Kaip vartotojai esame įpratę už įvairius dalykus mokėti prenumeratą. Duomenų planai mobiliesiems telefonams, mėnesiniai mokesčiai už muzikos ir televizijos laidų transliacijas, o dabar – prenumerata (BMW mėnesio mokestis) automobilio funkcijoms, tokioms, kaip šildomos sėdynes atrakinti?
Tai gali atrodyti nelogiška, bet automobilių gamintojai vis dažniau savo automobiliuose siūlo mokamas funkcijas ir paslaugas, įskaitant kai kurias automobilyje įmontuotas funkcijas.
Šią savaitę BMW pateko į laikraščių antraštes, kai kelios naujienų agentūros pastebėjo, kad kai kuriose šalyse, įskaitant Jungtinę Karalystę, parduoda šildomų sėdynių savo automobiliuose prenumeratą, kur paslaugos kaina prasideda nuo 15 svarų sterlingų (17,70 EUR) per mėnesį.
Kai kurie tokius veiksmus pavadino godžiais ir išnaudotojiškais. Tačiau pramonė savo ruožtu turėjo spręsti problemas, įskaitant tiekimo grandinės trikdžius ir trūkumą dėl karo Ukrainoje ir tebesitęsiančios COVID-19 pandemijos metu.
Pasak Europos automobilių pramonės rinkos analitiko Matthiaso Schmidto, šis automobilių gamintojų postūmis link prenumeratos modelių ir mokamų funkcijų buvo kuriamas pastaruosius kelerius metus.
„Tai visiškai logiška, nes automobilių pasaulyje keičiasi verslo modelis“, – sakė jis „Euronews Next“.
„Anksčiau pagrindinis pelnas buvo gaunamas tada, kai automobilis išvažiuodavo iš gamyklos ir būdavo pristatomas klientui“, – sakė jis. „O dabar keičiasi tai, kad transporto priemonė tampa pelno centru per visą jos gyvavimo ciklą“.
Mokėkite mėnesio mokestį, kad atrakintumėte funkcijas ir paslaugas
Galbūt BMW antraštėse pasirodė dėl šildomų sėdynių prenumeratos, tačiau automobilių gamintojas siūlo ir daugybę kitų mokamų funkcijų.
Pavyzdžiui, Prancūzijos „BMW ConnectedDrive“ parduotuvėje už 15 eurų per mėnesį (110 eurų per metus, 160 eurų per trejus metus, 240 eurų neribotai) galite pridėti šildomo vairo funkciją.
Nuo 10 eurų už vieną mėnesį taip pat galite pridėti funkciją, kuri automatiškai įjungia ir išjungia tolimąsias šviesas, kai priešais jus važiuoja priešpriešiais atvažiuojančios transporto priemonės arba automobilis.
„ConnectedDrive“ parduotuvė suteikia klientams galimybę vėliau pridėti pasirinktas funkcijas, kurių jie neužsisakė gamindami automobilį. Tai gali būti naudinga naujiems klientams, jei po įsigijimo pasikeistų jų aplinkybės“, – „Euronews Next“ sakė BMW atstovė spaudai.
„Antriniams savininkams ši funkcija ypač naudinga, nes dabar jie turi galimybę pridėti funkcijų, kurių pirminis savininkas nepasirinko“, – sakė ji ir pridūrė, kad tokie abonementai taip pat leidžia vairuotojams „eksperimentuoti“ su tam tikromis funkcijomis prieš įsipareigojant įsigyti visą automobilį sumokant vienkartinę įmoką.
Ne tik BMW siūlo mokamas papildomas funkcijas – kiti gamintojai, pavyzdžiui, „Volkswagen“, „Audi“, „Toyota“ ir „Tesla“, išbandė tam tikrų funkcijų ir paslaugų pagal pareikalavimą prenumeratą.
Praėjusiais metais „The Drive“ pranešė, kad „Toyota“ savo raktelio nuotolinio užvedimo funkciją užblokavo mėnesinei prenumeratai, t. y. tam tikrų modelių savininkams neveikė raktelio nuotolinio užvedimo funkcija, nebent jie buvo prisijungę prie didesnio prijungtų paslaugų plano.
Vėliau naujienų portalas pranešė, kad „Toyota“ teigė niekada neketinusi parduoti raktelio pultelio nuotolinio paleidimo funkcijos kaip realios funkcijos ir kad ji persvarsto prenumeratos reikalavimą.
Sunkumų patirianti automobilių rinka
Pasak Šmito, esant tiekimo grandinės sutrikimams, geopolitinei įtampai ir perėjimui prie ekologiško judumo, gamintojai bando išsiaiškinti, kaip išsaugoti savo pelno maržas.
Automobilių pramonės konsultantai „JD Power“ ir „LMC Automotive“ anksčiau šiais metais dar labiau sumažino savo 2022 m. pasaulinę lengvųjų automobilių pardavimo prognozę, nes gamybos sustabdymas Kinijoje ir karas Ukrainoje pakenkė gamybai.
