Vis daugiau šalių siekia mažinti anglies dioksido išmetimą skatindamos naudoti elektrines transporto priemones, todėl iškilo nauja aplinkosaugos problema. Neseniai atlikto Sautamptono universiteto tyrimo duomenimis, stabdžių dulkės gali kelti dar didesnį pavojų sveikatai nei tradicinių dyzelinių variklių išmetamos dujos.
Nors elektromobiliai dažnai giriami už tai, kad į aplinką neišmetama jokių išmetamųjų dujų, jie yra sunkesni už tradicines transporto priemones su vidaus degimo varikliais, o tai reiškia, kad jie išskiria daugiau stabdžių ir padangų dulkių. Ši paslėpta tarša kol kas nėra griežtai reglamentuojama, todėl mokslininkams ir politikos formuotojams kelia susirūpinimą.
Kodėl stabdžių dulkių dalelės yra pavojingos?

Tyrėjai analizavo keturių tipų stabdžių trinkeles – pusiau metalines, mažai metalines, hibridines keramines ir neasbestines organines (NAO). Rezultatai buvo šokiruojantys:
- Neasbestinės organinės stabdžių trinkelės (plačiai naudojamos JAV ir Europoje) sukėlė daugiausiai plaučių uždegimų, net daugiau nei dyzelino išmetamosios dujos.
- Šiuolaikinėse stabdžių trinkelėse esančios vario skaidulos, pakeitusios asbestą, siejamos su tokiomis plaučių ligomis kaip astma, lėtinės plaučių ligos ir net vėžys.
- Sunkesni automobiliai, įskaitant daugelį elektromobilių ir visureigių, išskiria daugiau stabdžių dulkių, todėl padidėja šių pavojingų dalelių poveikis.
Kaip stabdžių dulkės prilygsta dyzelino taršai

- Dyzelinių variklių išmetamosiose dujose yra azoto oksidų (NOx) ir smulkiųjų kietųjų dalelių (PM2,5), kurios yra susijusios su plaučių ligomis ir širdies bei kraujagyslių problemomis.
- Stabdžių dulkėse, kaip teigiama tyrime, yra vario ir kitų sunkiųjų metalų, kurie įkvėpti gali būti dar toksiškesni.
Nors daugelyje šalių dyzelinių variklių išmetamų teršalų kiekis griežtai reglamentuojamas, stabdžių dulkių tarša iš esmės lieka ignoruojama.
Ar yra kokių nors taisyklių?
- Kalifornijoje ir Vašingtone galioja įstatymai, ribojantys vario kiekį stabdžių trinkelėse, tačiau jie pirmiausia buvo priimti siekiant apsaugoti vandens gyvūniją, o ne žmonių sveikatą.
- Euro 7 taisyklės (įsigalios 2026 m.) pradės riboti stabdžių dulkių emisiją, tačiau tik naujoms transporto priemonėms – senesniems automobiliams šios taisyklės nebus taikomos.
- Šiuo metu jokie svarbūs pasauliniai teisės aktai nekontroliuoja su išmetimo vamzdžiais nesusijusios taršos, įskaitant taršą stabdžių ir padangų dulkėmis.
Ar galime sumažinti stabdžių dulkių taršą?
Nors visiškai panaikinti stabdžių dulkių emisiją yra sudėtinga, kai kurie sprendimai gali padėti:
- Regeneracinis stabdymas – elektromobiliai jau dabar naudoja regeneracinį stabdymą, todėl mažiau naudojami tradiciniai frikciniai stabdžiai. Tobulinant šią sistemą galima sumažinti dulkių susidarymą.
- Mažai dulkių sukeliančios stabdžių trinkelės – keraminės ir bevarinės trinkelės išskiria mažiau toksiškų dalelių. Pasirinkus aukštos kokybės, mažai besidėvinčias trinkeles, galima sumažinti taršą.
- Griežtesni reglamentai – Vyriausybės turi išplėsti išmetamųjų teršalų kontrolę, kad ji apimtų ir stabdžių dulkes bei padangų nusidėvėjimo daleles.
- Lengvesnės transporto priemonės – Gamintojai turėtų sutelkti dėmesį į transporto priemonių svorio mažinimą, kad sumažėtų stabdžių ir padangų nusidėvėjimas.
Jei vairuojate miestuose, kur dažnai naudojami stabdžiai, greičiausiai susiduriate su pavojinga stabdžių dulkių tarša. Nors elektromobiliai gali sumažinti CO2 išmetimą, jie vis tiek prisideda prie stabdžių ir padangų taršos, taigi jie nėra visiškas sprendimas švaraus oro klausimu.
Ar pritartumėte griežtesnėms stabdžių dulkių taršos reguliavimo priemonėms? Pasidalykite savo mintimis komentaruose!