Europoje populiarėja nauja transporto priemonių apšvietimo technologija – žalia priekinė stabdžių lemputė. Ši koncepcija, pirmą kartą išbandyta 2023 m., dabar yra pagrįsta moksliniais duomenimis, rodančiais jos potencialą pagerinti eismo saugumą. Ar ši sistema netrukus taps privaloma visose naujose transporto priemonėse?
Kas yra žalia priekinė stabdžių lemputė?
Žalios priekinės stabdžių lemputės idėja yra paprasta: kai vairuotojas nuspaudžia stabdžius, gale užsidega tradicinės raudonos lemputės, o priekyje – žalia lemputė. Tai signalizuoja pėstiesiems ir priešais važiuojantiems vairuotojams, kad transporto priemonė lėtėja ir ketina sustoti.
Išradėjas ir pirmieji bandymai
Šią koncepciją pirmą kartą 2023 m. pasiūlė slovakų išradėjas Lubomir Marjak. Jo tikslas buvo pagerinti pėsčiųjų saugumą, ypač sankryžose, parodant, kad vairuotojas juos pastebėjo ir stabdo. Žalia lemputė, metaforiškai duodanti „žalią šviesą“ eiti, yra skirta sumažinti neapibrėžtumą ir pagerinti abipusį vairuotojų ir pėsčiųjų bendravimą.
Mokslinis pagrindimas ir realūs duomenys
Naujausi Graco technikos universiteto ir Bonos universiteto tyrimai išanalizavo 200 automobilių avarijų Austrijos sankryžose. Tyrėjai imitavo, kaip šios avarijos būtų vykusios, jei transporto priemonės turėtų žalius priekinius stabdžių žibintus. Imitacijos parodė, kad avarijų skaičius galėtų sumažėti nuo 7,5 % iki 17 %, priklausomai nuo to, kaip greitai eismo dalyviai reaguotų į šviesas.
Visuomenės reakcija ir bandomieji bandymai
Slovakijos keliuose atliktuose bandomuosiuose bandymuose, kuriuose dalyvavo daugiau kaip 3000 transporto priemonių, 86 % pėsčiųjų ir 80 % vairuotojų išreiškė pritarimą žalios šviesos sistemai. Jie nurodė, kad transporto priemonių elgesys tapo aiškesnis ir jie jaučiasi saugesni.
Trūkumai ir patobulinimų pasiūlymai
Nepaisant teigiamų atsiliepimų, tyrėjai pastebėjo keletą trūkumų. Apie trečdalyje analizuotų avarijų scenarijų priekinė lemputė nebuvo matoma dėl transporto priemonių tarpusavio kampo. Siekiant išspręsti šią problemą, ekspertai siūlo įrengti ir šonines stabdžių lemputes, kad stabdant transporto priemonė būtų matoma iš visų pusių.
- Sistema įsijungia tik stabdant
- Žalia lemputė matoma iš transporto priemonės priekio
- Skirta pėsčiųjų saugumui sankryžose didinti
- Gali sutrumpinti reakcijos laiką sudėtingose eismo situacijose
- Šoninės lemputės galėtų padidinti veiksmingumą
Ar tai taps privaloma ES?
Atlikus tyrimus, kelios ES šalys parodė susidomėjimą žalios stabdymo lemputės sistemos standartizavimu. Europos Komisija šiuo metu nagrinėja pasiūlymus ir svarsto homologacijos gaires tiek gamykliniams, tiek modifikuotiems įrenginiams. Tai atitinka ilgalaikį ES tikslą panaikinti visus mirtinus eismo įvykius.
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.