Vis dažniau perkame automobilius su turbininiu benzininiu varikliu. Vis sunkiau rasti automobilį be turbininio variklio. Klausiate, ką iš esmės turėtumėte pakeisti savo kasdieniuose įpročiuose? Štai penki dalykai, kurių turėtumėte vengti, net jei jums taip norisi.
Jei iki šiol turėjote transporto priemonę su varikliu su priverstiniu įsiurbimu, pakeitus ją į benzininį variklį su turbokompresoriumi, vairavimo patirtis gali labai pasikeisti. Turėdami panašią galią, žemesniame sūkių dažnių diapazone pasieksite didesnį sukimo momentą. Tai reikšmingas pokytis. Turbokompresorius – ne tik kaip užrašas ant automobilio, bet visų pirma kaip techninis sprendimas – dažnai skatina dinamiškesnį vairavimą. Tačiau, pasirinkus tinkamą vairavimo techniką, jis taip pat leidžia taupyti degalų sąnaudas. O kaip tai veikia variklio ilgaamžiškumą?
Jei naujas automobilis perkamas trumpam naudojimui, nėra dėl ko ypač nerimauti, tačiau naudoto automobilio atveju yra kitaip. Didesnio pravažumo variklį, kuris, kaip tikimasi, tarnaus ilgiau, reikia tinkamai prižiūrėti. Štai penki dalykai, kurių reikėtų vengti. Kai kurie iš šių variklių su turbokompresoriumi netgi skatinami savo konstrukcija.
Nespauskite šalto variklio
Kiekvieno važiavimo pradžioje duokite varikliui ir turbokompresoriui šiek tiek laiko įšilti. Žinoma, šiuolaikiniai tepalai greitai pradeda efektyviai saugoti variklį ir judančias turbokompresoriaus dalis, net kai jie dar šalti. Tačiau laboratorinės sąlygos gali skirtis nuo realybės. Alyva ne visada būna šviežia, o jos kokybė ne visada būna tokia, kaip aprašyta ant pakuotės.
Saugiam pakrauto turbininio variklio eksploatavimui nepakanka tik pašildyti aušinimo skystį. Jei temperatūros matuoklis rodo 90 laipsnių C, tai dar nereiškia, kad variklis paruoštas dinamiškam važiavimui. Galite važiuoti įprastai, tačiau prieš intensyviai greitėdamas patartina palaukti kelias minutes. Baigsite važiuoti po kelių minučių? Vargu – geriau palaukti.
Prieš dinaminį važiavimą alyva turi būti pašildyta. Ji neturi būti tokia karšta kaip aušinimo skystis, tačiau vis tiek leiskite jai pasiekti bent 50 laipsnių C temperatūrą. Jei neturite matuoklio, po užvedimo varikliui skirkite 10-15 minučių. Turbokompresorius yra pernelyg subtilus ir brangus komponentas, kad būtų galima rizikuoti netinkamai sutepti.
Neužgesinkite variklio, kai jis yra įkaitęs
Turbininio variklio aušinimą dažnai gaubia mitai, o tiesa yra kažkur per vidurį. Vieni remiasi derintojų rekomendacijomis ir automobilių sporto žiniomis, kiti į šią temą žvelgia atsainiai.
Turbokompresorių reikia aušinti, kai variklis yra labai įkaitęs, t. y. po dinamiško važiavimo arba ilgos apkrovos, pvz., važiuojant greitkeliu. Nėra prasmės aušinti turbokompresorių, kai važiuojate 5 km iš namų į darbą. Jei ilgą laiką važiuojate įprastai, to daryti taip pat nebūtina. Aušinimas susijęs su labai apkrautu turbokompresoriumi.
Geriausias būdas atvėsinti turbiną? Likus maždaug 2 minutėms iki važiavimo pabaigos tiesiog sulėtinkite greitį ir sumažinkite variklio sūkius. Jei tenka staiga sustoti (pvz., sustoti greitkelyje), iš karto neužgesinkite variklio. Leiskite jam minutę padirbėti. Per tą laiką galite išlipti iš automobilio, pasitempti ir pan.
Po ypač dinamiško, sportiško važiavimo turbinos aušinimas atrodo šiek tiek kitaip. Verta skirti 2 minutes ramiai važiuojant ir dar 2 minutes sustabdžius automobilį. Ne juokais: įkaitęs iki raudonumo turbokompresorius gali užgesti, kai nutraukiamas jo aprūpinimas alyva. Laimei, daugelyje šiuolaikinių agregatų įrengta turbokompresoriaus aušinimo sistema net ir išjungus variklį.
