2025 m. antrą ketvirtį „Tesla“ pristatė gerokai mažiau elektromobilių nei prognozavo analitikai, o tai kelia klausimų dėl bendrovės augimo tempų ir konkurencinių galimybių. Mažėjantys pristatymų skaičiai rodo, kad „Tesla“ susiduria su rimtais iššūkiais pasaulinėje elektromobilių rinkoje.
Mažiausi ketvirčio rezultatai nuo 2022 metų
Liepos 2 d. paskelbtais duomenimis, per balandžio–birželio mėn. „Tesla“ visame pasaulyje pristatė 443 956 automobilius. Tai – 4,8 % mažiau nei pirmąjį ketvirtį ir 4,7 % mažiau nei per tą patį laikotarpį 2024 m.
Rinkos analitikai, apklausti „LSEG“, tikėjosi, kad pristatymų skaičius sieks apie 447 000. Realus rezultatas pasirodė esąs žemesnis nei beveik visos prognozės, o tai sukėlė investuotojų nerimą.
Priežastys – nuo gamybos iki konkurencijos
- Gamyklose vykdytas atnaujinimas: „Tesla“ gamyba sulėtėjo dėl modernizavimo darbų Fremont ir Šanchajaus gamyklose.
- Auganti konkurencija: Kinijos gamintojai, tokie kaip „BYD“ ir „Xiaomi“, sparčiai plečiasi ir spaudžia „Tesla“ pagrindinėse rinkose.
- Pirkėjų nuotaikų kaita: Dėl didesnių palūkanų ir ekonominio neapibrėžtumo gyventojai linkę atidėti elektromobilių pirkimą.
„Tesla šiuo metu patiria spaudimą tiek iš vidaus, tiek iš išorės – konkurentai greitesni, o pačiai bendrovei trūksta aiškios krypties“, – teigia „Bernstein Research“ analitikas.
Neįprasta tendencija: pagaminta mažiau nei pristatyta
Per tą patį laikotarpį „Tesla“ pagamino tik 410 831 automobilį – mažiau nei pristatė. Tai neįprasta situacija, nes paprastai gamybos apimtys būna didesnės nei pristatymai. Pirmąjį ketvirtį viskas buvo priešingai – tada bendrovė pagamino 46 tūkst. automobilių daugiau nei pristatė.
Šis disbalansas rodo, kad bendrovė gali agresyviai mažinti sukauptas atsargas, tačiau kartu kelia abejonių dėl planavimo tikslumo.
Rinkos reakcija ir akcijų kritimas
Po pranešimo apie rezultatus „Tesla“ akcijos prekeivių sesijoje krito 2,3 %. Nuo metų pradžios bendrovės vertybinių popierių kaina sumažėjo daugiau nei 20 %.
Jei pristatymų apimtys antroje metų pusėje neatsigaus, „Tesla“ pozicija kaip elektromobilių lyderės gali būti rimtai sukompromituota. Tuo metu konkurentai įgauna pagreitį, ypač Kinijos gamintojai, siūlantys pigesnius ir greičiau pristatomus modelius.
Ką tai reiškia Lietuvai?
Lietuvoje „Tesla“ išlieka prestižinis vardas, tačiau mažėjant gamybai, gali ilgėti naujų automobilių pristatymo laikas arba mažėti modelių prieinamumas vietiniuose salonuose. Kita vertus, dėl bendrovės atsargų mažinimo kai kuriuose Europos regionuose gali pasirodyti laikinos nuolaidos.
Lietuviams tai gali būti galimybė įsigyti „Tesla“ pigiau, tačiau reikėtų atkreipti dėmesį į galimus pristatymo vėlavimus.
Ekspertų vertinimai
„Tesla dabar pereina iš vieno verslo modelio į kitą. Jei planuojamas pigus modelis 2026 m. pasieks rinką laiku, bendrovė dar gali atsigauti“, – teigia EV rinkos analitikas Alexas Dumasas.
„Bernstein Research“ ekspertai pabrėžia: „Vien programinės įrangos naujovėmis rinkos nebeužkariausi. Reikia grįžti prie tvirtų gamybos ir logistikos sprendimų.“
Kokia ateitis laukia „Tesla“?
Bendrovės ateitis priklausys nuo kelių pagrindinių veiksnių:
- Ar pavyks laiku pristatyti pigesnį elektromobilį?
- Ar stabilizuosis gamyba visose gamyklose?
- Ar bus atsakas į Azijos konkurentų spaudimą?
Generalinis direktorius Elonas Muskas turėtų šiuos klausimus aptarti liepos pabaigoje vyksiančiame ketvirčio pajamų pristatyme.
Kaip vertinate šią situaciją? Pasidalinkite nuomone komentaruose!