„Volkswagen“ (VW) paskelbė, kad su profsąjungų lyderiais susitarė pertvarkyti savo veiklą Vokietijoje ir per artimiausius metus panaikinti 35 000 darbo vietų bei sumažinti gamybos pajėgumus. Šis svarbus žingsnis buvo žengtas po 70 valandų trukusių įtemptų derybų, kurios apibūdinamos kaip ilgiausios per visą 87 metų VW istoriją.
„Kalėdų stebuklas“ krizės akivaizdoje
Profsąjungų lyderiai šį susitarimą pavadino „Kalėdų stebuklu“, nes pavyko išvengti neatidėliotinų atleidimų, darbo vietų uždarymo ir atlyginimų mažinimo. Vietoj to pagal susitarimą darbo vietos bus naikinamos palaipsniui, taikant tokias priemones kaip išėjimo į pensiją schemos ir savanoriškas išėjimas iš darbo. Nors privalomų atleidimų nebus, VW taip pat ketveriems metams įšaldys atlyginimus pagal kolektyvinę sutartį ir sumažins premijas.
„VW Group“ generalinis direktorius Oliveris Blume pabrėžė susitarimo svarbą ir teigė:
„Priemonių paketas, dėl kurio susitarta, leido bendrovei ryžtingai keisti savo ateitį sąnaudų, pajėgumų ir struktūros požiūriu.“
Finansinės pasekmės ir gamybos pokyčiai
Planu siekiama kasmet sutaupyti 15 mlrd. eurų ir užtikrinti ilgalaikį finansinį stabilumą. Po pranešimo VW akcijos pabrango 2,4 %, o investuotojai pajuto palengvėjimą per metus, kai akcijos nukrito 23 %.
Pagrindiniai gamybos pokyčiai:
- Iki 2025 m. pabaigos nutraukti transporto priemonių gamybą Drezdeno gamykloje.
- Volfsburgo padalinio veiklos sumažinimas nuo keturių surinkimo linijų iki dviejų.
- Kai kurių gamybos veiklų perkėlimas į Meksiką.
Pasak darbo tarybos vadovės Danielos Cavallo, nors kai kurių gamyklų, pavyzdžiui, Osnabriuko, paskirtis keičiama atsižvelgiant į potencialius pirkėjus, nė viena gamykla nebus uždaryta iš karto.
Sąjungos derybos ir platesnės aplinkybės
Užsitęsusios derybos vyko kukliame verslo viešbutyje Hanoverio pakraštyje, o diskusijų metu iki vėlaus vakaro buvo geriama kava ir užkandžiai. Derybininkai derino darbo vietų mažinimą su būtinybe spręsti perteklinių pajėgumų ir Kinijos automobilių gamintojų konkurencijos problemas.
35 000 planuojamų panaikinti darbo vietų sudaro apie 25 % VW darbuotojų Vokietijoje. Darbuotojų profsąjunga „IG Metall“ pabrėžė, kad darbuotojų skaičius bus mažinamas socialiai atsakingai.
Tačiau automobilių analitikas Matthiasas Schmidtas išreiškė susirūpinimą, teigdamas:
„35 000 darbo vietų sumažinimo per tokį ilgą laikotarpį gali nepakakti, kad būtų išspręsta dabartinė Europos automobilių rinkos stagnacija.“
Politinės ir ekonominės pasekmės
Vokietijos ekonomikos nuosmukis padidino VW restruktūrizavimo riziką. Kancleris Olafas Scholzas gyrė susitarimą kaip „gerą, socialiai priimtiną sprendimą“, kuris užtikrina „Volkswagen“ ir jos darbuotojų ateitį.
Artėjant vasario mėnesį vyksiantiems pirmalaikiams rinkimams, VW situacija tapo platesnių Vokietijos pramonės šakų iššūkių simboliu. Hauck Aufhäuser Lampe ekonomistas Alexanderis Kruegeris pažymėjo:
„Volkswagen“ gali būti tik pradžia, nes konkurencinis kainų spaudimas verčia toliau koreguoti visą pramonę.“
Žvelgiant į ateitį
Nors šis susitarimas gali laikinai sumažinti įtampą, „VW“ susiduria su nuolatiniais iššūkiais, įskaitant prisitaikymą prie lėto elektrinių transporto priemonių diegimo ir pasaulinių konkurentų konkurencijos. Didžiausia VW akcininkė „Porsche SE“ pavadino susitarimą „reikšmingu ‚Volkswagen‘ konkurencingumo pagerinimu“ ir paragino jį skubiai įgyvendinti.
Nepaisant istorinio susitarimo, pramonės stebėtojai įspėja, kad norint užtikrinti ilgalaikį stabilumą, VW reikės nuolat prisitaikyti ir būti atspariam.