Amerikiečių elektromobilių gamintoja Tesla, ilgą laiką dominavusi Europos rinkoje, susiduria su rimtais iššūkiais – jos pardavimai krenta jau penktą mėnesį iš eilės. Tuo tarpu konkurentai, ypač Kinijos gamintojai ir Europos milžinai, sėkmingai plečia savo dalį sparčiai augančioje elektromobilių rinkoje.
Kritimo mastas: kas vyksta su Tesla Europoje?
2025 m. gegužę Tesla naujų registracijų skaičius Europoje sumažėjo net 36 % lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai. Tai jau penktas iš eilės mėnuo, kai Tesla rezultatai smunka. Analitikai šią tendenciją sieja su keliomis priežastimis: augančia konkurencija, kainų jautrumu ir gamybos trikdžiais.
Vokietijoje įsikūrusi Tesla gamykla susiduria su tiekimo problemomis ir darbuotojų nepasitenkinimu. Tuo metu konkurentai plečia pasiūlą ir siūlo patrauklesnes sąlygas vartotojams.
Kinijos ir Europos gamintojai stiprina pozicijas
- BYD – Kinijos gamintojas, sėkmingai plečiantis savo pigių modelių pasiūlą Prancūzijoje, Nyderlanduose ir Vokietijoje.
- Volkswagen – ID.3 ir ID.4 modeliai išlieka populiarūs dėl patikimumo, vietinės gamybos ir paskatų.
- Renault ir Peugeot – pasinaudojo vyriausybių subsidijomis ir siūlo konkurencingus EV modelius su mažomis pradinėmis įmokomis.
Šie gamintojai siūlo tai, ko dažnai trūksta Tesla modeliuose – geresnį kainos ir kokybės santykį, trumpesnius pristatymo laikus bei dizainą, pritaikytą europiečiams.
Kainų mažinimas – nebe pakankamas
Siekiant suvaldyti kritimą, Tesla ėmėsi agresyvaus kainų mažinimo kai kuriose rinkose. Vis dėlto poveikis išliko menkas – pirkėjai vis dažniau lygina ne tik kainą, bet ir visą paslaugų spektrą: garantijas, priežiūrą, patogumą.
„Tesla praranda pranašumą, kurį turėjo kaip pirmoji rinkoje“, – komentuoja vienas Europos EV analitikų. „Šiandien pirkėjai renkasi atsargiau, vertina ne tik prekės ženklą, bet ir visumą.“
Ką tai reiškia Lietuvai?
Nors Lietuvos elektromobilių rinka dar nėra tokia didelė kaip Vakarų Europoje, tarptautinės tendencijos greitai pasiekia ir mūsų šalį. Jei Tesla toliau praras pozicijas Europoje, Lietuvoje gali išaugti kitų prekių ženklų – ypač Kinijos gamintojų – populiarumas.
Tokie faktoriai kaip valstybės subsidijos, nemokamas įkrovimas, mažesnis registracijos mokestis ir žemų emisijų zonų plėtra Vilniuje bei Kaune daro įtaką lietuvių pasirinkimams.
Gamybos trikdžiai ir reguliavimo iššūkiai
Berlyno „Gigafactory“ susiduria su vidiniais iššūkiais – nuo darbo jėgos trūkumo iki leidimų vilkinimo. Tuo pačiu metu, Europos Sąjunga planuoja naujus tarifus kiniškiems EV, kurie galėtų netiesiogiai padėti Teslai – jei ši išlaikys gamybą Europoje.
Ši taisyklė taikoma Vokietijoje. Lietuvos teisės aktai gali skirtis.
Ar Tesla atsities?
Bendrovė deda viltis į būsimo „Model 2“ – pigesnio elektromobilio – pasirodymą ir išplėtotas autonominio vairavimo funkcijas. Vis dėlto, be aiškios datos ar inovatyvaus proveržio, Tesla rizikuoja išlikti šešėlyje konkurentų, kurių yra vis daugiau ir kurie tampa vis patrauklesni Europoje – įskaitant Lietuvą.
Kaip jūs vertinate šią situaciją? Pasidalinkite nuomone komentaruose!