Ambicingas Europos Sąjungos planas iki 2035 m. uždrausti naujų vidaus degimo varikliu varomų transporto priemonių registraciją sulaukia vis didesnio pasipriešinimo. Didėjant susirūpinimui dėl ekonominio poveikio, darbo vietų praradimo ir Kinijos elektromobilių gamintojų konkurencijos, Europos Komisija (EK) pradėjo „strateginį dialogą“ su automobilių pramone.
Rezultatas? Kovo 5 d. bus paskelbtas naujas veiksmų planas, kuris gali pakeisti ES automobilių pramonės politiką ir galbūt atidėti vidaus degimo varikliais varomų automobilių draudimą.
Kodėl ES persvarsto automobilių draudimo klausimą?
Sausio 30 d. EK pirmininkė Ursula von der Leyen paskelbė apie strateginio dialogo su Europos automobilių sektoriumi pradžią. Šia iniciatyva, kuriai vadovauja Europos liaudies partija (ELP), siekiama spręsti didėjantį susirūpinimą dėl 2035 m. vidaus degimo variklių draudimo ir gamintojams taikomų griežtų sankcijų už išmetamą CO2 kiekį pagrįstumo.
Von der Leyen pripažino, kad Europos automobilių pramonė yra kritiniame etape ir susiduria su didžiuliais transformacijos iššūkiais.
„Šis dialogas padės mums įveikti artėjančius pokyčius. Rezultatas bus išsamus veiksmų planas, kuris bus pristatytas kovo 5 d. ir kuriame bus nustatytas aiškus kelias, kaip užtikrinti, kad mūsų pramonė klestėtų Europoje ir išliktų konkurencinga pasaulyje“, – pareiškė ji.
Šis žingsnis žymi esminį ES politikos poslinkį link palankesnio požiūrio į pramonę ir rodo, kad kai kurios dabartinės taisyklės gali būti sušvelnintos.
Automobilių pramonės spaudimas ir 13 milijonų darbo vietų pavojus
ES automobilių pramonėje, įskaitant gamintojus, tiekėjus ir paslaugų teikėjus, dirba daugiau kaip 13 mln. žmonių. Tačiau sparčiai augant elektromobilių gamybos sąnaudoms ir Kinijos gamintojams vis labiau įsitvirtinant, Europos automobilių gamintojai susiduria su sunkumais.
Pirmoje apskritojo stalo diskusijoje dalyvavo 22 pagrindiniai pramonės atstovai, tarp jų:
- Volkswagen
- BMW
- Renault
- Daimler
- Volvo
- Bosch
- ZF Group
Pagrindinė žinia? Reikia nedelsiant imtis veiksmų, kad ES automobilių sektorius būtų apsaugotas nuo mažėjančių pardavimų, didėjančių gamybos sąnaudų ir užsienio konkurencijos.
Kovo 5 d: Kas gali pasikeisti?
Per kelias ateinančias savaites keturi ES Komisijos nariai nagrinės galimus reguliavimo pakeitimus, įskaitant:
- Atidėti 2035 m. vidaus degimo variklių draudimą
- Peržiūrėti automobilių gamintojams taikomas baudas už išmetamą CO2 kiekį
- Iš naujo įvertinti žaliosios energijos politiką, turinčią įtakos automobilių gamybai
- Vienodų sąlygų sudarymas Kinijos elektromobilių gamintojams
Iki kovo 5 d. bus paskelbtas oficialus veiksmų planas, kuriame bus nurodytos konkrečios politikos korekcijos ir galimi ES automobilių pramonę reglamentuojančių teisės aktų pakeitimai.
Baudos už išmetamą CO2 kiekį: Didžiausia automobilių gamintojų problema
Nors kai kuriems Europos gamintojams svarbiausias prioritetas yra atidėti VDV draudimą, šiuo metu Europos gamintojai labiau susirūpinę dėl baudų už CO2 išmetimą pagal vidutinės degalų sąnaudų normos (CAFE) taisykles.
- Vien „Volkswagen“ 2025 m. gali tekti sumokėti 1,5 mlrd. eurų CO2 baudų.
- Tuo tarpu bendrovės veiklos pelnas 2024 m. I-III ketv. siekė tik 1,34 mlrd. eurų.
Augant Kinijos elektromobilių populiarumui, Europos automobilių gamintojams sunku konkuruoti dėl didelių darbo sąnaudų ir brangios elektros energijos. Kinijos prekės ženklai naudojasi didelėmis vyriausybės subsidijomis, todėl gali mažinti ES kainas.
Reaguodama į tai, „Volkswagen“ netgi svarsto galimybę parduoti Drezdeno ir Osnabriuko gamyklas Kinijos investuotojams – tai šokiruoja Vokietijos automobilių gamintoją.
Masiniai atleidimai ir pramonės krizė: Kas gresia?
Europos automobilių sektoriuje jau dabar mažėja darbuotojų: gamintojai mažina tiekėjų užsakymus ir mažina darbo vietų skaičių, kad išliktų finansiškai gyvybingi.
- „Volkswagen“ planuoja iki 2030 m. Europoje atleisti 35 000 darbuotojų.
- Keli ES gamintojai atideda arba atšaukia elektromobilių projektus.
- Tiekėjai susiduria su masiniu komponentų užsakymų mažinimu.
Jei 2035 m. draudimas liks nepakeistas, darbo vietų mažinimas gali paspartėti, o tai gali lemti didelį ekonominį nuosmukį automobilių pramonėje.
Ar ES atšauks VDV draudimą?
Didėjant politiniam spaudimui ir ekonominėms problemoms, kovo 5 d. gali įvykti esminis politikos pokytis. Nors 2035 m. draudimas gali būti ne visiškai panaikintas, tikėtina, kad jis bus atidėtas arba pakeistas.
Galimi rezultatai:
- VDV draudimo atidėjimas iki 2040 m. arba vėliau.
- Įvesti išimtis elektroniniams degalams ir hibridinėms transporto priemonėms.
- Sumažinti CO2 baudas, kad būtų paremti sunkumų patiriantys automobilių gamintojai.
Viena aišku: Europos automobilių reglamentavimas yra lūžio taške, ir artimiausi mėnesiai gali nulemti šios pramonės šakos ateitį.
Ar ES turėtų sušvelninti vidaus degimo varikliais varomų transporto priemonių draudimą? Ar turėtų būti sumažintos baudos automobilių gamintojams už išmetamą CO2 kiekį? Pasidalykite savo nuomone žemiau esančiuose komentaruose!