Atrodo, kad perėjimas prie elektromobilių Jungtinėje Karalystėje susiduria su kliūtimi, nes dyzelinių automobilių paklausa auga sparčiau nei elektrinių alternatyvų. Remiantis „Auto Express“ duomenimis ir atviru laišku, kurį parašė 12 pagrindinių automobilių markių vadovai, Jungtinės Karalystės vyriausybės įpareigojimas dėl nulinės taršos transporto priemonių (ZEV) patiria didelį spaudimą, o kelias į ekologiškesnę ateitį gali būti sunkesnis nei tikėtasi.
Vyriausybės įpareigojimas naudoti nulinės taršos transporto priemones
JK ZEV mandatas, kuriuo siekiama užtikrinti, kad iki 2024 m. 22 proc. visų parduodamų naujų automobilių ir 10 proc. naujų furgonų būtų nulinės emisijos, turėjo paskatinti šalį pereiti prie tvaresnio transporto sektoriaus. Tačiau naujausi pardavimų duomenys ir pramonės įspėjimai rodo, kad šių tikslų gali nepavykti pasiekti, o tai kelia grėsmę platesniems išmetamųjų teršalų mažinimo tikslams.
Laiške kanclerei Rachel Reeves automobilių pramonės lyderiai atkreipė dėmesį į keletą svarbių problemų ir įspėjo, kad privati elektrinių transporto priemonių paklausa išlieka nepakankama, nepaisant didelių 2 mlrd. svarų sterlingų nuolaidų vartotojams. Jie pabrėžė, kad nors vyriausybės įgaliojimai yra svarbūs, „vartotojai reaguoja į morkas, o ne į lazdas“, pabrėždami, kad rinkos pokyčius lemia paskatos, o ne baudos.
Didėja dyzelinių automobilių paklausa
Stebina tai, kad rugsėjį dyzelinių automobilių paklausa privačiose rinkose išaugo 17,1 %, o elektrinių transporto priemonių paklausa padidėjo 3,6 %. Tai rodo, kad dyzelinius automobilius daugelis JK vartotojų vis dar laiko praktiškesniais ir prieinamesniais.
Nors elektrinių transporto priemonių pardavimai didėja – daugiausia dėl mokesčių lengvatų įmonių automobiliams – privačių elektrinių transporto priemonių rinka atsilieka, nes nesugeba prilygti dyzelinių transporto priemonių augimui. Tai kelia nerimą politikos formuotojams ir automobilių pramonei, siekiančiai įgyvendinti griežtus aplinkosaugos tikslus.
Pramonės susirūpinimą keliantys klausimai: Baudos, išlaidos ir prieinamumas vartotojams
Atvirame laiške taip pat išreiškiamas susirūpinimas, kad baudos už ZEV įpareigojimo tikslų nevykdymą gali lemti investicijų mažinimą, darbo vietų mažinimą ir didesnes sąnaudas. Tikėtina, kad papildomos išlaidos būtų perkeltos vartotojams, todėl elektromobiliai taptų dar mažiau įperkami jau ir taip įtemptoje rinkoje.
Automobilių gamintojai prognozuoja, kad iki šių metų pabaigos elektromobiliai sudarys tik 18,5 proc. rinkos, t. y. nebus pasiektas nustatytas 22 proc. tikslas. Kad įvykdytų ZEV reikalavimus, kai kurios markės gali būti priverstos pirkti kreditus iš kitų bendrovių arba mokėti dideles baudas.
Įkrovimo infrastruktūra: Pagrindinė kliūtis
Vienas didžiausių iššūkių, su kuriais susiduriama pereinant prie elektromobilių, yra nepakankamas pasitikėjimas JK įkrovimo infrastruktūra. Daugelis vartotojų nesiryžta pereiti prie elektromobilių, nes nerimauja dėl įkrovimo stotelių prieinamumo ir patikimumo. Todėl vis daugiau žmonių pasilieka senesnes transporto priemones, todėl vidutinis automobilių amžius JK keliuose padidėjo nuo aštuonerių iki devynerių metų.
Automobilių pramonė tvirtina, kad norint sėkmingai pereiti prie elektromobilių, reikia sudaryti tinkamas sąlygas. Tai apima įperkamas elektromobilių galimybes, pakankamą įkrovimo infrastruktūrą ir geresnes paskatas vartotojams. Be šių priemonių perėjimas prie nulinės taršos transporto priemonių išliks iššūkiu.
Pramonės atstovų siūlomi sprendimai
Savo laiške automobilių pramonės lyderiai siūlo keletą priemonių, kuriomis būtų skatinama elektromobilių paklausa. Tarp jų:
- Perpus mažesnis PVM naujiems elektra varomiems automobiliams trejus metus.
- Kelių mokesčio priedo už brangius automobilius, kuris šiuo metu labai neigiamai veikia elektromobilius, reforma.
- PVM sumažinimas viešajam įkrovimui, kad jis taptų prieinamesnis elektromobilių savininkams.
Pramonės atstovai teigia, kad šios priemonės galėtų gerokai padidinti elektromobilių patrauklumą ir padėti pasiekti plataus užmojo tikslus, nustatytus ZEV įpareigojime.
Išvados: Stipresnių paskatų poreikis
Lietuvai siekiant ekologiškesnių transporto sprendimų, Jungtinės Karalystės automobilių pramonei tenkantys iššūkiai yra pamokantis pavyzdys. Jungtinės Karalystės patirtis rodo, kad paskatos vaidina lemiamą vaidmenį skatinant vartotojus įsisavinti elektromobilius. Jei jų nebus, perėjimas prie elektromobilių gali sutrikti, o keliuose dar daugelį metų dominuos tradicinės dyzelinės ir benzininės transporto priemonės.
Pasauliniu mastu siekiant, kad išmetamųjų teršalų kiekis būtų lygus nuliui, vyriausybės ir pramonės šakos turės glaudžiai bendradarbiauti, kad vartotojams būtų prieinami tvarūs, įperkami ir praktiški sprendimai, užtikrinantys ekologiškesnę ateitį visiems.