Nuo šių metų pradžios Islandijos elektromobilių, vandenilinių automobilių ir iš tinklo įkraunamų hibridinių transporto priemonių vairuotojai turi mokėti naują mokestį už važiavimą savo automobiliais. Be to, šių tipų automobiliai pabrango dėl PVM, kuris anksčiau nebuvo taikomas, jei neviršijo tam tikros sumos.
Islandijos nacionalinės radijo ir televizijos stoties RUV duomenimis, iki 2023 m. kas antras Islandijoje naujai įregistruotas automobilis buvo elektrinis. Šiuo metu 17,4 proc. Islandijoje važinėjančių automobilių yra elektriniai.
Populiarėjant elektra varomiems automobiliams, sumažėjo svarbi valstybės biudžeto pajamų dalis. Elektromobilių savininkai ne tik pasinaudojo pirkimo PVM lengvata, bet ir neprisidėjo prie kelių mokesčio. Tuo pat metu per pastarąjį dešimtmetį eismo intensyvumas Islandijoje padidėjo 50 procentų, pabrango infrastruktūros priežiūros išlaidos, o benzininių ir dyzelinių variklių degalų sąnaudos sumažėjo. Islandijos fiskalui tai yra baisi žinia. Taip pat skaitykite: „Viešosios elektromobilių įkrovimo stotelės virto kapinėmis: išsikrovę elektromobiliai ir užšalę įkrovimo kištukai“.
Todėl Islandijos vyriausybė 2024 m. sausio 1 d. įvedė kilometro mokestį už elektromobilius, vandenilinius automobilius ir iš tinklo įkraunamus hibridinius automobilius. Elektra ir vandeniliu varomų transporto priemonių vairuotojai už kiekvieną kilometrą turi mokėti 6 Islandijos kronas, o įkraunamus hibridinius automobilius vairuojantys asmenys – 2 kronas. Tai yra atitinkamai 18 kronų ir 6 kronos už kilometrą. Remiantis skaičiavimais, vidutinis elektromobilio savininkas per metus į biudžetą sumokės apie 84 000 kronų (maždaug 566 eurus), darant prielaidą, kad per metus nuvažiuoja 14 000 km.
Iki sausio 20 d. vairuotojai turi užregistruoti pradinę savo automobilio ridą sertifikuotoje techninės apžiūros stotyje – priešingu atveju jiems gresia 20 000 kronų (apie 135 eurai) bauda. Įdomu tai, kad mokėjimai bus skaičiuojami kas mėnesį (pagal sąmatą), nors skaitiklio likutis bus nurašomas kartą per metus – t. y. kaip mokėjimai už elektrą.
Pirkdami elektromobilį Islandijoje vis dar galite kreiptis dėl 400-900 000 Islandijos kronų (2,7-6 tūkst. eurų) subsidijos iš vietos energetikos fondo.
Panašus mokestis bus taikomas ir automobiliams su vidaus degimo varikliais. Iki 2025 m. juo ketinama pakeisti kelių mokestį, kuris anksčiau buvo taikomas degalų kainai. ES šalyse šios idėjos gali būti imtasi, jei, kaip Islandijoje, sumažės biudžeto pajamos iš vidaus degimo automobilių. Įvairios privilegijos ir lengvatos elektromobilių vairuotojams taip pat netruks neribotą laiką. Taip pat skaitykite: „Rūdys ar ne? Švedai patikrino, kurie automobiliai labiausiai atsparūs korozijai“.