Jis vadinamas baltuoju auksu. Šio elemento paklausa netrukus gali viršyti gavybos pajėgumus, todėl į pagalbą atėjo dirbtinis intelektas, kuris ką tik atrado medžiagą, galinčią pakeisti litį per rekordiškai trumpą laiką.
Litis yra labai paplitęs elementas. Neoficialiais duomenimis, didžiausios jo atsargos yra Bolivijoje, išdžiūvusio ežero liekanose. Ličio taip pat gausu Argentinoje, Brazilijoje, Čilėje, JAV, Zimbabvėje, Kanadoje, Kinijoje ir Australijoje.
Tačiau jo gavyba užima daug laiko, yra brangi ir nelabai ekologiška dėl didžiulių vandens sąnaudų. Labiausiai paplitęs metodas – sūrymo išgarinimas specialiuose separatoriuose, kuris, beje, trunka dvejus metus.
Šiuo metu, plėtojant elektromobilumą, sparčiai auga ličio, kuris yra labiausiai elektropozityvus, lengviausias ir didelio energijos tankio elementas, paklausa. Nors 2020 m. paklausa siekė 300 000 tonų per metus, tikimasi, kad iki 2030 m. ji išaugs iki 3 mln. tonų.
Taigi jau seniai kalbama, kad akumuliatorių gamybai reikalingo ličio gali pritrūkti. Ypač kai elektromobilumas vystosi taip intensyviai, kaip šiuo metu. Tačiau dabar paaiškėjo, kad yra medžiaga, kuri (bent jau teoriškai) gali jį pakeisti, nors ir ne visiškai.
Litį galima pakeisti
Jį atrado „Microsoft“, bendradarbiaudama su Ramiojo vandenyno šiaurės vakarų nacionaline laboratorija (PNNL). Jį sukurti padėjo dirbtinis intelektas, kuris virtualiai išbandė 32,6 mln. neorganinių medžiagų.
Iš jų per 80 valandų AI iš pradžių atrinko 18 didžiausią potencialą turinčių medžiagų. Įdomu tai, kad įspūdinga AI sparta prilygtų 20 metų žmogaus darbo!
Galiausiai – jau su žmogaus indėliu – buvo nustatyta viena medžiaga. Tai kietasis elektrolitas, preliminariai vadinamas N2116. Jame naudojami ir natrio, ir ličio jonai, o anksčiau buvo manoma, kad tai neįmanoma.
Dabar mokslininkai susintetino naująją medžiagą ir panaudojo ją veikiančiam baterijos prototipui sukurti. Kol kas ja pavyko įkrauti elektros lemputę. Kitas žingsnis – toliau bandyti naująją medžiagą, siekiant nustatyti jos efektyvumą, ilgaamžiškumą ir saugumą.
N2116 gamybos pajėgumai ir ekonominė pusė taip pat yra labai svarbūs aspektai. Įdomu tai, kad dirbtinis intelektas, galintis apdoroti didžiulius duomenų kiekius, taip pat padės ištirti minėtus dalykus.
Didžiulės santaupos
„Microsoft“ ir PNNL mokslininkų teigimu, naudojant N2116 ličio suvartojimą akumuliatoriuose būtų galima sumažinti iki 70%. Tai reikštų dideles santaupas – taip pat ir aplinkai.
Dabar belieka laukti tolesnių pokyčių. Kita vertus, dabar vis dažniau kalbama apie elektromobilių rinkos atšalimą.
Taip pat skaitykite: „Vokietijos svajonė dėl 15 mln. elektromobilių blėsta“.
Vis dėlto įkrovimo infrastruktūra yra nepakankamai išvystyta, be to, šiuolaikinė elektra nėra tobula. Dėl šios priežasties klientai atidėlioja pirkimą, laukdami, kol pasirodys naujos ir geresnės baterijos. Prie to prisideda ir politinės aplinkybės, pavyzdžiui, šiemet vyksiantys Europos Parlamento rinkimai, per kuriuos gali pasikeisti požiūris į elektromobilį. Be to, gamintojai vis labiau nerimauja dėl elektromobilių ir nebekalba apie juos taip noriai, kaip prieš kelerius metus. Pavyzdys? Pavyzdžiui, naujosios „Stellantis“ ir BMW platformos, kurios, nors ir sukurtos galvojant apie elektromobilius, taip pat bus pritaikytos vidaus degimo varikliams.