Pažangiosios pagalbos vairuotojui sistemos (ADAS) sukėlė revoliuciją šiuolaikinėse transporto priemonėse, žadėdamos didesnį saugumą ir patogumą. Šios sistemos – nuo adaptyviosios kruizo kontrolės iki pagalbinių eismo juostos palaikymo sistemų ir įspėjimų apie susidūrimą – skirtos sumažinti riziką ir padidinti vairavimo komfortą. Tačiau jų diegimas ir veiksmingumas susiduria su didelėmis problemomis.
Kodėl vairuotojai susiduria su ADAS
- Pasitikėjimo ir supratimo stoka
Daugelis vairuotojų nusprendžia išjungti šias sistemas, nes mano, kad jos pernelyg įkyrios arba sudėtingos. Nuolatiniai įspėjimai ir sistemos įsikišimai gali vartotojus nuvilti, todėl jie gali atsisakyti dalyvavimo. Pasak Euro NCAP atstovo Michielio van Ratingeno, rimtą iššūkį kelia vartotojų nepasitikėjimas, kurį skatina pasakojimai socialinėje žiniasklaidoje. - Sistemos apribojimai
Ne visos sistemos veikia sklandžiai. Pavyzdžiui, išmanioji greičio palaikymo sistema (ISA), kuri reguliuoja greitį pagal kelio ženklus, dažnai neteisingai skaito ženklus prie išvažiavimų iš greitkelių, todėl staiga sumažina greitį. Tokie incidentai rodo, kad reikia toliau tobulinti sistemą.
Saugos technologijų reguliavimas
Europos Sąjungos taisyklėmis (GSR2) siekiama užtikrinti didesnį saugumą keliuose nustatant naujas transporto priemonių saugos priemones. Nuo 2024 m. liepos mėn. visuose ES parduodamuose naujuose automobiliuose turės būti:
- Eismo ženklų atpažinimo sistemos
- Atbulinės eigos jutikliai arba kameros
- Eismo juostų priežiūros sistemos
Šios priemonės yra labai svarbios, atsižvelgiant į pasenusį automobilių parką tokiose šalyse kaip Lenkija, kur vidutinis automobilių amžius yra 16 metų, o juose dažnai nėra jokių ADAS.
Dvigubas automatizavimo kardas
Nors tokios funkcijos, kaip adaptyvioji kruizo kontrolė, pagerina važiavimą greitkeliu, nes išlaiko saugų atstumą, pernelyg didelis pasitikėjimas jomis gali atsiliepti. JAV IIHS atlikti tyrimai atskleidė, kad adaptyviosios kruizo kontrolės ir eismo juostos išlaikymo sistemų derinimas gali 10 % padidinti avarijų riziką dėl vairuotojo patiklumo arba netinkamo naudojimo.
Tyrimai ir sprendimai
Tokios organizacijos kaip Masačusetso technologijos institutas (MIT) ir „Thatcham Research” ieško būdų, kaip optimizuoti vairuotojų ir mašinų sąveiką. Jų tyrimai rodo, kad intuityvios žmogaus ir mašinos sąsajos yra labai svarbios siekiant užtikrinti tinkamą ADAS naudojimą.
Tomas Leggettas iš „Thatcham” pabrėžia, kad reikia šviesti:
„Atlikome puikų darbą integruodami šias sistemas į transporto priemones. Kitas žingsnis – padėti vairuotojams jas suprasti ir jomis pasitikėti.”
Žvelgiant į ateitį
Norint, kad ADAS būtų įgyvendintas pažadas, būtinas automobilių gamintojų, reguliavimo institucijų ir tyrėjų bendradarbiavimas. Tobulesni sistemų projektai, geresnis naudotojų švietimas ir nuolatinis grįžtamasis ryšys padės sumažinti atotrūkį tarp technologijų ir naudotojų lūkesčių. Tikslas – ne tik saugesni automobiliai, bet ir saugesni, labiau pasitikintys savimi vairuotojai.
Ar vairuotojai pasirengę priimti automatizavimo ateitį? Ateityje laukia ne tik technologijos, bet ir pasitikėjimas.