Pasauliui atsisakant benzininių ir dyzelinių automobilių ir pereinant prie elektrinių, kyla daug klausimų apie šiuos naujus elektra varomus modelius. Vienas iš dažniausių, susijusių su elektromobilių važiavimu, yra toks: ar elektromobiliai turi pavaras?
Atsakymas: įprastai važiuojant elektromobiliai neturi skirtingų pavarų. Dauguma elektromobilių apskritai neturi pavarų dėžės, todėl negalima perjungti pavarų. Yra du pedalai, nėra sankabos ar pavarų perjungimo svirties, o norimą važiavimo režimą pasirenkate iš parkavimo, neutralaus, atbulinės eigos ir važiavimo režimo, kaip ir bet kuriame automatiniame automobilyje.
Jei norite pasigilinti į techninius dalykus, viskas šiek tiek sudėtingiau, nes tam tikruose elektromobiliuose iš tikrųjų yra pavarų, tačiau jos nėra reikalingos elektromobiliams taip, kaip vidaus degimo varikliais varomuose automobiliuose. Elektromobilių modeliuose, kuriuose yra pavaros, jos naudojamos greitam pagreitėjimui, o ne efektyvumui užtikrinti. Keletas pavyzdžių: „Porsche Taycan“, „Audi e-tron GT“ ir „Lotus Eletre R“, tačiau visais atvejais pavarų keitimo procesas yra visiškai automatizuotas.
Didžioji dauguma elektromobilių naudoja vieną pavarą. Taip yra todėl, kad elektros varikliams, kitaip nei benzininiams ir dyzeliniams varikliams, nereikia didinti apsukų, kad būtų pasiektas didžiausias sukimo momentas arba traukos galia. Benzininiam varikliui reikia paduoti vis daugiau degalų ir oro, kad jo cilindruose įvyktų didesni sprogimai ir būtų pasiekta didesnė galia ir sukimo momentas, o elektros varikliai tiesiog sukuria didžiausią galią nuo akceleratoriaus pedalo nuspaudimo momento – labiau primena įjungimo ir išjungimo jungiklį.
Benzininiams automobiliams reikia žemų pavarų, kad pajudėtų, o vėliau – aukštesnių, kad išlaikytų didesnį greitį, o elektromobiliui įsibėgėjant iš vietos, galios ir sukimo momento pakanka, kad jis pajudėtų ir ta pačia pavara važiuotų iki maždaug 100 km/h. Iš dalies todėl elektromobilių maksimalus greitis paprastai yra mažesnis nei panašių benzininių automobilių. Daugelyje šalių nėra būtina pasiekti didelį maksimalų greitį, todėl vienos pavaros perdavimo santykis parenkamas taip, kad variklis būtų maksimaliai išnaudojamas įprastomis važiavimo sąlygomis.
Kai kuriuose sportiškuose elektromobiliuose (pvz., „Hyundai Ioniq 5 N“) imituojamas pavarų perjungimas, kad būtų galima atkartoti greito benzininio automobilio vairavimo pojūtį ir suteikti šiek tiek džiaugsmo, tačiau to nereikia – viskas atliekama naudojant programinę įrangą ir garsiakalbius, nes iš tikrųjų nėra jokių pavarų, kurias būtų galima perjungti ir įjungti. Elektromobilį vairuoti paprasta – tereikia nuspausti pedalą ir važiuoti.
Įkraunamuosiuose hibridiniuose automobiliuose naudojami elektros varikliai, tačiau, kadangi juose taip pat yra benzininis arba dyzelinis variklis, juose yra ir įprasta pavarų dėžė. Kai kuriuose visiškai hibridiniuose automobiliuose, pavyzdžiui, „Honda CR-V“, yra sumani vienpakopė pavarų dėžė, nes šiame automobilyje įprastai važiuojant ratus suka tik elektros variklis – variklis tik įkrauna akumuliatorių.