Vokietijos transporto ministras Volkeris Wissingas reikalauja, kad Europos Komisija nedelsdama pateiktų paaiškinimą. Jo nuomone, dėl naujo ES valdžios institucijų taisyklių aiškinimo netrukus iš Europos kelių gali būti pašalinti milijonai dyzelinių automobilių – ir ne tik seniausių dyzelinių automobilių, bet ir tų, kurie turėtų atitikti „Euro 5“ ir „Euro 6“ standartus. Ar beveik naujų dyzelinių automobilių netrukus gali tekti priverstinai atiduoti į metalo laužą?
Europoje dyzeliniai varikliai jau daugelį metų yra „cenzūruojami“ – iš dalies ir dėl to, kad dyzelinių automobilių gamintojai praeityje netinkamai vykdė išmetamųjų teršalų standartus, bandydami juos apeiti įvairiomis techninėmis ir teisinėmis gudrybėmis. Nuo vadinamojo „Volkswagen“ dyzelgeito (angl. dieselgate) laikų visuotinai žinoma, kad išmetamųjų dujų emisija laboratorinėmis sąlygomis ir kelių eisme dažnai yra du visiškai skirtingi dalykai. Metams bėgant, konstrukcijos buvo tobulinamos, siekiant kuo geresnių rezultatų atliekant standartizuotus bandymus laboratorinėmis sąlygomis, tačiau tik neseniai buvo pradėti taikyti išmetamųjų teršalų kiekio bandymai realiomis kelių sąlygomis – anksčiau tokie reikalavimai buvo taikomi tik automobiliams, homologuotiems pagal „Euro 6d temp“ standartą.
Automobiliai turi atitikti išmetamųjų teršalų standartus bet kokiomis sąlygomis. Ekspertai: neįmanoma
Taigi apie kokius pokyčius įspėja Vokietijos transporto ministras Volkeris, atstovaujantis liberaliajai FDP partijai? Europos Sąjungos Teisingumo Teisme (ESTT) nagrinėjama byla dėl naujų išmetamųjų teršalų tikrinimo ir leistinų normų viršijimo taisyklių.
Pasak Wissing, Europos Komisijos atstovai laikosi nuomonės, kad atliekant bandymus laboratorinėmis sąlygomis ir taikant nustatytą bandymo procedūrą eismo sąlygomis pagal matavimo ciklą, automobiliai turėtų ne tik neviršyti galiojančių išmetamųjų teršalų normų ribų, bet ir bet kokioje situacijoje. Per standartinius bandomuosius važiavimus, atliekamus pagal taikomo matavimo ciklo reikalavimus, automobilis nėra perkraunamas – ciklas atkartoja palyginti ramų, nustatytą važiavimą. Ministro Wissing teigimu, pakeitimai, kuriuos nori įvesti Europos Komisija, reiškia, kad automobiliai turės atitikti išmetamųjų teršalų ribines vertes bet kokiomis važiavimo sąlygomis – net ir važiuojant su visiškai pakrautu akceleratoriaus pedalu ar įkalnėje. Techniniu požiūriu tai tiesiog neįmanoma, bent jau varikliams ir automobiliams, kurie nebuvo suprojektuoti atsižvelgiant į tokius reikalavimus. Gerai žinoma, kad „Euro 5“ ir ankstesnės „Euro 6“ dyzelinių variklių versijos, kurių išmetamųjų teršalų kiekis buvo bandomas pagal ankstesnį NEDC ciklą, paprastai negali išlaikyti bandymų, atliekamų pagal naująjį ciklą ir realiomis važiavimo sąlygomis (vadinamoji RDE – Real Driving Emissions).
„Esant dabartinei technologijų būklei, to neįmanoma pasiekti, o tai reikštų, kad jau patvirtintoms transporto priemonėms reikėtų atlikti pakeitimus, kurie yra neįgyvendinami“, – įspėja Vokietijos ministras laiške, adresuotame Ursulai von der Leyen. Jo nuomone, vien Vokietijoje dėl tokio naujo išmetamųjų teršalų standartų aiškinimo gali tekti priverstinai atsisakyti 4,3 mln. dyzelinių automobilių, atitinkančių „Euro 5“ standartą, ir apie 3,9 mln. automobilių, atitinkančių „Euro 6“ standartą.
Europos Komisija nuramina
Šiuo metu už vidaus rinką ir paslaugas atsakingas Europos Komisijos narys Thierry Breton atsakė į ministro Wissing laišką. Europos Komisijos atstovas pareiškė, kad Europos Komisija nenori atgaline data keisti teisės aktų dėl automobilių išmetamųjų teršalų normų, dėl ko gali tekti atsisakyti milijonų dyzelinių automobilių. Briuselio valdžios institucijos neketina keisti jau patvirtintų automobilių.
Remiantis Thierry Bretono pareiškimu, Europos Komisija taip pat neplanuoja jokių pakeitimų, dėl kurių galėtų nukentėti žmonės, anksčiau sąžiningai pirkę tuo metu galiojusius standartus atitinkančius automobilius.