Skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas netrukus taps nauju standartu visoje Europos Sąjungoje, pakeisdamas tradicines plastikines korteles. Lietuvoje jį įdiegti tikimasi iki 2028 m. Šiame straipsnyje paaiškinama, kas tai yra, kaip jis veikia ir ką turi žinoti vairuotojai Lietuvoje.
Kas yra skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas?
Skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas yra sertifikuota elektroninė jūsų fizinio vairuotojo pažymėjimo versija, saugiai saugoma jūsų išmaniajame telefone. Jis atitinka ISO 18013-5 ir 18013-7 standartus ir bus pasiekiamas per ES skaitmeninę tapatybės piniginę. Jame pateikiama tokia informacija kaip jūsų vairavimo kategorijos, galiojimas ir teisinis statusas.
- Pasiekiama per mobiliąją programėlę
- Apima atnaujintus vairuotojo duomenis
- Suderinama su visomis ES valstybėmis narėmis
- Patobulinta biometriniu ir kriptografiniu saugumu
Kaip Lietuva ruošiasi šiam pokyčiui?
Nuo 2023 m. Lietuva dalyvauja „POTENTIAL“ projekte (Europos skaitmeninių tapatybės piniginių bandomieji projektai, angl. Pilots for European Digital Identity Wallets) – Europos Sąjungos iniciatyvoje, kuria siekiama išbandyti, kaip būsima ES skaitmeninė tapatybės piniginė veiks realiose situacijose, įskaitant skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo integravimą.
Dalyvaujančios institucijos
- Informatinių technologijų ir ryšių departamentas (IRD) prie Vidaus reikalų ministerijos – nacionalinis koordinatorius
- VĮ „Regitra“ – tvarko vairuotojo pažymėjimų duomenis
- „CityBee“ – testuoja naudojimo atvejus automobilių dalijimosi sektoriuje
- Vidaus reikalų ministerija – strateginė priežiūra
Projekto tikslai
- Užtikrinti skaitmeninio vairuotojo pažymėjimo sąveikumą visose ES šalyse
- Leisti vartotojams pateikti savo Lietuvoje išduotą skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą užsienio institucijoms, tokioms kaip policija, pasienio kontrolė ar nuomos įmonės
- Išbandyti realaus gyvenimo tapatybės patvirtinimo scenarijus naudojant mobiliuosius įrenginius
Šis bandomasis projektas yra svarbi Lietuvos pasirengimo diegti skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą visoje ES dalis. Tikimasi, kad jis visiškai veiks iki 2028 Lietuvoje ir 2030 visoje ES.
Diegimo grafikas
ES pasiekė pradinį susitarimą 2025 m. kovo mėn. Nacionaliniai įstatymai turi būti pakoreguoti iki 2027 m., o visiškas diegimas visoje ES – iki 2030 m. Lietuvoje skaitmeniniai vairuotojo pažymėjimai bus prieinami iki 2028 m.
- Bandomasis projektas Lietuvoje: nuo 2023 m.
- ES susitarimas: 2025 m. kovo 25 d.
- Nacionalinių įstatymų pritaikymas: 2025–2027 m.
- Visiškas diegimas Lietuvoje: iki 2028 m.
Kokia nauda Lietuvos vairuotojams?
Skaitmeninimas suteikia daug praktinės naudos vairuotojams:
- Patogumas: nereikia nešiotis fizinė kortelė
- Naudojama visoje ES: priimama visose valstybėse narėse
- Integracija: priminimai apie patikrinimus, baudas ar atnaujinimus
- Pritaikymas neįgaliesiems: išlieka galimybė prašyti fizinės kortelės
Saugumas ir galimos rizikos
Skaitmeninės licencijos yra apsaugotos naudojant pažangų šifravimą, biometrinius duomenis ir dviejų veiksnių autentifikavimą. Pametus telefoną, licencija deaktyvuojama ir jos negalima naudoti be naudotojo prisijungimo duomenų. Vis dėlto iššūkių išlieka, ypač vyresnio amžiaus vartotojams arba tiems, kurie neturi išmaniųjų telefonų.
- Užšifruota ir apsaugota biometriniais duomenimis
- Galima nuotoliniu būdu išjungti, jei pametate
- Vis dar neprivaloma: fizinės kortelės išduodamos paprašius
O kaip dėl naujųjų ES kelių eismo taisyklių?
Kartu su skaitmeniniu licencijavimu, ES įveda naujas kelių eismo reformas:
- Bandomieji laikotarpiai naujiems vairuotojams griežtesnėmis sąlygomis
- Profesionalaus vairuotojo pažymėjimo gavimo reikalavimai: C kategorija nuo 18 metų
- „Vairavimas su lydinčiu asmeniu“: nuo 17 metų su patyrusiu suaugusiuoju
Kokia jūsų nuomonė? Pasidalinkite savo mintimis komentaruose arba socialiniuose tinkluose.