Europos Sąjunga oficialiai patvirtino naujus sunkiasvorių transporto priemonių išmetamųjų teršalų kiekius. Ypač griežtos nuostatos taikomos miesto autobusams. Griežtesni standartai reiškia, kad šių tipų transporto priemonių su dyzeliniais varikliais eksploatacija baigsis greičiau nei tikėtasi.
Draudimo gaminti ir parduoti vidaus degimo varikliais varomus automobilius kontekste natūraliai daugiausia dėmesio sulaukia naujienos, susijusios su vidaus degimo automobiliais. Tačiau esminiai pakeitimai taikomi visoms šio tipo transporto priemonėms. Dabar Europos Vadovų Taryba nusprendė apie tai pranešti labai garsiai.
2024 m. gegužės 13 d. paskelbtas naujas reglamentas dėl sunkiųjų transporto priemonių išmetamo CO2 kiekio standartų, kuriuo nustatomi nauji išmetamųjų teršalų kiekio mažinimo tikslai ir papildomos taisyklės, dėl kurių maždaug per dešimtmetį Europos miestų veidas pasikeis iš esmės.
Griežtesni išmetamo CO2 kiekio standartai padės padidinti nulinės taršos transporto priemonių dalį bendrame sunkiųjų transporto priemonių skaičiuje ES, kartu geriau apsaugant ir stiprinant inovacijas šiame sektoriuje ir jo konkurencingumą. Naujosiomis taisyklėmis išplečiama dabartinio reglamento taikymo sritis, kad beveik visoms naujoms sunkiosioms transporto priemonėms, kurių išmetamo CO2 kiekio vertė patvirtinta, (įskaitant mažesnius sunkvežimius, miesto autobusus, tolimojo susisiekimo autobusus ir priekabas) būtų taikomi mažinimo tikslai.
2024 m. gegužės 13 d. Europos Sąjungos Tarybos komunikatas
Didžiausias pokytis – griežtesnis 2030 m. tikslas. Pradinis tikslas buvo sumažinti išmetamųjų teršalų kiekį 30 proc., palyginti su 1990 m. lygiu, tačiau dabar nustatytas 45 proc. 2035 ir 2040 m. taip pat numatyti papildomi kontroliniai punktai.
- nuo 2030 m. – 45 proc.
- nuo 2035 m. – 65 proc.
- 90 proc. nuo 2040 m.
Sunkiasvorių sunkvežimių, t. y. tokių, kurių bendroji masė didesnė nei 16 tonų, tikslinė vertė taip pat buvo išlaikyta. Šiuo atveju išmetamųjų teršalų kiekio sumažinimo riba buvo 15 proc. ir ES netrukus galės užtikrinti šios nuostatos vykdymą.
ES apdovanojo miesto autobusus. Jie elektra važiuos daug greičiau
Šie standartai bus taikomi beveik visoms sunkiasvorėms transporto priemonėms, pavyzdžiui, traktoriams, autobusams, priekaboms ir sunkvežimiams. Vėliau, 2035 m., taisyklės bus taikomos specializuotoms transporto priemonėms, tačiau lygiai nebus taikomi medicinos tarnyboms, ugniagesiams, ginkluotosioms pajėgoms, teisėsaugos institucijoms, kalnakasybos pramonei ar žemės ūkiui.
Tačiau miesto autobusų atveju yra kitaip. Pagal naujausią Europos Vadovų Tarybos reglamentą iki 2035 m. visos tokios transporto priemonės turės būti nulinės emisijos. Dar daugiau, tikimasi, kad 2030 m. šis rodiklis jau sieks 90%, o tai reiškia, kad tikrai turėtume ruoštis lėtai dyzelinu varomų autobusų pabaigai.
Tačiau ES nusprendė padaryti išimtį tarpmiestiniams autobusams. Šiame teisės akte jie bus laikomi miesto autobusais ir jiems bus taikomi pirmiau nurodyti tikslai.