Senstančių padangų problema iškyla keliais atvejais: pirma, kai vairuotojas važinėja labai mažai ir jo automobilio padangos yra senos, bet dar nenusidėvėjusios; antra, kai perkame naudotas padangas su dideliu protektoriumi, bet dar kelerių metų senumo; trečia, kai parduotuvėje perkame naujas padangas, bet dar dvejų, trejų ar net ketverių metų senumo. Galiausiai, beveik visi kartais nusiperka naudotą automobilį ir tada svarsto, ar iš karto keisti padangas naujomis, ar ne. Paaiškiname, kiek metų padangos gali būti naudojamos ir kada paskutinį kartą jas reikia keisti.
Nenaudojamos padangos sensta skirtingu greičiu. Nuo ko tai priklauso?
Trumpai tariant, padangų senėjimo greitis priklauso nuo jų laikymo sąlygų ir nuo pačių padangų, nes protektoriaus medžiagos tipas neabejotinai yra svarbus. Sąlygos, turinčios įtakos padangų senėjimo greičiui, yra šios:
- Saulės šviesa ir su ja susijusi UV spinduliuotė turi bene didžiausią įtaką padangų senėjimo greičiui. Kartu tai reiškia, kad lauke stovinčio automobilio padangose gumos kietėjimo ir įtrūkimų procesas vyksta greičiau nei automobilyje, kuris daug laiko praleidžia po stogu. Ekstremaliais atvejais, kai kas nors pastato automobilį visada toje pačioje padėtyje saulės atžvilgiu, galima pastebėti, kad dvi automobilyje sumontuotos padangos padengtos mikroįtrūkimų tinklu, o kitos dvi atrodo beveik naujos. Veikiama saulės, guma pilkėja, kietėja, o paviršius pasidengia mikroįtrūkimų ir mikroįskilimų tinklu.
- Cheminės medžiagos, ypač naudojamos ratams plauti. Kai kurie iš šių preparatų yra tokie agresyvūs, kad padangos praranda savo pirminę spalvą jau po kelių naudojimo kartų. Nors padangų juodumą galima atkurti naudojant specialias kosmetikos priemones, tai tik laikina priemonė. Žiemos priežiūros priemonės taip pat gali pagreitinti padangų senėjimą.
- Temperatūra: tiek itin žema laikymo temperatūra, tiek šildymas (pastarasis yra dar svarbesnis) pagreitina padangų senėjimą.
Savaime suprantama, kad yra padangų, kurios greičiau sensta, ir padangų, kurios sensta lėčiau. Neskaitant padangų kokybės, kuri gali skirtis priklausomai nuo gamintojo, dėsninga, kad labai aukštos kokybės padangos gali būti jautresnės nusidėvėjimui vien dėl amžiaus.
Iki kada nauja padanga yra nauja?
Dėl to nesutaria padangų pardavėjai ir klientai, kurie norėtų pirkti kuo naujesnes padangas, pageidautina, kad jos būtų pagamintos vakar. Kalbant apie pardavėjus, akivaizdu, kad jie nelinkę taikyti nuolaidų naujoms padangoms vien dėl to, kad jų pagaminimo data yra praėjusi kelis mėnesius.
Verta suvokti, kad tamsioje patalpoje laikytos, niekada nenaudotos ir neplautos padangos savybės net po dvejų ar trejų metų iš esmės nesiskiria nuo ką tik iš gamyklos išvežtos padangos. Todėl galima tikėtis, kad ir po ketverių metų nauja padanga bus tikrai nauja. Jei toks gaminys parduodamas su nuolaida, tai daugiausia dėl to, kad per tokį ilgą laiką jis nebėra šiuolaikiškas, atsiranda nauji, geresni modeliai ir, kas labai svarbu, artėja šio modelio padangų gamybos pabaiga. Taigi, jei dar po dvejų trejų metų norėsime įsigyti tą pačią padangą ir ją pakeisti, galime susidurti su problema.
Praėjo daugiau kaip 10 metų nuo pagaminimo datos? Keiskite!
Tačiau padangų gamintojai sutinka, kad, atsižvelgiant į skirtingas padangų naudojimo ir laikymo sąlygas, po 10 metų nuo pagaminimo datos padangos turėtų būti pakeistos, o vėliau jų naudoti negalima. Paprastai iš tiesų tokios senos padangos būna tiesiog blogos – sukietėjusios, sutrūkinėjusios, lengvai prarandančios sukibimą stabdant. Tik tikėkimės, kad jos nepraras sukibimo posūkyje!
Tačiau oficialiai neprieštaraujama važinėti su senesnėmis nei 10 metų padangomis, o kai vairuotojas pristato tokias padangas į autoservisą ir prašo jas sumontuoti, vargu ar jam bus atsisakyta tai padaryti. Veikiau todėl, kad kai kurie autoservisai bijo atsakomybės, kuri gali kilti dėl padangų būklės įvykus eismo įvykiui.
Kaip sužinoti, ar padanga sena, ar dar tinkama?
Be pagaminimo datos, kuri yra įspausta ant kiekvienos padangos šoninės sienelės (keturi skaičiai ovaliame lauke nurodo padangos pagaminimo metus ir savaitę), svarbi ir padangos išvaizda. Jei plika akimi padangos paviršiuje galima pastebėti mikroįtrūkimų, padangą reikėtų išmesti, net jei nuo jos pagaminimo datos praėjo mažiau nei 10 metų. Mažai tikėtina, kad tokia padanga važiuojant sprogs, tačiau jos laikymasis kelyje tikrai nėra optimalus.
Kita vertus, gali atsitikti taip, kad mūsų automobilio padangos yra, pavyzdžiui, 12 metų senumo, beveik nenaudotos, atrodo kaip naujos ir jomis važiuojama visai padoriai.