Automobilių pramonė susiduria su dar viena didele krize. Tikimasi, kad ateinantys metai bus sudėtingi, nes sparčiai augs automobilių kainos, mažės modelių asortimentas, trūks naujų transporto priemonių – visa tai lemia nuo 2025 m. sausio mėn. įsigaliosiančios griežtos naujos taisyklės.
Griežtesnės CO2 taisyklės užtraukia dideles baudas
Nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigaliojus naujiems Europos Sąjungos CO2 emisijos standartams, vidutinė riba bus sumažinta nuo 120 g CO2/km iki 93,6 g CO2/km. Gamintojams tai reiškia, kad viso parko degalų sąnaudos sumažės vidutiniškai iki 4,1 litro 100 kilometrų. Už reikalavimų nesilaikymą gresia didelės baudos: 95 eurai už kiekvieną gramą viršytos CO2 normos, padauginus iš parduotų automobilių skaičiaus. Palyginimui, net ir nedidelis pažeidimas 2020 m. „Volkswagen“ kainavo 100 mln. eurų. Tais metais automobilių gamintojai bendrai sumokėjo 2,2 mlrd. eurų baudų.
2025 m. rizika bus dar didesnė – baudos gali siekti 15 mlrd. eurų. Toks finansinis spaudimas atsiranda tuo metu, kai gamintojai jau susiduria su mažėjančiais pardavimais, stipria kinų prekės ženklų konkurencija ir didelėmis investicijomis į elektrinių transporto priemonių kūrimą.
Elektrinių ir hibridinių transporto priemonių iššūkiai
Iš pradžių automobilių gamintojai planavo kompensuoti išmetamųjų teršalų kiekį didindami elektromobilių ir iš tinklo įkraunamų hibridinių transporto priemonių (PHEV) pardavimus. Tačiau daugelio Europos šalių vyriausybės panaikino subsidijas šioms transporto priemonėms, todėl jų pardavimas sumažėjo. Pavyzdžiui, Vokietijoje, palyginti su 2023 m., elektromobilių pardavimai sumažėjo iki 70 proc.
Dėl subsidijų trūkumo tokios bendrovės kaip „Toyota“ ir „Suzuki“ buvo priverstos priimti sunkius sprendimus. „Toyota“ atsisakys tik benzininio ‚Yaris‘ modelio, palikdama tik hibridines versijas, todėl gerokai padidės populiaraus hečbeko bazinė kaina. Tuo tarpu „Suzuki“ iš savo asortimento išbraukia tris modelius, o „Jaguar“ sustabdė visų naujų automobilių pardavimus.
Kainų šuoliai ir ribotas prieinamumas
Siekdami sušvelninti galimas baudas, kai kurie automobilių gamintojai prevenciškai didina automobilių kainas. „Toyota Central Europe“ prognozuoja, kad nuo 2025 m. kai kurie modeliai kainuos iki 4700 eurų brangiau. Bendrovė „Stellantis“, kuriai priklauso tokie prekių ženklai kaip „Peugeot“ ir „Fiat“, ateinančiais metais planuoja išleisti 14 naujų elektromobilių modelių, kad padidintų elektromobilių pardavimus iki 21 proc. Tačiau net ir ši plataus užmojo strategija gali nepasiteisinti.
Jei šie planai žlugs, gamintojai gali imtis priemonių riboti benzinu varomų automobilių pasiūlą. Tai gali sumažinti bendrą tokių automobilių pardavimą 2,5 mln. vienetų visoje Europoje, dėl to pailgės laukimo laikas, padidės naudotų automobilių kainos ir sutriks visos automobilių tiekimo grandinės veikla.
Niūrios automobilių pramonės perspektyvos
Šių priemonių poveikis gali pasireikšti visoje pramonėje. Dėl sumažėjusios produkcijos paklausos gali būti sustabdytos gamyklos, prekybos atstovybės gali susidurti su mažesnėmis pardavimų apimtimis, o vartotojai greičiausiai patirs padidėjusių išlaidų ir sumažėjusių pasirinkimo galimybių naštą.
2025 m. automobilių sektoriaus krizė pakeis pramonės šaką, o gamintojai ir klientai atsidurs pavojingoje padėtyje. Dėl didėjančio finansinio spaudimo ir sudėtingų reglamentų kelias į priekį atrodo staigus ir neaiškus.