Eidamas pas pardavėją pirkti, vairuotojas turėtų žinoti koks kablys automobiliui (farkopas) reikalingas ir turėti konkrečių žinių apie transporto priemonę, kuriai nori įsigyti vilkimo įtaisą bei žinoti pagrindinę informaciją.
Šiuo metu rinkoje yra kelių tipų vilkimo įtaisai: nuimamas kablys (rutulinis), automatinis, pusiau automatinis ir ištraukiamas kablys. Pirmasis iš jų yra populiarus sprendimas, kai kablio rutuliukas tvirtinamas prie korpuso montavimo varžtais. Rutulį galima nuimti atsukant varžtus veržliarakčiu.
Kablys automobiliui (farkopas) – kaip jis sukurtas?
Standartinį vilkimo įtaisą sudaro keli tarpusavyje sujungti komponentai. Dėl pasikeitusios automobilių konstrukcijos, įskaitant važiuoklę ir tvirtinimo sistemą, ji turi būti pritaikyta konkrečiam automobilio modeliui. Pagrindinis vilkimo įtaiso konstrukcinis elementas yra kėbulas, kurį sudaro pagrindinė sija, tvirtinimo kronšteinai ir rutulio laikikliai. Kablio korpusas paprastai paslepiamas už buferio, todėl dažnai reikia iškirpti išpjovą rutulio laikikliams. Sijos nebūtinai turi būti tiesios – jos gali būti lenktos, ypač abiejuose kraštiniuose galuose. Jų ilgis svyruoja nuo kelių dešimčių centimetrų iki beveik dviejų metrų.
Visoje dėlionėje svarbūs laikikliai, kuriais komplektas tvirtinamas prie automobilio. Paprastai jie gaminami iš 8-10 mm storio pjaustyto lakštinio metalo ir tvirtinami varžtais. Dažnai jos būna stačiakampio formos, tačiau tai priklauso nuo poreikių ir turimos vietos automobilyje. Strypo apačioje yra suvirinti laikikliai, prie kurių tvirtinamas kablio rutulys.
Labiausiai išsiskirianti rinkinio dalis, žinoma, yra rutulys. Jis paprastai būna sijos viduryje ir leidžia vilkti priekabą. Be šių komponentų, gamintojas taip pat prideda elektros lizdo laikiklį. Jis gaminamas iš plastiko arba skardos ir pridedamais varžtais prisukamas prie rutuliuko laikiklio. Kištukinis lizdas turi turėti galimybę apšviesti priekabą per elektros pynę arba net tiekti elektros energiją priekaboje esančiai įrangai, jei tokia yra.
Kaip sumontuoti vilkimo įtaisą?
Nepamirškite nuimti izoliacinės medžiagos arba važiuoklės apsaugos (jei tokia yra) nuo kablio sudedamųjų dalių sąlyčio taškų. Vilkimo įtaiso komplektas montuojamas naudojant gamintojo pateiktus varžtus ir poveržles. Pakuotėje papildomai yra veržliarakčiai ir movos dangtelis, jei rutuliukai yra nuimami. Montuojant reikia laikytis gamintojo nurodymų.
Verta dar šiek tiek pakalbėti apie priekabų apšvietimo klausimą. Rinkoje galima įsigyti dvi jungtis: su 7 kontaktų jungtimi ir su 13 kontaktų jungtimi. Yra universalus, universalus su moduliu ir specifinis modelis. Laidų jungčių pasirinkimas priklauso nuo automobilio elektros sistemos tipo ir sudėtingumo, nuo to, ką norite vilkti arba kokio tipo priekabą ar priedus norite sumontuoti.
Vilkimo įtaisas (farkopas) – kokios yra galimybės?
Kablys automobiliui galima vilkti nedidelę priekabą, vadinamąją lengvąją priekabą (iki 750 kg), taip pat karavaną. Ant vilkimo įtaiso rutulio taip pat galima pritvirtinti dviračių laikiklį. 7 kontaktų jungtis tinka priekaboms, kurių bendroji masė neviršija 750 kg. Ši jungtis skirta tik pagrindiniams apšvietimo signalams, t. y. posūkių signalams, gabaritiniams žibintams, stabdymo žibintams ir rūko žibintams, todėl pagal ES taisykles jį galima naudoti tik šių tipų priekaboms. Sunkesnėse priekabose turi būti sumontuota atskira atbulinės eigos šviesa, o ši funkcija gali būti perduodama tik per 13 kontaktų jungtį. Be to, tik juo galima eksploatuoti, pavyzdžiui, namelį ant ratų, kuriame yra šaldytuvas, viryklė ir daug kitų prietaisų, kuriems reikia nuolatinio maitinimo.
Atsižvelgiant į konkretaus automobilio modelio elektroninės sistemos sudėtingumą, kartu su jungtimis bus pateikiamas elektroninis valdymo modulis. Tai ne visada būtina, tačiau vilkimo įtaisai su moduliu būtini automobiliams, kuriuose yra: CAN magistralės valdymo sistema (savotiška \”operacinė sistema\”), \”Check Control\” apšvietimo kontrolė (kompiuteris informuoja vairuotoją apie perdegusias lemputes) ir parkavimo jutikliai.
Transporto priemonės su vilkimo įtaisu eksploatavimas
Į ką dar verta atkreipti dėmesį eksploatuojant transporto priemonę su vilkimo kabliu? Maždaug po 1 000 km kaskart reikia patikrinti varžtų jungtis ir, jei veržlės ar varžtai atsilaisvinę, juos reikia priveržti tinkamu sukimo momentu. Rutulys turi būti švarus. Verta prisiminti, kad bet koks mechaninis rutulinės pakabos pažeidimas neleidžia jos toliau naudoti.