2026 m. Europos Sąjunga įves didelę pokyčių vairuotojo pažymėjimų išdavimo ir naudojimo srityje: bus įvestas skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas. Jis bus saugiai saugomas jūsų išmaniajame telefone ir teisiškai prilygs tradiciniam plastikinės versijos pažymėjimui, supaprastins judėjimą tarp valstybių ir padidins saugumą ES keliuose.
Kas yra skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas?
Skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas yra oficialus ES dokumentas, saugomas skaitmeniniame įrenginyje, pvz., išmaniajame telefone. Jis turi tokią pačią teisinę galią kaip ir fizinė kortelė ir yra dalis platesnės ES iniciatyvos modernizuoti kelių eismo saugumą, mažinti biurokratiją ir skatinti skaitmeninę transformaciją visose valstybėse narėse.
Kaip tai veiks praktikoje?
Teisę vairuoti bus galima gauti per saugią programėlę, kuri galbūt bus integruota į nacionalines e. asmens tapatybės sistemas arba naują ES platformą, vadinamą „eDriver“ programėle. Vartotojai prisijungs naudodami QR kodus, NFC technologiją arba biometrinius / elektroninius parašus. Kirstant ES sienas, nereikės atskirai registruotis.
Kada ji bus pradėta naudoti?
Įgyvendinimas planuojamas 2026 m. , priklausomai nuo nacionalinių teisinių sistemų ir IT infrastruktūros parengimo. Kiekviena ES šalis turės sukurti reikiamą technologiją ir atitinkamai pritaikyti teisės aktus.
Kaip vairuotojai galės ją naudoti?
- Policijos patikrinimų metu
- Automobilių nuomos punktuose
- Kelionės ES teritorijoje
Vartotojo galimybės ir funkcijos
Vairuotojai galės pasirinkti vieną iš trijų variantų: tik skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą, tik fizinį vairuotojo pažymėjimą arba abu. Skaitmeninė versija leis vartotojams patikrinti vairuotojo pažymėjimo galiojimą, vairuojamų transporto priemonių kategorijas ir galbūt net vairavimo pažeidimų istoriją. Taip pat bus įtraukti pranešimai apie vairuotojo pažymėjimo pratęsimą ir sveikatos patikrinimus.
Duomenų apsauga ir saugumas
Sukurta remiantis Europos skaitmeninės tapatybės (EUDI) infrastruktūra, skaitmeninė vairuotojo pažymėjimas bus šifruojama ir prieinama tik gavus naudotojo sutikimą. Policijai ar kitoms institucijoms ją patikrinti reikės specialios programinės įrangos ar įrenginių. Duomenis tvarkys tik viešosios institucijos – privačios įmonės prieigos neturės.
Tarpvalstybinis pripažinimas ir teisinės pasekmės
Viena iš pagrindinių skaitmeninės vairuotojo pažymėjimo privalumų yra tai, kad ji automatiškai pripažįstama visose 27 ES šalyse. Tai užtikrins vienodą prieigą prie vairuotojų duomenų ir palengvins eismo pažeidimų užsienyje, pavyzdžiui, kitoje valstybėje narėje už greičio viršijimą skirtų baudų, vykdymą.
Kas nutinka, jei pametate telefoną?
Jei prarandate ar pavagiamas jūsų įrenginys, skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą galima laikinai užblokuoti prisijungus prie savo šalies e. valdžios portalo. Pažymėjimas veiks ir neprisijungus prie interneto, nes patvirtinti duomenys bus saugomi vietoje, taigi interneto ryšys nebus būtinas.
Technologija ir sistemos integracija
Skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas atitiks W3C mobiliojo vairuotojo pažymėjimo (mDL) standartus, bus integruotas į nacionalines duomenų bazes ir atitiks atnaujintą eIDAS 2.0 reglamentą. Ateityje jis galės būti sujungtas su kitais skaitmeniniais dokumentais, pavyzdžiui, transporto priemonės registracijos dokumentu ar draudimo liudijimu.
Iššūkiai, kuriuos reikia įveikti
- Nelygios technologinės pasirengimo sąlygos valstybėse narėse
- Galimos saugumo problemos su senesniais išmaniaisiais telefonais arba silpnu ryšiu
- Teisiniai neatitikimai dėl dokumentų pripažinimo ir privatumo įstatymų
Praktiniai pavyzdžiai ir bandomieji projektai
Suomija ir Norvegija jau turi nacionalines skaitmenines vairuotojo pažymėjimus, pagrįstus panašiais standartais. Vokietija planuoja iki 2025 m. įdiegti integruotą tapatybės ir vairuotojo pažymėjimo sistemą. Nors Lietuva dar nėra oficialiai patvirtinusi sistemos įdiegimo, Vidaus reikalų ministerija ir „Regitra“ aktyviai dalyvauja ES lygmens darbo grupėse.
Dažnai užduodami klausimai | Atsakymas |
---|---|
Ar skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas yra privalomas? | Ne, tai yra savanoriška. Vairuotojai gali toliau naudoti fizinę kortelę, jei pageidauja. |
Ar ji veiks už ES ribų? | Dar ne. Trečiosios šalys, pvz., Jungtinė Karalystė ar Jungtinės Valstijos, gali jos nepripažinti. |
Ar man vis dar reikės fizinio vairuotojo pažymėjimo? | ES teritorijoje – ne. Tačiau keliaujant už ES ribų rekomenduojama turėti fizinę kopiją. |
ES skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas yra svarbus žingsnis siekiant supaprastinti judumą, didinti saugumą ir mažinti biurokratiją. Nors dar reikia įveikti technines ir teisines kliūtis, ši iniciatyva galėtų iš esmės pakeisti tai, kaip europiečiai tvarko savo vairuotojo tapatybės dokumentus. Ar esate pasirengę saugoti savo vairuotojo pažymėjimą telefone?
Ką manote apie šį pokytį? Ar pereitumėte prie tik skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo? Pasidalykite savo nuomone komentaruose!