Kasmet per atostogų sezoną gausūs lietūs užlieja tūkstančius transporto priemonių visame pasaulyje. Kai kurios iš jų vėliau parduodamos. Kartais jos būna tinkamai pažymėtos ir eksponuojamos už atitinkamą kainą. Tačiau kartais dėl nesąžiningų pardavėjų veiksmų jos tampa „sandėriais“. Ar verta pirkti užtvindytus automobilius ir kokia rizika gresia pirkėjui, jei jis tokį automobilį įsigyja nežinodamas?
Lietuvoje tokie masiniai potvyniai pasitaiko retai, tačiau kituose pasaulio regionuose jie gali tapti rykšte. O kadangi mūsų antrinėje rinkoje importuojamų automobilių dalis yra labai didelė, negalime abejingai praeiti pro šią problemą. Pirkti užlietą automobilį paprastai nėra protinga investicija, nes net ir po nusausinimo ir apžiūros sunku numatyti, kaip automobilis veiks ateityje.
Po potvynio atsiradę gedimai išryškėja praėjus net šešiems mėnesiams po automobilio „remonto“. Iš esmės neįmanoma visiškai išardyti, patikrinti ir išdžiovinti tokio automobilio. Dažniausiai tai, ką galima pamatyti, yra sutaisoma, o likusieji gedimai pašalinami tolesnės eksploatacijos metu. Nesąžiningi prekiautojai tokiais automobiliais rūpinasi dar mažiau. Iš esmės jų darbas apsiriboja variklio užvedimu, salono nuplovimu ir išdžiovinimu bei – jei tai galima padaryti pigiai – trikdančių lempučių prietaisų skydelyje išjungimu.
Automobilių su paslėptais defektais pardavimas po potvynio – pagrindinis sukčiavimo verslas visame pasaulyje
Daugelis potvynio apgadintų automobilių į Europą atkeliauja iš JAV. Tačiau po potvynio automobiliai į Rytus išvyksta ir iš Prancūzijos, Vokietijos, Italijos ar Belgijos. Iš esmės užtvindyti automobiliai gali atsirasti bet kurioje šalyje, pavyzdžiui, užliejus požemines perėjas ar tunelius.
Vanduo gali sugadinti automobilio elektros sistemą, variklį ir įvairius mechaninius komponentus. Nors pardavėjai gali išdžiovinti ir suremontuoti potvynio apgadintą automobilį, potvynio pasekmės gali išryškėti praėjus šešiems mėnesiams po automobilio įsigijimo.
Po potvynio oficialiai siūlomi automobiliai paprastai būna daug pigesni už techniškai tvarkingus automobilius. Nenuostabu, kad jais domisi nesąžiningi prekeiviai, nes dažnai tai būna automobiliai be avarijų, su nedideliu pravažiavimu, iš kurių galima neblogai uždirbti. Todėl verta pasidomėti, kokie požymiai rodo, kad automobilis kadaise buvo užlietas.
Nemalonus kvapas salone – ką tai reiškia?
Jei automobilis ilgą laiką buvo vandenyje, beveik neįmanoma jo kruopščiai išvalyti, kad vanduo būtų pašalintas iš kiekvieno salono kampelio ir plyšelio. Pelėsio kvapas salone yra pirmas ženklas, kad transporto priemonė turi kažką ant savo sąžinės. Šis kvapas bus dar intensyvesnis, kai bus įjungtas oro kondicionierius. Žinoma, nesąžiningi pardavėjai daro viską, kad tai nuslėptų, ir negailėdami oro gaiviklių ar kvapų pakabučių. Tokių dalykėlių perteklius taip pat kartais kelia įtarimų.
Drėgmės požymiai: nuo priekinių žibintų iki bagažinės
Kad ir kaip kruopščiai pardavėjai stengtųsi išdžiovinti automobilį, kelios vietos gali likti permirkusios. Verta patikrinti priekinius ir galinius žibintus bei visą bagažinę (įskaitant po apmušalais, netoli atsarginio rato įdubos). Jei pasiseks, galite rasti įmirkymo požymių. Kita vertus, apmušalų būklė gali būti klaidinanti.
Įprasta, kad nuo potvynio nukentėjusių automobilių apmušalai keičiami – kartais net visos sėdynės. Jei perkate 10 metų senumo automobilį, o jo sėdynės atrodo nepriekaištingai, tai visada kelia nerimą. Tokiais atvejais turėtumėte paklausti pardavėjo, kodėl taip nutiko.
Elektros sistemos gedimus sunku numatyti
Visi automobiliai rūdija, ypač tie, kurie naudojami šaltame klimate. Tačiau potvynio apgadinta transporto priemonė gali rūdyti daug greičiau. Pirkėjai turėtų atkreipti dėmesį į durų vyrius, kabinos varžtus, bagažinės užraktus, sėdynių spyruokles ir pirštinių dėtuves – šiose vietose gali būti korozijos požymių. Jei automobilis buvo panardintas į sūrų vandenį, korozija bus stipresnė nei tuo atveju, jei automobilis buvo užlietas gėlu vandeniu.
Istorijos ataskaitoje gali būti nurodyta potvynio padaryta žala
Prieš nusprendžiant, ar parduodamas modelis vertas prašomos kainos, verta patikrinti jo istoriją. Pirkėjai turėtų atkreipti dėmesį į šalis, kuriose automobilis anksčiau buvo eksploatuojamas, ir į tai, ar yra tikimybė, kad jis kada nors buvo užtvindytoje teritorijoje. CarVertical ataskaitose tokia informacija pateikiama dėl naujos stichinių nelaimių funkcijos. Nors tai nebūtinai reiškia, kad automobilis buvo užtvindytas, tačiau tai gali reikšti, kad automobilis galėjo būti neseniai užtvindytoje teritorijoje. Šį faktą galima paminėti mechanikui, kad jis galėtų nuodugniau patikrinti automobilį būtent dėl šio dalyko.
Kai kurie dėl užliejimo atsiradę gedimai gali ne tik pabloginti važiavimo komfortą ar automobilio mobilumą, bet ir vairavimo saugumą. Tai, pavyzdžiui, traukos kontrolės sistemų ir oro pagalvių sistemos veikimas. Visa tai, žinoma, labai brangiai kainuoja suremontuoti. Geriausia tiesiog vengti tokių transporto priemonių, kad ir kaip gerai jos atrodytų iš išorės.