Kai nustatoma, kad aušinimo skysčio lygis yra per žemas, ne visada aišku, ar jį galima papildyti kitu aušinimo skysčiu, ar grynu vandeniu. Toliau išsklaidome visas abejones dėl aušinimo skysčių maišymo.
Aušinimo sistemos išsiplėtimo bakelio aušinimo skysčio lygio tikrinimas turėtų būti standartinis, netgi reguliarus veiksmas. Tai gali skirtis, tačiau vis dėlto verta įprasti tikrinti aušinimo skysčio lygį, pavyzdžiui, kaskart atidarius variklio dangtį, ypač todėl, kad įtrūkęs rezervuaras paprastai būna viršuje, o jo kiekį rodo skaidrūs matuokliai.
Kai aušinimo skysčio lygis nukrenta žemiau minimalaus, jį reikia nedelsiant papildyti. Intuicija mums liepia neeksperimentuoti ir visada pilti aušinimo skysčio, kuris jau cirkuliuoja aušinimo sistemoje. Tačiau kartais paprasčiausiai neturime ko papildyti, bet aušinimo skysčio dar yra likę, pavyzdžiui, iš kito automobilio. Pagrindinis klausimas: ar aušinimo skysčiai gali būti maišomi tarpusavyje?
Kokią reikšmę turi aušinimo skysčio spalva?
Dauguma vairuotojų, norėdami įsigyti aušinimo skysčio, daugiausia žiūri į aušinimo skysčio spalvą. Iš tikrųjų tai turėtų būti svarbiausias pasirinkimo kriterijus, nes jis neturi jokios įtakos paties aušinimo skysčio savybėms.
Skirtingos (dažniausiai išskirtinės) spalvos atsiranda dėl to, kad naudojami dažikliai, kurie palengvina išsiplėtimo bakelio lygio nustatymą arba nuotėkio identifikavimą. Todėl vienintelis šalutinis poveikis pilant skirtingų spalvų skysčius bus netipiška gauto mišinio spalva.
Aušinimo skysčio funkcijos
Aušinimo skystį reikėtų rinktis atsižvelgiant į jo savybes ir sudėtį. Šiuo metu yra trys pagrindiniai aušinimo skysčio tipai, kurių kiekvienas pasižymi savitomis savybėmis ir todėl yra skirtas skirtingiems automobiliams. Tačiau visų jų paskirtis ta pati – užtikrinti, kad sistema veiktų plačiame temperatūrų diapazone (maždaug nuo -35 °C iki +140 °C).
Tai reiškia, kad sistema neturi užšalti per šalčius ar užvirti šiltuoju metų laiku. Be to, aušinimo skysčiai neleidžia transporto priemonės radiatoriuje kauptis nuosėdoms ir kalkėms, taip pat apsaugo jį nuo korozijos.
Automobilių radiatorių skysčių tipai
Todėl prieš pirkdami naują aušinimo skysčio pakuotę įsitikinkime, kokio tipo aušinimo skystį rekomenduoja automobilio gamintojas. Kaip jau minėjome, yra trys aušinimo skysčio tipai, kurie skiriasi pagrindinėmis naudojamomis sudedamosiomis dalimis (vadinamąja baze – glikolio tipu, pvz., etilo, propileno) ir antikoroziniais priedais. Tai aušinimo skysčiai:
- IAT, kurio sudėtyje yra neorganinių junginių (nitratų, silikatų);
- OAT su organiniais junginiais;
- HOAT, derinant organinius ir neorganinius priedus.
Ar aušinimo skysčius galima maišyti tarpusavyje?
Skirtingi aušinimo skysčiai skirti skirtingiems automobiliams (pvz., IAT – senesniems automobiliams, HOAT – naujausiems), taip pat skirtingos konstrukcijos aušinimo sistemoms (daugiausia radiatoriams, kurie gali būti aliumininiai, variniai arba žalvariniai). Todėl nepatartina jų maišyti kartu, išskyrus avarines situacijas, kai neįmanoma iš karto gauti tos pačios kartos aušinimo skysčio.
Darbo su skirtingais aušinimo skysčiais pasekmės yra ilgalaikės: greičiau susidarys nuosėdos, greičiau vyks korozija arba bus sunaikintos guminės detalės (pvz., tarpinės). Trumpai tariant: sumaišyti skysčiai neužtikrins tokios pat apsaugos kaip vienalytis skystis.
Tačiau nereikia „laikytis“ vieno aušinimo skysčio gamintojo. Galite naudoti kito prekės ženklo aušinimo skystį, jei jis pagamintas naudojant tą pačią technologiją ir sudedamąsias dalis. Todėl belieka tik atidžiai perskaityti aušinimo skysčio sudėtį (glikolio ir antikorozinių medžiagų tipą) ir paskirtį (pvz., darbinės temperatūros diapazoną, skirtą konkrečiam radiatoriaus tipui). Tik jei galite rinktis iš kelių pakuočių, turėtumėte apsispręsti dėl aušinimo skysčio spalvos.
Ar galima aušinimo skystį skiesti vandeniu?
Jei įmanoma, geriau neskiesti skysčio paprastu vandeniu – kuo daugiau jo bus aušinimo skystyje, tuo jautresnis mišinys bus užšalimui žiemą ir užvirimui vasarą. Vandens galima įpilti avariniu atveju, tačiau tik nedidelį kiekį. Jei įmanoma, tam naudokite distiliuotą vandenį, kuris bent jau sumažins korozijos procesą.