas tarp žemo profilio ir įprastų padangų priklauso nuo tokių veiksnių kaip tai, kiek pinigų turite išleisti padangoms ir jų keitimui, kiek kilometrų norite, kad padangos tarnautų, kokiu reljefu planuojate važiuoti ir kokios oro sąlygos.
Žemo profilio padangos gali pagerinti automobilio valdymą ir fantastiškai atrodyti ant lygaus paviršiaus. Jomis sunku įveikti vingiuotus kalnų kelius ir penktadienio vakaro pasivažinėjimus. Tačiau mažesnis gumos gylis reiškia, kad miesto gatvėmis su daugybe duobių važiuosite prasčiau. Automobiliai, kurių konstrukcijoje nebuvo atsižvelgta į žemo profilio padangas, gali labiau nusidėvėti, todėl jų pakaba gali labiau susidėvėti ir automobiliui padaryti daugiau žalos nei naudos.
Žemo profilio padangos nėra idealios važiuojant bekele, nes dėl artimo rato prisilietimo prie žemės žvyras ar smėlis gali patekti į padangos kiaurymę ir ją sugadinti. Dėl standžios šoninės sienelės sumažėja sukibimas su didesniais nelygumais ir nuolaužomis, o platesnis protektoriaus pėdsakas gali net sukelti hidroplanavimą važiuojant šlapiu oru.
Standartinės padangos ant mažesnių ratų pagerina degalų ridą ir pagreitį, todėl vairuotojams, kuriems rūpi išlaidos arba kurie susiduria su sustojimais ir važiavimais, šios pigesnės padangos bus naudingesnės visais atžvilgiais. Jos taupo pinigus ir dėl to, kad tarnauja ilgiau nei našumo žemo profilio padangos. Kasdien važinėjant į darbą ir važiuojant ilgomis kelionėmis, jos užtikrina sklandesnį važiavimą, nes jų šoninės sienelės geriau sugeria nelygumus, nes labiau lankstosi.