Automobilių gamintojai savo transporto priemonėse montuoja įvairių tipų pavarų dėžes. Kiekvienam agregatui būdingi savi veikimo vasarą ir esant dideliam šalčiui ypatumai.
Kaip pašildyti agregatą kartu su varikliu, ar tai būtina – mes aiškinamės straipsnyje.
Kodėl reikia šildyti transmisinę alyvą?
Automobiliuose įrengiamos mechaninės ir automatinės pavarų dėžės, robotizuota pavarų dėžė, variatorius. Esant itin šaltam ir karštam orui, transmisija turi būti naudojama tinkamai.
Dideli šalčiai išbando visų be išimties automobilių tvirtumą: nepriklausomai nuo to, kokia pavarų dėžė sumontuota.
Be transmisijos, alyva yra ir kituose agregatuose. Tai – variklis, ašys ir kt.
Žiemą nuo šalčio alyva sutirštėja. Dėl to pasitaiko gedimų, padidėja atsarginių dalių nusidėvėjimas. Priežastis ta, kad pirmosiomis minutėmis po variklio užvedimo mišinio tepimo savybės šaltyje šiek tiek sumažėja.
Jei ginčuose dėl variklio pašildymo nuomonės dažnai išsiskiria, tai dėl valdymo bloko atsakymas vienareikšmis: pašildyti būtina. Taip pat skaitykite: „Ar būtina šildyti variklį po šaltos nakties?“
Mechaninė pavarų dėžė
Mechaninės pavarų dėžės veikimo principas per daugiau nei 100 metų beveik nepasikeitė. Tačiau padidėjo patikimumas, todėl „mechanika“ gali atlaikyti įvairias oro sąlygas, įskaitant ekstremalias.
Mechaninėje pavarų dėžėje naudojama sintetinė alyva. „Mechanikos“ alyva nebijo lengvo šalčio. Tačiau jei lauke termometras rodo -25 °C ir mažiau, sudėtis sutirštėja.
Norint pašildyti „mechaniką“, nieko ypatingo daryti nereikia. Pakanka užvesti variklį, palaukti apie dvi minutes ir neskubant pajudėti iš vietos. Pageidautina iš pat pradžių neperkrauti transmisijos. Netrukus nuo važiavimo momento dėžė įšils pati, alyva joje cirkuliuos įprastu režimu.
Automatinė pavarų dėžė
Automatinės pavarų dėžės išradimas priklauso „General Motors“. Sistema yra sudėtinga, ją sudaro sukimo momento keitiklis. Jos remontas serviso centre kainuoja brangiai.
Automatinės pavarų dėžės veikimo principas – sukimo momentas iš variklio, naudojant sparnuotes, perduodamas sukimo momento keitikliui. Varikliai yra arti vienas kito, jie sukasi alyvoje vieno korpuso erdvėje. Tarp dalių nėra ypatingos trinties, todėl klasikinė automatinės transmisijos konstrukcija kaitinama pagal tradicinę schemą:
- Įjunkite variklį ir porą minučių palaukite.
- Perjunkite greičio režimą į D režimą.
- Minutę nuspauskite stabdį, kad sutirštėjusi alyva susimaišytų.
- Pakartokite procedūrą R režimui.
Galima įšildyti visą pavarų komplektą, įskaitant neutraliąją pavarą.
Daugelis automobilių savininkų žino apie šį metodą, tačiau mieliau įjungia rankinį stabdį, užuot laikę stabdžių pedalą. Kol automobilis šyla, jie valo langus nuo ledo ar sniego košės, kalba telefonu arba rūko. Tai nėra tinkamas būdas.
Tokioje situacijoje kai kurių markių automobilių elektronika mano, kad automobilis susidūrė su kliūtimi, kurios negali įveikti. Dėl to padidėja sukimo momento keitiklio apkrova ir padidėja variklio apsukos.
Padidėjusi pavarų dėžės apkrova šaltuoju režimu neduoda gerų rezultatų. Todėl verta elgtis pagal pirmiau pateiktą schemą. Taip pat skaitykite: „Žiemos režimas automatinėje pavarų dėžėje. Nenaudokite jo, nes sugadinsite pavarų dėžę!“
Kodėl žiemą nereikėtų greitai perjungti automatinės pavarų dėžės
Vairuotojų nuomonės dėl pavarų dėžės pašildymo laiko ir būdo skiriasi.
Patyrę vairuotojai forumuose rekomenduoja tokį metodą: užveskite variklį, paspauskite ir laikykite stabdį, tada dirbkite su automatinės pavarų dėžės rankenėle. Rankenėlę reikia patraukti, greitai perjungti režimus iš D į N ir į R su sekundės intervalu.
Verta pakartoti kelis kartus, kad alyva pasiskirstytų visoje sistemoje. Perjungimo metu stabdys visą laiką turi būti nuspaustas.
Metodo šalininkai įsitikinę, kad tokia pašildymo schema sumažins alyvos sandariklių nesandarumo riziką, išgelbės nuo kitų automatinės pavarų dėžės gedimų.
Iš tiesų, lygiagrečiai su kiekvienu perjungimu į neutralią padėtį sistemoje sumažėja slėgis. Tas pats – perjungiant į atbulinės eigos pavarą.
