Šviesą atspindinčios liemenės plačiai laikomos gyvybę gelbstinčiais aksesuarais, ypač pėstiesiems, kurie keliauja keliais naktį. Daugelyje šalių jos netgi yra privaloma transporto priemonių avarinės įrangos dalis. Tačiau naujausi JAV Kelių eismo saugumo draudimo instituto (IIHS) atlikti tyrimai atskleidė netikėtą trūkumą: šviesą atspindinčios liemenės gali suklaidinti automatines susidūrimų išvengimo sistemas, todėl jos gali mažiau efektyviai aptikti pėsčiuosius.
Šviesą atspindinčios liemenės: Naudingi vairuotojams, sudėtingi sistemoms
IIHS tyrime buvo tikrinamas susidūrimo išvengimo sistemų veikimas aptinkant pėsčiuosius, dėvinčius skirtingų tipų drabužius. Bandymuose dalyvavo trys 2023 m. japoniškų automobilių modeliai: „Honda CR-V“, „Mazda CX-5“ ir „Subaru Forester“. Pėsčiųjų manekenai buvo apsirengę juodais ir baltais drabužiais, apranga su šviesą atspindinčiomis juostelėmis ir visiškai šviesą atspindinčiomis striukėmis. Šie scenarijai buvo išbandyti važiuojant 40 km/val. greičiu, esant skirtingoms apšvietimo sąlygoms, įskaitant visišką tamsą, 10 liuksų (prilygstančių standartiniam gatvės apšvietimui) ir 20 liuksų.
Rezultatai buvo stulbinantys. Nors daugumos bandymų metu „Subaru Forester“ sistema išvengė susidūrimų, ji nesuveikė, kai manekenas dėvėjo šviesą atspindinčias juosteles esant 10 liuksų apšvietimui. Tuo tarpu „Honda CR-V“ ir „Mazda CX-5“ sekėsi prasčiau – jos susidūrė su manekenais atitinkamai 84 % ir 88 % bandymų. Šokiruoja tai, kad „Honda CR-V“ visiškai nesulėtino greičio, kai manekenas dėvėjo šviesą atspindinčią liemenę, nepriklausomai nuo apšvietimo sąlygų. „Mazda“ sistema taip pat nepasiekė geresnių rezultatų – kartais, esant geresniam apšvietimui, ji efektyviau aptikdavo pėsčiuosius, vilkinčius visiškai juodą aprangą, nei tuos, kurie vilkėjo šviesą atspindinčią aprangą.
Kodėl atspindinčios medžiagos kelia problemų?
Pasak vyriausiojo tyrėjo Davido Kiddo, šviesą atspindinčios medžiagos gali suklaidinti automatinių sistemų jutiklius, kurie yra optimizuoti natūraliems kontrastams, o ne labai atspindintiems paviršiams aptikti. Šis neatitikimas kelia susirūpinimą dėl šių sistemų patikimumo realiame pasaulyje, ypač esant prastam apšvietimui, kai įvyksta daugiausia mirtinų pėsčiųjų žūčių.
Skubus tobulinimo poreikis
IIHS prezidentas Davidas Harkey pabrėžė, kad svarbu spręsti šią problemą. „Nepriimtina, kad saugos technologijos nesugeba atpažinti pėsčiųjų vien todėl, kad jie dėvi šviesą atspindinčius drabužius, skirtus jiems apsaugoti“, – sakė jis. Išvados rodo, kad gamintojams skubiai reikia tobulinti savo sistemas, kad jos veiksmingiau dirbtų su šviesą atspindinčiais paviršiais.
Kelias į priekį
Nors susidūrimo išvengimo sistemos gerokai sumažino nelaimingų atsitikimų skaičių, šis tyrimas pabrėžia, kad jas sudėtinga integruoti su realiais kintamaisiais, pavyzdžiui, drabužių medžiagomis. Kol gamintojai tobulina šias technologijas, vairuotojai ir pėstieji turi išlikti budrūs, ypač naktį. Šviesą atspindinčios liemenės gelbsti gyvybes, tačiau jų sąveika su pažangiomis saugos sistemomis turi būti geriau suprantama ir sprendžiama, kad būtų išvengta nenumatytos rizikos.