Kas nešokinėja, tas policijos pareigūnas? Iš futbolo stadionų pažįstama skanduotė netrukus gali tapti pažįstama ir „Ford“ vairuotojams. Amerikiečių markė turi naują idėją: jos inžinieriai kuria technologiją, kuri leis automobiliams patiems gaudyti pažeidėjus ir vėliau pranešti apie juos policijai. Kol kas patento paraiška pateikta JAV, tačiau jei naujasis sprendimas pasiteisins, gali būti, kad signalizuojantys automobiliai pasirodys ir mūsų keliuose.
Vairuotojai Lietuvoje daugiau ar mažiau žino, iš kurios pusės galima tikėtis „pavojaus“. Kaip nežymėtas policijos automobilis yra naudojamas 5 serijos BMW automobilis, o taip pat yra ir „Audi A6“ bei kitų markių automobiliai. Jeigu „Ford“ viskas vyks pagal planą, neilgai trukus mes visi važiuosime tyliai ir ramiai pamatę šios markės automobilį.
Pasirodo, amerikiečių markės inžinieriai ketina naudoti naujuose modeliuose standartiškai montuojamas kameras, radarus ir lidarus kitų vairuotojų elgesiui stebėti. Jei elektronika užfiksuos, kad kas nors per daug persistengė, automobilis apie tai nedelsdamas praneš policijai. Atitinkama patento paraiška jau pateikta JAV.
„Ford“ pateikė patento paraišką JAV. Šios markės automobiliai jus nuolat stebės
Šio dokumento, kuris, be kita ko, skelbiamas Motor Authority interneto svetainėje, šeštame puslapyje pateikiama gana išsami schema, kurioje paaiškinama, kaip sistema veiks. Iš jos matyti, kad, pavyzdžiui, „Ford“ automobiliai naudos radarą arba lidarą, kad nuolat rinktų duomenis apie kitų eismo dalyvių greitį. Na, o jei „Ford“ automobilis nustatys, kad transporto priemonė viršijo „tam tikrą leistiną greitį“ (ar tai bus teisės aktais nustatyta riba, ar kokia nors kita – tai dar nenustatyta), jis įjungs kamerą ir pradės įrašinėti.
Sistema taip pat „nustato vieną ar daugiau atitinkamos transporto priemonės identifikavimo požymių“. – visa tai padės policijai nustatyti pažeidėjo tapatybę. Tada duomenys bus siunčiami į policijos serverius, o tarnybos pačios nuspręs, ar persekioti greitį viršijusį pažeidėją, ar ne.
Patento paraiškoje aprašyti keli skirtingi sistemos veikimo būdai. Viena iš idėjų – naudoti 360 laipsnių kamerą arba kamerų tinklą, įrašinėjantį viską aplink transporto priemonę. Kitame variante daroma prielaida, kad, „Ford“ aptikus KET pažeidėją, policija galės perimti automobilio kamerų ir lidarų valdymą. Taigi pareigūnas sėdėtų priešais ekraną ir valdytų kamerą… vairalazde? Pavyzdžiui. „Ford“ pateiktoje patento paraiškoje taip pat pabrėžiama, kad tokiu būdu surinkti duomenys galėtų būti labai svarbūs įrodymai teisme.
Tai jau vyksta Lietuvoje: daugelyje automobilių įrengtos kameros, o vaizdo įrašai taip pat perduodami policijai.
Kokia tikimybė, kad naujasis sprendimas bus pradėtas gaminti? Sunku pasakyti. Tačiau negalima paneigti, kad tai tikrai sukels (labai) karštas diskusijas ir padalins komentatorius į dvi stovyklas – vieni sakys, kad Orvelas buvo teisus ir nuolatinis sekimas tampa faktu, o kiti pabrėš tokios sistemos poveikį eismo saugumui. Juk kas iš mūsų, pamatęs vairuotoją, važiuojantį ne ta kelio puse, nėra pasakęs: „Gaila, kad nėra policijos“? Tai tiesa.
Tačiau Lietuvoje kas mėnesį daugėja civilinių automobilių, kuriuose įrengti vaizdo registratoriai. Taip įrašyti vaizdo įrašai ne tik plinta internete, bet juos vis dažniau randa ir policija. Be to, mūsų keliuose jau važinėja automobiliai (pvz., „Tesla“), kurie apie mus ir kitus eismo dalyvius renka daug daugiau informacijos, nei mums atrodo…