Vyriausybė nusprendė, kad etiopai, norintys importuoti automobilius iš užsienio, turės rinktis elektrinius modelius. Nors fone kalbama apie ekologiją, tai yra šalutinis klausimas. Etiopijai svarbesni yra ekonominiai argumentai.
Su kiekvienais metais vis labiau artėjame prie vidaus degimo automobilių eros pabaigos, bent jau pagal galiojančius teisės aktus. Europos Sąjungoje draudimas prekiauti vidaus degimo variklio automobiliais turėtų įsigalioti 2035 m., panašios idėjos kyla ir kitose šalyse. Tačiau kai kur draudimas bus įgyvendintas dar anksčiau, pavyzdžiui, Kalifornijoje norima, kad jis įsigaliotų jau 2030 m.
Tačiau vis garsiau abejojant dėl visiško perėjimo prie elektromobilių ar bent jau dėl datos, kada tai įvyks, į pagalbą stoja visa baltoji Etiopija. Mat šios šalies vyriausybė paskelbė, kad visiškai uždraus asmeniniam naudojimui skirtų vidaus degimo automobilių importą. Jei pilietis norės įsivežti automobilį iš šalies, jis turės būti elektrinis – be jokių abejonių.
Visi, norintys importuoti bet kokį asmeniniam naudojimui skirtą automobilį, galės atsisiųsti tik elektromobilį. Tokį sprendimą priėmė vyriausybė. Transporto ir logistikos ministerija nuo šiol laikysis naujausio reglamento.
Alemu Sime, Etiopijos transporto ir logistikos ministras
Tačiau kas iš tikrųjų slypi už tokio radikalaus Etiopijos vyriausybės žingsnio? Pasak ekspertų, tai nuolatinė šalies priklausomybė nuo iškastinio kuro, turinti įtakos užsienio valiutos trūkumui šalies ižde. Juk Etiopija naftos importui kasmet išleidžia net 5 mlrd. dolerių, o didžioji dalis „juodojo aukso“ vėliau patenka į automobilių bakus. Žinoma, minimi ir aplinkosaugos klausimai, tačiau šiuo atveju jie atrodo antraeiliai.
Etiopijos gyventojai susiskaldę. Ar šalis pasiruošusi elektros energijos pagausėjimui?
Tačiau tai nereiškia, kad gyventojai tik dabar susiduria su elektra – Etiopijoje ji vis labiau populiarėja. Benzinas yra daug brangesnis už elektrą, o Etiopijoje daug dėmesio skiriama žaliajai energijai – šiuo metu net 97 proc. visos elektros energijos gaunama iš atsinaujinančių šaltinių.
Draudimas kelia nevienareikšmiškus jausmus visuomenėje. Palaikantieji nurodo aplinkosaugos problemas, subsidijas ir degalų kainas. Kita vertus, yra didelė grupė vairuotojų, kuriems elektra nepatinka arba kurių ji neįtikina. Taip pat abejojama dėl infrastruktūros – daugelio nuomone, jos nepakanka, kad būtų galima atlaikyti elektromobilių skaičiaus šuolį gatvėse.
Etiopijos keliuose šiuo metu sparčiai daugėja elektromobilių. Didelę įtaką tam daro vyriausybės spaudimas. Automobilių kainos ir mokesčių lengvatos yra palankios pirkėjams, kita vertus, degalų kainos sparčiai auga. Manau, kad ateityje vis daugiau žmonių rinksis elektromobilius.
Michael Behailu, Automobilių pardavimo konsultantas
Šalyje vis dar yra nemaža grupė vartotojų, kurie nėra įsitikinę elektromobilių nauda. Etiopijos gyventojams elektromobiliai yra palyginti nauja technologija, todėl netikrumas dėl jos taip pat didelis. Mano nuomone, vyriausybė turėtų leisti importuoti ir vidaus degimo, ir elektrinius automobilius, kad būtų patenkinti visų žmonių interesai.
Ermias Adugna, Automobilių pardavėjas