Didžiausias Vokietijos automobilių klubas ADAC paskelbė griežtą reikalavimą panaikinti teisinę spragą, leidžiančią vairuotojams „prekiauti“ baudos taškais ir išvengti draudimo vairuoti, pasamdžius kitus asmenis, kad šie prisiimtų kaltę. Jie ragina skirti griežtas baudas, siekiančias iki 30 000 eurų, visiems šioje schemoje dalyvaujantiems asmenims.
Kaip veikia prekybos baudos taškais sistema
Pagal dabartinę Vokietijos teisinę sistemą nėra aiškiai draudžiama asmeniui eismo taisyklių pažeidimo metu vairuotoju paskelbti kitą asmenį. Dėl šios spragos atsirado „taškų prekeivių“ rinka – komercinės agentūros, jungiančios kelių eismo taisyklių pažeidėjus su vadinamaisiais šiaudiniais vairuotojais, kurie už užmokestį prisiima kaltę.
- Tikrasis vairuotojas išvengia baudos taškų arba draudimo vairuoti.
- Trečioji šalis melagingai tvirtina, kad ji sėdėjo prie vairo.
- Sandoriai sudaromi per internetines agentūras arba asmeninius kontaktus.
Komercinis ir privatus sukčiavimas
Paprastai taikomi du būdai: pasinaudojant asmeniniais ryšiais (draugu ar giminaičiu) arba samdant paslaugą per internetinę agentūrą. Nors abu šie būdai yra etiškai abejotini, daugiausia teisinio dėmesio skiriama komerciniam variantui. Išaiškinimo atveju dalyviams gali būti pateikti baudžiamieji kaltinimai dėl melagingos informacijos pateikimo valdžios institucijoms.
Valstybėms sunku aptikti manipuliacijas
Nors prie kelių eismo taisyklių pažeidimų, tokių kaip greičio viršijimas ar važiavimas degant raudonam šviesoforo signalui, dažnai pridedama nuotrauka, nustatyti tikrąjį vairuotoją tebėra sudėtinga. Tyrimai pradedami tik tada, kai atsiranda neatitikimų tarp nurodyto asmens ir įrodymų, pavyzdžiui, amžiaus, lyties ar vietos.
Atpažinimo priemonės
- Fotografijų palyginimas su tapatybės duomenų bazėmis
- Apklausos per socialinę žiniasklaidą (pvz., „Facebook“, „Instagram“)
- Miesto policijos atliekami tyrimai vietoje, jei kyla įtarimų
Jeigu pateikta informacija yra patikima ir nekyla jokių įspėjamųjų klausimų, valdžios institucijos dažnai toliau bylos nenagrinėja.
ADAC reikalauja griežtesnių taisyklių ir griežtų nuobaudų
Neseniai vykusiame susitikime su Bavarijos policija ir vartotojų teisių gynėjais ADAC pabrėžė, kad reikia skubiai priimti naujus teisės aktus. Dr. Markusas Schäpe, ADAC teisės skyriaus vadovas, pabrėžė, kad sankcijos turi būti taikomos ne tik vairuotojams ir „šiauliečiams“, bet ir internetinėms agentūroms, padedančioms sukčiauti.
Pasak M. Schäpe’s, Vokietijos vyriausybė turi imtis skubių veiksmų, kad ši praktika būtų uždrausta. Ankstesnis įstatymo projektas, kurį 2024 m. pasiūlė Federalinė transporto ministerija, nebuvo priimtas. Dabar ADAC ragina naująją vyriausybę vėl jį priimti ir nustatyti aiškias taisykles.
ADAC pasiūlymai yra šie:
- Uždrausti komercinių taškų prekybos paslaugas
- Didelės baudos iki 30 000 eurų pažeidėjams
- Žinomų taškų pardavėjų domenų blokavimas
- Didesnis darbuotojų skaičius baudų išieškojimo tarnybose
Apklausa rodo visuomenės pasipriešinimą
Atlikus 2025 m. ADAC apklausą, kurioje dalyvavo 2 500 Vokietijos vairuotojų, kas ketvirtas žinojo apie prekybos baudos taškais praktiką. Tačiau dauguma jai nepritarė, ypač kai kalbama apie komercines agentūras. Tarp tų, kurie turi galiojančių kelių eismo punktų, pritarimas buvo didesnis, ypač privačiais atvejais, kai tai susiję su draugais ar giminaičiais.
Vis dėlto dauguma respondentų pritarė, kad būtų baudžiama už bet kokias manipuliavimo taškais formas, net ir tais atvejais, kai nesitikima jokių teisinių pasekmių.
Pasekmės Lietuvos vairuotojams užsienyje
Daugelis lietuvių, gyvenančių ar vairuojančių Vokietijoje, gali nežinoti apie šią praktiką. Nors šiuo metu ji egzistuoja dėl teisinės spragos, siūlomas susidorojimas gali turėti įtakos užsienio vairuotojams, kurie remiasi prekyba taškais, kad neprarastų vairuotojo pažymėjimo. Tikėtina, kad tiek Vokietijos, tiek ES valdžios institucijos sugriežtins tapatybės patikrinimus ir tarpvalstybinį veiksmų koordinavimą.
Ar esate girdėję apie tokią praktiką anksčiau? Ką manote apie ADAC raginimą skirti 30 000 eurų baudas? Pasidalykite savo nuomone toliau pateiktuose komentaruose.