Elektromobiliai ir hibridiniai automobiliai daug dažniau susiduria su pėsčiaisiais nei transporto priemonės su tradiciniais vidaus degimo varikliais. Tai ypač aktualu miestuose. Priežastis? Bent kelios.
Nuo 2019 m. liepos mėn. hibridiniai ir elektriniai automobiliai, važiuodami nedideliu greičiu, turi skleisti garsą, kad tokiu būdu įspėtų pėsčiuosius apie savo buvimą. Tačiau keliuose vis dar važinėja automobiliai be tokio įrenginio.
Iš Jungtinėje Karalystėje įvykusių eismo įvykių analizės matyti, kad akumuliatorinės transporto priemonės dažniau susiduria su pėsčiaisiais nei įprastos vidaus degimo varikliais varomos transporto priemonės. Duomenys, kuriais remiantis tai buvo padaryta, gauti iš 32 milijardų kilometrų, kuriuos nuvažiavo akumuliatoriniai automobiliai, ir 3 trilijonų kilometrų, kuriuos nuvažiavo benzininės ir dyzelinės transporto priemonės.
Paaiškėjo, kad pirmosios transporto priemonės dvigubai dažniau partrenkia pėsčiuosius, o miestuose – net tris kartus dažniau.
Įvairūs veiksniai
Nėra visiškai aišku, kas lemia tokį elektrinių ir elektrifikuotų automobilių „pranašumą“. Tačiau tyrėjai atkreipia dėmesį į keletą veiksnių. Pirma, jų vairuotojai paprastai yra jaunesni ir mažiau patyrę nei vairuojantys klasikinius automobilius.
Antra, jų automobiliai yra tylesni, todėl juos sunkiau išgirsti. Ypač perpildytose miesto gatvėse.
„Elektromobiliai kelia pavojų pėstiesiems, nes jie yra mažiau girdimi nei benzinu ar dyzelinu varomi automobiliai.“ – Philas Edwardsas, pirmasis tyrimo autorius, Londono higienos ir tropinės medicinos mokyklos epidemiologijos ir statistikos profesorius, pasakoja dienraščiui „The Guardian“.
„Jei vyriausybė ketina palaipsniui atsisakyti benzininių ir dyzelinių automobilių pardavimo, ji turi sumažinti šią riziką. Jei nuspręsite rinktis elektromobilį, nepamirškite, kad tai naujos rūšies transporto priemonė“, – priduria Edwardsas.
„Elektromobiliai ir hibridiniai automobiliai yra daug tylesni nei senoviniai, o pėstieji išmoko orientuotis keliuose įsiklausydami į eismą. Šių transporto priemonių vairuotojai turi būti itin atsargūs“, – apibendrina jis.
Amerikiečių apklausa
2017 m. JAV Transporto departamento ataskaitoje nustatyta, kad elektriniai ir hibridiniai automobiliai kelia 20% didesnį pavojų pėstiesiems nei benzininiai ir dyzeliniai automobiliai.
Be to, 50% didesnė rizika kyla atliekant nedidelio greičio manevrus, pavyzdžiui, apsisukant, važiuojant atbuline eiga, įsiliejant į eismą ir stabdant.
5 metų Britanijos keliuose analizė
Edvardso tyrime analizuoti kelionės ir eismo įvykių duomenys Jungtinėje Karalystėje 2013-2017 m. Įdomu tai, kad dėl archyvavimo problemų nėra duomenų nuo 2018 m.
Edvardso analizė apėmė 916 713 aukų, iš kurių 120 197 buvo pėstieji. Daugiau nei 96 000 iš jų buvo partrenkti automobilio, įskaitant taksi, rašoma tyrimo informacijoje. Taip, dauguma jų buvo benzininiai arba dyzeliniai automobiliai, kurie dalyvavo trijuose ketvirtadaliuose susidūrimų su pėsčiaisiais.
Tačiau elektriniai ir hibridiniai automobiliai buvo pavojingesni, kai imamas vidutinis jų nuvažiuotas atstumas. Kito tyrimo, paskelbto žurnale „Journal of Epidemiology and Community Health“, duomenimis, vidutinis metinis pėsčiųjų nelaimingų atsitikimų rodiklis 100 mln. nuvažiuotų mylių yra 5,16 elektrifikuotų transporto priemonių. Tuo tarpu vien tik vidaus degimo varikliu varomų automobilių – 2,4.
Kaime varomoji pavara neturi reikšmės
Tyrėjai taip pat nustatė, kad kaimo vietovėse akumuliatoriniai automobiliai nebuvo pavojingesni už benzininius ar dyzelinius automobilius. Tačiau miestuose jų rizika susidurti su pėsčiuoju jau gerokai didesnė – tiksliau, tris kartus didesnė.
Kai kurie eismo įvykiai įvyksta dėl to, kad keliuose vis dar važinėja automobiliai be išorinio garso siųstuvo. „Jei vyriausybė užtikrintų, kad šios sistemos būtų įrengtos visuose elektromobiliuose, o senesniuose elektromobiliuose jas atnaujintų, tai būtų gera pradžia“, – sako Edwardsas.
Tačiau elektrinių automobilių girdimumo sunkumai nėra vienintelė problema. Jie taip pat gali labai greitai įgauti greitį, be to, yra daug sunkesni už vidaus degimo automobilius. Dėl to ilgėja jų stabdymo kelias.