Tokios apkrovos nežada nieko gero šaltam „automatui“. Priešingai, chaotiškai šokinėjant iš vieno režimo į kitą, automatinės pavarų dėžės savidiagnostika veiks. Sistema manys, kad yra gedimas, trumpasis jungimas. Rezultatas bus klaida borto kompiuteryje.
Kodėl žiemą nereikėtų per daug sukti automatinės pavarų dėžės
Kitas vairuotojų – mėgėjų automatinės pavarų dėžės pašildymo būdas – padidinti sūkius iki 2-3 tūkst.
Tai nėra geras sprendimas. Tokios apkrovos kenkia kiekvienai daliai: alyvos siurblys priverstas aktyviai leisti šaltą alyvą iš variklio per vamzdžius. Ji per ledinius filtrus patenka į frikcijas, kurias slėgis suspaudžia, į solenoidus ir toliau.
Jei planuojama pakeisti valdiklį nauju, apsukos yra geriausias būdas tai paspartinti. Taip pat skaitykite: „Kaip prailginti variklio tarnavimo laiką? 10 patikrintų būdų“.
Robotizuota pavarų dėžė
Standartinis įrenginys yra klasikinė „mechanika“, patobulinta elektroniniu valdymu ir pavara. Atsižvelgiant į tai, kad įrenginio kaina yra palyginti nedidelė, tokia pavarų dėžė įrengta daugelyje naujų automobilių.
Viena iš robotizuotos pavaros pavarų atlieka sankabos pedalo vaidmenį. Robotizuotame įrenginyje yra kelios pavaros. Kiekviena iš jų turi po kelis strypus. Visi jie esant stipriam šalčiui užšąla, sunku pradėti judėti. Tokiu metu automobilio elektronika nežino, kaip pašalinti problemą.
Palyginti su „mechanika“, neverta po porą minučių iš karto pradėti važiuoti. Pageidautina, kad įrenginys šiek tiek sušiltų. Šiuo metu nerekomenduojama įjungti „Drive“ režimo. Tai gali išjungti elektroniką, kuri perjungs sistemą į neutralią padėtį ir įjungs avarinį režimą.
Visiškai robotizuota sistema su pora sankabų – kitas klausimas. Tai sudėtingas įrenginys. Iš tikrųjų tai dvi „mechanikos“ viename įrenginyje.
Sistema buvo sumanyta sportiniams automobiliams: konstrukcija leidžia perjungti pavaras sparčiausiu ritmu. Didžiausią dėmesį tokiai konstrukcijai skyrė „Volkswagen“ koncernas.
Yra dviejų tipų sudėtingos robotizuotos dėžės – sausos ir šlapios. Pastarosiose naudojama alyva. Dėl šios priežasties agregatus reikia skirtingai pašildyti. Lentelėje pateikiamas procesų palyginimas.
Sausas variantas (dažniausiai 7 pavarų dėže) | Šlapia versija |
Porą minučių pašildykite variklį, perjunkite svirtį į važiavimo režimą ir nuvažiuokite. Atsižvelgiant į tai, kad sistemoje nėra alyvos, geriau ilgai nelaikyti įjungto D režimo. Tai gresia diskų susidėvėjimu. Kad sumažintumėte riziką, ilgesniam laikui sustoję prie šviesoforo perjunkite į neutralią padėtį. | Reikia ilgesnio pašildymo laiko, nes juose yra alyva. Jei šis etapas praleidžiamas, pavarų svirtis perjungiama trūkčiojančiai. Šildykite įjungę stabdžius, įjungę D režimą ir trumpalaikį stovėjimą. Ilgas įšilimo laikas nebūtinas, nes konstrukcijoje nėra sukimo momento keitiklio. |
Bendroji taisyklė, taikoma dvigubos sankabos robotizuotoms pavarų dėžėms, yra ta, kad nereikėtų aktyviai įsibėgėti ir akceleruoti iš karto po variklio paleidimo. Svarbu leisti komponentams šiek tiek įšilti.
Bepakopis variatorius
Įrenginys, kuris yra mažiau pasirengęs dirbti esant dideliam šalčiui nei kitų tipų įrenginiai. Variatorius visiškai neįšyla dirbant tuščiąja eiga. Jam būtinas judėjimas. Greitas važiavimas iš pat pradžių yra draudžiamas.
Įrenginio konstrukcija paprasta. Konstrukciją sudaro du kūgio formos skriemuliai. Skriemuliai sujungti diržu. Už valdymą atsakinga elektronika.
Norint įkaitinti įrenginį, reikia porą minučių užvesti variklį, pajudėti iš vietos. Tada reikia perjungti pavarų dėžę į D režimą ir lėtai važiuoti maršrutu. Sukimo momento keitiklio buvimas leidžia be problemų stovėti prie šviesoforų ir spūstyse nurodytu režimu.
Elektroninė kontrolė paprastai riboja automobilio greitį, kai lauke yra -25 °C. Apsisukimai neviršija 2500. Pavarų dėžė dūzgia. Reikės palaukti apie 5-10 minučių, kol įrenginys pereis į darbo režimą. Tada transmisiją galėsite naudoti standartiniu būdu.
Neperkraukite variklio ir transmisijos iš pat pradžių. Dėl to susidėvi diržai. Taip pat skaitykite: „Rankena virš automobilio durelių. Ar žinote, kam ji naudojama?“