Be to, tradiciniams automobilių gamintojams tenka kovoti su perėjimu prie elektromobilių, ypač tokiuose regionuose kaip Europa, kur įstatymų leidėjai pritarė naujų benzininių ir dyzelinių automobilių uždraudimui nuo 2035 m.
Tuo tarpu transporto priemonėse vis dažniau galima įdiegti naujas elektronines funkcijas, nes jos prijungtos prie interneto, todėl lengva siųsti atnaujinimus ir atrakinti funkcijas per internetą.
Bet kokia spalva, jei tik ji juoda arba balta?
Kai kuriems automobilių gamintojams tenka permąstyti ne tik automobilio vidų, bet ir pačią išorę, vykstant pasaulinės tiekimo grandinės trikdžiams.
Pavyzdžiui, teigiama, kad „Renault“ ir „Tesla“ riboja spalvų pasirinkimą, kad pagreitintų pristatymą.
„Tesla“ gamykla Berlyne gamina tik juodos arba baltos spalvos „Model Y“, pranešė „Automotive News“ ir pridūrė, kad raudonos, mėlynos arba sidabrinės spalvos automobiliai bus tiekiami iš automobilių gamintojo gamyklos Šanchajuje.
Priduriama, kad juodą arba baltą spalvą pasirinkę klientai savo automobilių gali tikėtis spalio mėnesį, tačiau pasirinkusieji kitas spalvas savo automobilius gaus ne anksčiau kaip 2023 m. kovo mėn.
Tesla iš karto neatsakė į „Euronews Next“ prašymą pateikti komentarą.
Savo ruožtu „Renault“ savo „Arkana“ visureigių pirkėjams siūlo santūrius variantus: juodą, baltą arba pilką.
„Arkana“, jau pristatomo Prancūzijoje, „Fast track“ pasiūlymas garantuoja, kad naujas automobilis bus pristatytas ne vėliau kaip per 30 dienų, palyginti su vidutiniškai penkiais mėnesiais laukimo.
Automobiliai gaminami tik trijų spalvų, palyginti su įprasta šešių spalvų gama. Siūlomas tik vienas apdailos lygis (RS Line) ir tik vienas variklis. Birželio mėn. Prancūzijoje pusę visų „Arkana“ naujų automobilių registracijų sudarė pagreitinti užsakymai.
Šmitas teigia, kad tokio pobūdžio standartizacija gali išlikti, nes dėl jos gamybos procesas tampa efektyvesnis.
„Bet kokiu atveju tai visiškai logiška, nes užtenka pažvelgti pro langą, o dauguma automobilių yra dviejų ar trijų spalvų“.
Jūsų naujasis „iPhone“ ant ratų?
Kadangi automobiliai tampa vis labiau priklausomi nuo programinės įrangos, gamintojai taip pat turės gerai apgalvoti, kiek jie tampa priklausomi nuo tokių trečiųjų šalių kaip „Apple“ ir „Android“.
Praėjusį mėnesį „Apple“ pristatė savo „naujos kartos“ „CarPlay“ sistemą ir paskelbė, kad jau šį rudenį vartotojai galės pradėti pirkti benziną tiesiai iš savo prietaisų skydelio.
Naujoji funkcija leis „CarPlay“ naudotojams bakstelėti programėlę ir nuvykti prie netoliese esančios degalinės bei sumokėti už degalus tiesiai iš automobilio ekrano, išvengiant įprasto kredito kortelės įdėjimo ar bakstelėjimo proceso.
Degalų programėlės yra naujausia iš nuolatinių „Apple“ pastangų suteikti galimybę bakstelėti ir pirkti navigacijos ekrane.
„Apple“ jau atvėrė „CarPlay“ galimybę naudotis automobilių statymo, elektromobilių įkrovimo ir maisto užsakymo programėlėmis, taip pat prideda vairavimo užduočių programėles, pvz., verslo kelionių metu nuvažiuotų kilometrų registravimo.
„Gilesnė integracija su transporto priemone leis naudotojams atlikti tokius veiksmus kaip radijo imtuvo valdymas ar klimato režimo keitimas tiesiogiai per „CarPlay“, o naudojant transporto priemonės duomenis „CarPlay“ prietaisų skydelyje sklandžiai atvaizduos greitį, degalų kiekį, temperatūrą ir kt.“, – sakė „Apple“.
Daugiau informacijos apie naujos kartos „CarPlay“ dar bus pateikta, o suderinamos transporto priemonės bus pradėtos skelbti kitų metų pabaigoje.
Pasak pramonės analitiko Schmidto, dabar automobilių gamintojams tenka sunkus pasirinkimas.
„Jie turi nuspręsti: ar ketiname konkuruoti su technologijų pramone? Ar sukursime savo programinę įrangą ir sukursime konkurentą „Apple CarPlay“ arba „Android“?“
„Manau, kad automobilių gamintojai bijo parduoti savo sielą velniui, o velnias jiems galbūt yra programinės įrangos pramonė“, – pridūrė jis.
„Jiems teks priimti svarbų sprendimą dėl ateities“.