Naujausi Europos automobilių komponentų asociacijos (CLEPA) duomenys nepalieka jokių iliuzijų – Europos automobilių pramonės padėtis kelia nerimą. Užsienio investicijos aplenkia Europą, o senojo žemyno įmonės priverstos mažinti darbo vietų skaičių. Per pastaruosius penkerius metus atleistų darbuotojų skaičius daugiau nei 60 000 viršija naujų darbo vietų skaičių.
Tiesioginės užsienio investicijos aplenkia Europą
JAV, be kita ko, priėmusi Infliacijos mažinimo įstatymą (IRA) ir per jį sukūrusi šimtus milijardų dolerių paramos mechanizmų, pritraukė įmones iš viso pasaulio ir gerokai aplenkė ES – per pastaruosius dvejus su puse metų tiesioginių užsienio investicijų (TUI) buvo tris kartus daugiau. Nuo 2022 m. antrojo pusmečio ES dalis pasaulinėse TUI sumažėjo 15,2 procentinio punkto, o JAV dalis padidėjo. Nuo 2021 m. antrojo pusmečio TUI JAV pasiekė 65,2 mlrd. eurų – beveik tris kartus daugiau nei ES (20,2 mlrd. eurų) per tą patį laikotarpį. Pastaraisiais metais Europa prarado savo įspūdingą poziciją vidinių investicijų srityje. Daugiau nei 2,5 mlrd. eurų perteklius 2020 m. sumažėjo iki beveik 10 mlrd. eurų deficito 2023 m.
Įdomu tai, kad ES įmonės dabar daug daugiau investuoja už Bendrijos ribų – beveik 20 mlrd. eurų 2023 m. Daug investuojama į NAFTA (JAV, Kanada ir Meksika) zonos akumuliatorių tiekimo grandines. Europos bendrovės inicijavo keturis iš dešimties didžiausių akumuliatorių gamyklų projektų Šiaurės Amerikoje nuo 2021 m., kurie kartu sudaro beveik 17 mlrd. eurų investicijų. Apskritai Europos investicijos sudarė 35 proc. visų tiesioginių užsienio investicijų NAFTA baterijų tiekimo grandinėje nuo 2021 m.
ES automobilių komponentų gamintojai ir toliau daug investuoja į ekologišką ir skaitmeninę transformaciją, tačiau šios investicijos vis dažniau vykdomos už ES ribų. Tai pasakytina ne tik apie automobilių pramonę, bet ir apie nuo jos priklausančias pramonės šakas – nuo plieno iki cheminių medžiagų ir puslaidininkių sektoriaus
pabrėžia Nilsas Poelis, CLEPA rinkos direktorius.
Darbuotojų skaičiaus mažinimas ir investicijų mažinimas
Nuo 2019 m. dalių gamybos srityje buvo panaikinta beveik 118 000 darbo vietų ir sukurta tik 55 000 naujų darbo vietų. Nuo 2023 m. antrojo pusmečio grynojo darbo vietų kūrimo rodiklis išliko neigiamas. 2023 m. buvo sudėtingi metai automobilių pramonės užimtumo srityje. Praradus 14 429 darbo vietas, buvo sukurta tik apie 10 500 darbo vietų, o 2024 m. ir toliau išlieka mažėjimo tendencija. Per pirmuosius du šių metų mėnesius buvo paskelbta apie stulbinamą 12 153 darbo vietų panaikinimą, daugiausia dėl vidaus restruktūrizavimo, o sukurta tik 100 darbo vietų, nepaliekant jokių ženklų, kad ši tendencija pasikeis.
2021 m. prognozėse buvo numatyta, kad iki 2025 m. dėl elektrifikacijos ir griežtesnių „Euro 7“ reikalavimų bus sukurta 101 000 darbo vietų. Tačiau realybė pasirodė esanti gerokai kitokia. Per pastaruosius penkerius metus grynasis darbo vietų skaičius nepadidėjo, o sumažėjo net 60 000. Tik pastaruoju metu vis dažniau antraštėse skamba pavojaus signalai apie pranešimus apie masinius darbuotojų atleidimus ir planus toliau mažinti darbo vietas automobilių dalių gamintojams. Be kita ko, mažinti darbuotojų skaičių ketina FORVIA koncernas, Italijos Marelli ir Vokietijos gigantai, tokie kaip ZF Friedrichshafen, Continental ir Bosch.
Didėjantis darbo vietų skaičiaus mažėjimas ir tiesioginių užsienio investicijų mažėjimas yra aiškūs įspėjamieji signalai automobilių pramonės ateičiai ir raginimas sukurti naują pramonės tvarką Europoje
pabrėžia CLEPA generalinis sekretorius Benjaminas Kriegeris.
Taip pat tikimasi, kad bus mažinamos investicijos. 2023 m. dalių gamintojai pastatams, gamybos įrangai ir kitam ilgalaikiam turtui numatė skirti daugiau kaip 35 mlrd. eurų. Nepaisant šių didelių investicijų, būsimų kapitalo išlaidų (CAPEX) prognozės yra gerokai mažesnės nei prieš dvejus metus. Prognozuojamos 2022-2029 m. CAPEX sumažintos 27 mlrd. eurų.
Automobilių pramonės atstovai jau seniai nurodė, kad dabar vykstantis perėjimas gali būti skausmingas. Be nuoseklios ES politikos, įskaitant planą, kaip paremti vietos automobilių sektorių, tik susilpninsime šio sektoriaus būklę, jo padėtį pasaulyje, o kartu ir Europos ekonomiką. Akivaizdu, kas šiuo metu laimi, o kas pralaimi dėl pokyčių, kuriuos patiria Europos automobilių pramonė
sako Automobilių platintojų ir gamintojų asociacijos (SDCM) prezidentas Tomaszas Bêbenas.
Automobilių detalių platintojų ir gamintojų draugija (SDCM) vienija daugiau nei 250 pagrindinių automobilių detalių pramonės ir rinkos dalyvių, atstovaujančių pramonės, prekybos ir paslaugų interesams, kurių vertė siekia beveik 32,5 mlrd. eurų per metus ir kurie sukuria daugiau nei 330 000 darbo vietų. SDCM priklauso didžiausioms Europos organizacijoms, tokioms kaip CLEPA (Europos automobilių dalių gamintojų asociacija) ir FIGIEFA (Tarptautinė nepriklausomų automobilių platintojų federacija).