Alyvos aušinimas retai minimas kalbant apie variklius su turbokompresoriumi ar net bet kokį kitą variklį. Išjungus variklį po dinamiško važiavimo, kai alyvos temperatūra gerokai viršija 100 laipsnių pagal Celsijų, įkaitusiose tepimo sistemos vietose lieka nedidelės alyvos porcijos. Dėl to šie nedideli alyvos kiekiai „iškepa“ ir daug greičiau praranda savo savybes. Susimaišę su karteryje esančia alyva, jie pagreitina jos senėjimą. Todėl po intensyvaus važiavimo patartina ramiai nuvažiuoti dar kelis kilometrus.
Nekankinkite variklio ant žemų apsūkų
Turbokompresoriniai varikliai, palyginti su varikliais be turbokompresoriaus, pasižymi didesniu sūkių dažniu ir pasižymi gera dinamika net nuo 1 500 aps/min. Šiuolaikiniai agregatai leidžia efektyviai įsibėgėti neviršijant 2000 aps/min. Taip, vis dar kalbame apie benzininius variklius.
Toks vairavimas yra įmanomas ir netgi rekomenduojamas tiek variklių gamintojų, tiek ekologiško vairavimo instruktorių. Dažnai dėl to degalų sąnaudos būna labai mažos. Konstruktoriai labai stengėsi užtikrinti, kad varikliai galėtų be problemų su tuo susidoroti. Tačiau praktikoje taip nėra.
Vibracija maskuojama įvairiais būdais, tačiau ne visada veiksmingai. Litrinių „EcoBoost“ savininkai žino, kad varikliui veikiant mažesniu nei 2 000 aps/min greičiu atsiranda „vibracija“. Kai kurie agregatai ir, svarbiausia, jų dvigubos masės ratai sugeba ją slopinti taip, kad nieko nejaučiama.
Važiuojant pastoviu greičiu ir nedidele apkrova mažomis apsukomis problemų nekyla. Jei važiuojate 70 km/val. greičiu šešta pavara ir sūkių dažnis yra 1500 aps/min, pavarų perjungti nereikia. Tačiau greitėjant verta sumažinti pavarą.
Greitėjimas yra visiškai kitokia situacija nei važiavimas pastoviu greičiu. Kai spaudžiate gazą iki dugno, apkraunama ne tik alkūninė sistema, bet ir visa transmisija – sankaba, dvigubos masės ratas, pavarų dėžė. Įvyksta nekontroliuojamas priešlaikinis užsidegimas, dėl kurio pažeidžiamos uždegimo žvakės ir į išmetamąsias dujas patenka nesudegusių degalų. Tada pagreičio charakteristikos būna vidutinės. Ką daryti? Mažiausia – sumažinti pavarą viena pavara.
Neatidėliokite alyvos keitimo
Turbokompresorinių variklių alyva apsaugo ne tik variklį, bet ir turbokompresorių. Tai subtilus ir daug pastangų reikalaujantis komponentas, todėl jam reikia geros kokybės alyvos. Tokiuose agregatuose ji greičiau sensta, o apkraunant variklį esant mažoms apsukoms, prieš laiką užsidega ir į alyvą patenka benzino. Tas pats atsitinka ir šiuolaikiniuose dyzeliniuose varikliuose, tačiau dėl kitos priežasties (neužbaigiamas suodžių degimo procesas).
Todėl alyva turbininiame variklyje yra pagrindinis eksploatacinis elementas, kuriuo reikia rūpintis labiau nei variklyje be trubinos. Rekomendacija keisti ją kas 30 000 km gali būti laikoma brangiai kainuojančio gedimo preliudija. Techninė priežiūra tarp keitimų kas 15 000 km arba, važiuojant dinamiškai ir sportiškai, net kas 10 000 km yra absoliutus minimumas.
Netaupykite ant alyvos ir degalų
Alyvos kokybė yra labai svarbi turbininio variklio apsaugai, o alyvos pasirinkimas yra ne mažiau svarbus. Nesirinkite alyvos remdamiesi principu „klampumas sutampa, vadinasi, viskas gerai“. Klampa yra mažiau svarbi nei kokybės standartai, kuriuos alyva turėtų atitikti. Būtinai laikykitės automobilio gamintojo rekomenduojamų standartų.
Turbokompresoriniam ir tiesioginio įpurškimo benzininiam varikliui verta naudoti API SN Plus standartą atitinkančią alyvą, kuri apsaugo nuo priešlaikinio užsidegimo. Naudoti originalias alyvas yra geras pasirinkimas. Keisti sintetinę alyvą į pusiau sintetinę dėl variklio ridos yra baisi idėja.
Ne mažiau svarbi ir degalų kokybė. Varikliuose su turbokompresoriumi ir tiesioginio įpurškimo varikliuose degimo procesas yra tikslesnis ir sudėtingesnis nei varikliuose su natūraliu įsiurbimu ir paprasčiausia tiekimo sistema. Prastas oktaninis skaičius arba užteršti degalai gali lėtai, bet nuodugniai pažeisti variklį ir įpurškimo sistemą.