Nuo 2024 m. liepos mėn. visuose ES parduodamuose naujuose automobiliuose turi būti įrengtas įvykių duomenų registratorius (EDR). Kaip veikia automobilių juodosios dėžės ir kur jas galima rasti?
Nuo 2024 m. liepos 6 d. Europos Sąjunga reikalaus, kad naujuose automobiliuose būtų įrengtas prietaisas, liaudyje vadinamas juodąja dėže, kuris palengvins eismo įvykių faktų nustatymą. Automobiliuose taip pat reikės įrengti pažangiąją greičio kontrolės sistemą ir alkoholio kontrolės blokatorių. Oficialus prietaiso pavadinimas – įvykio duomenų įrašymo įrenginys, sutrumpintai EDR.
Kaip veikia EDR?
Iš tikrųjų automobiliuose nereikės montuoti naujo fizinio įrenginio – EDR yra tiesiog nauja programinės įrangos funkcija, o privalomiems duomenims saugoti naudojamas oro pagalvių valdymo blokas ir jo atmintis. Duomenys nuolat perrašomi atmintyje, pakeičiant senus įrašus, nebent suveikia oro pagalvė.
Nelaimingo atsitikimo atveju sistema įrašo informaciją į registratorių likus penkioms sekundėms iki smūgio ir ne daugiau kaip penkioms sekundėms po smūgio. Dėl to jie saugomi nuolat ir jų niekaip negalima redaguoti, keisti ar ištrinti. Duomenų negalima prievarta įvesti į valdymo bloką.
Ką EDR užfiksuoja įvykus eismo įvykiui? Sistema pirmiausia fiksuoja su pačiu eismo įvykiu susijusius matavimus, pavyzdžiui, saugos diržų įjungimo laiką, keleivių skaičių, greičio pokyčius ir pan. Taip pat įrašoma ir kita informacija, pavyzdžiui, automobilio greitis prieš avariją, jo lėtėjimas išilgine ir skersine kryptimis, akceleratoriaus ir stabdžių pedalų būklė, vairo pasukimo kampas, informacija apie ABS ir ESP būklę ir variklio apsukos.
Duomenų apie vairuotojus ir paslaugų centrus nėra
Surinkti dokumentai skirti tik padėti išsiaiškinti eismo įvykių priežastis. Nei automobilio naudotojas, nei serviso specialistas, nei joks kitas neįgaliotas asmuo neturės galimybės su jais susipažinti. Duomenis galima perskaityti tik naudojant specialų įrankį su atitinkama licencija. Paprastai vieninteliai asmenys, turintys teisę prie jų prieiti, bus policijos pareigūnai arba teismo ekspertai.
Į registratorių įrašyti duomenys nebus naudojami vairuotojo elgesiui stebėti. Jų saugojimas nesukelia jokių įsipareigojimų ar pasekmių vairuotojui. Kartu nėra rizikos, kad kas nors po eismo įvykio galėtų bandyti juos pakeisti ir apkaltinti vairuotoją, kuris nebuvo kaltas.
Įvykių duomenų registratorius (EDR), juodoji dėžė – svarbiausia informacija
Privalomi duomenys saugomi oro pagalvių valdiklio atmintyje. Avarijos atveju sistema saugo duomenis nuo 5 sekundžių iki avarijos iki 5 sekundžių po avarijos. Sistema daugiausia saugo duomenis, susijusius su pačiu eismo įvykiu, įskaitant: vairo pasukimo kampą, automobilio greitį prieš susidūrimą, variklio apsukas, saugos sistemų įjungimo laiką, akceleratoriaus ir stabdžių pedalų būseną (nuspaudimą), ABS ir ESP būseną, automobilio lėtėjimą, sėdynių užimtumą.