Europos aplinkos agentūra paskelbė 2024 m. statistinius duomenis apie naujai įregistruotų lengvųjų automobilių išmetamą CO2 kiekį. Stebina tai, kad vidutinis išmetamų teršalų kiekis ne sumažėjo, o padidėjo – prieš pat 2025 m. įsigaliojant griežtesnėms ES baudoms. Ką tai reiškia gamintojams ir vairuotojams?
Vidutinis išmetamųjų teršalų kiekis padidėjo prieš įsigaliojant naujoms ES taisyklėms
Europos aplinkos agentūros (EAA) duomenimis, 2024 m. įregistruotų naujų lengvųjų automobilių vidutinis išmetamo CO2 kiekis siekė 106,8 g/km. Tai reiškia nedidelį padidėjimą, palyginti su 2023 m. Pastebimas laikas, nes 2025 m. sausio 1 d. įsigaliojo griežtesnės ES taisyklės.
Užuot palaipsniui mažėjus, rinkoje buvo pastebėtas skubėjimas pirkti vidaus degimo varikliais varomas transporto priemones, panašiai kaip ir 2019 m., prieš įsigaliojant ankstesniems ES apribojimams. Ši „paskutinio šanso“ strategija turėjo įtakos vidutinio išmetamųjų teršalų kiekio duomenims.
- 2024 m. ES transporto priemonių parko vidurkis: 106,8 g CO2/km
- 2025 m. riba: 93,6 g CO2/km
- Bausmė: 95 EUR už kiekvieną gramą viršytos ribos vienai transporto priemonei
Kodėl didėja išmetamo CO2 kiekis?
Pagal WLTP ciklą išmetamųjų teršalų kiekis tiesiogiai priklauso nuo degalų sąnaudų. Elektromobilių išmetamų teršalų kiekis yra lygus nuliui, o įkraunamieji hibridiniai automobiliai paprastai išmeta vos kelis gramus CO2 vienam kilometrui. Dėl didesnės benzininių ir dyzelinių automobilių dalies 2024 m. įregistruotų automobilių skaičiuje padidėjo vidurkis.
Pardavimų derinys yra labai svarbus
Transporto priemonių tipų asortimentas daro didelę įtaką automobilių parko išmetamųjų teršalų kiekiui. 2024 m. ES rinką sudarė:
- 59,8 proc. benzininių automobilių
- 15,1 % dyzelinių transporto priemonių
- 14,5 % elektrinių transporto priemonių
- 6,8 % iš tinklo įkraunamų hibridinių transporto priemonių
- 3,0 % suskystintų dujų
- 0,4 % dyzelinių hibridinių transporto priemonių
- 0,3 % E85 kuru varomų transporto priemonių
Tokiose šalyse kaip Prancūzija, kuriose elektromobilių naudojimo lygis yra aukštesnis, rezultatai buvo geresni – vidutiniškai tik 94,1 g CO2/km.
Ko gamintojai turi imtis toliau
Nuo 2025 m. gamintojai turi pasiekti viso automobilių parko vidurkį – 93,6 g CO2/km. Už šio tikslo viršijimą gresia baudos. Tačiau gegužę ES pakoregavo šią taisyklę: vietoj kasmetinių vertinimų automobilių gamintojai bus vertinami 2025-2027 m. laikotarpiu. Taip atsiliekančioms markėms suteikiama galimybė pasivyti atsiliekančius gamintojus.
Tam, kad pasiektų tikslus, gamintojai turi sparčiau pereiti prie elektrifikuotų transporto priemonių:
- Didinti elektromobilių pardavimus (0 g CO2/km)
- plėsti iš tinklo įkraunamų hibridinių transporto priemonių pasiūlą
- Atsisakyti senesnių, daug teršalų išmetančių modelių
- Skatinti pirkėjus ekologiškesnėmis galimybėmis
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalykite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.