Europos automobilių sektoriuje, kuris yra labai svarbi ekonomikos dalis, sudaranti 7 proc. ES BVP, vyksta audringi pokyčiai. Politiniai lyderiai ir pramonės suinteresuotosios šalys nerimauja dėl lėtėjančios automobilių gamybos, aiškindami tai griežtomis taisyklėmis ir didele pasaulinių konkurentų, ypač Kinijos, konkurencija.
Perėjimo prie elektrinių transporto priemonių (EV) iššūkiai
Perėjimas prie akumuliatorinių elektrinių transporto priemonių (EV) pasirodė esąs sudėtingesnis, nei tikėtasi. Briuselis, siekdamas tapti pirmuoju klimatui neutraliu žemynu, planuoja iki 2035 m. atsisakyti automobilių su vidaus degimo varikliais, tačiau Europos automobilių gamintojai stengiasi neatsilikti. Nuo 2019 m. iki 2022 m. gamyba gerokai sumažėjo ir tik 2023 m. šiek tiek atsigavo, o naujų automobilių registravimas vis dar nesiekia iki pandemijos buvusio lygio.
Naujausia nerimą kelianti tendencija parodė, kad 2024 m. rugpjūtį, palyginti su tuo pačiu 2023 m. mėnesiu, elektromobilių registravimas Europoje sumažėjo 43,9 %, o Vokietijoje – net 68,8 %. Šis nuosmukis rodo, kad sunku didinti elektromobilių gamybą.
Prekyba ir reguliavimas: Skatinimas ar našta?
Viena iš pagrindinių rinkos sutrikimo priežasčių – pigesnių Kinijoje pagamintų elektromobilių antplūdis, dėl kurio visoje ES sumažėjo kainos. Siekdamas kovoti su tuo, blokas, siekdamas apsaugoti Europos gamintojus, nuo spalio 31 d. įves kiniškų elektromobilių importui taikomus tarifus, kurie galios mažiausiai penkerius metus.
Tuo tarpu 2025 m. įsigaliosiančiuose griežtesniuose anglies dvideginio išmetimo standartuose teisiškai nustatyta išmetamo CO2 kiekio riba bus sumažinta iki 94 gramų kilometrui. Tikimasi, kad šie nauji tikslai paskatins automobilių gamintojus didinti nulinės ir mažos taršos transporto priemonių gamybą. Tačiau pramonės atstovai, pavyzdžiui, Europos automobilių gamintojų asociacija (ACEA), reikalauja atidėti šį terminą dvejiems metams, baimindamiesi, kad taisyklės gali pakenkti sektoriaus konkurencingumui.
Kinijos pranašumas pasaulinėse elektromobilių lenktynėse
Kinijos dominavimas pasaulinėje elektromobilių rinkoje ir toliau auga, o tam įtakos turi didelės vyriausybės subsidijos visoje tiekimo grandinėje. 2023 m. Kinijoje bus užregistruota 16,1 mln. naujų baterijomis varomų elektrinių transporto priemonių, o tai gerokai pranoks Europos 6,7 mln. Dėl tokio spartaus augimo Europos vietiniai automobilių gamintojai patiria vis didesnį spaudimą.
Kritinis momentas Europos automobilių pramonei
Europai įveikiant šį sudėtingą pereinamąjį laikotarpį, jos automobilių sektoriaus ateitis priklauso nuo pusiausvyros. Ar griežtesni reglamentai ir prekybos priemonės suvienodins veiklos sąlygas, ar dar labiau apsunkins sektorių? Artimiausi metai bus lemiami nustatant, ar Europos automobilių gamintojai sugebės prisitaikyti ir klestėti vis konkurencingesnėje pasaulinėje rinkoje.