Įkraunami hibridiniai automobiliai šiuo metu yra unikalioje padėtyje. Nors baterijomis varomų elektrinių transporto priemonių pardavimai per pastaruosius kelerius metus nuolat augo, o politika ir infrastruktūra buvo kuriama taip, kad jiems būtų teikiama pirmenybė, vartotojai neseniai parodė, kad juos domina ir PHEV.
Pirmiausia, PHEV yra tarpinė grandis tarp benzininių ir BEV automobilių. Juose yra ir vidaus degimo variklis, ir vienas ar keli elektros varikliai, kuriuos maitina nedidelė ličio jonų baterija. Šis derinys leidžia vairuotojams įveikti trumpus atstumus, paprastai nuo 32 iki 80 kilometrų, važiuojant tik elektra varomu režimu. Kai akumuliatorius išsikrauna, galima jį vėl prijungti prie elektros tinklo arba pasikliauti vidaus degimo varikliu, todėl nerimas dėl nuvažiuojamo atstumo yra nedidelis.
Dėl to kai kas mano, kad ne visiškai elektriniai, o PHEV automobiliai yra labiau tikėtina elektrifikuota ateitis – bent jau artimiausiu metu. Tačiau „BloombergNEF“ atliktame tyrime „2024 Electric Vehicle Outlook“ (2024 m. elektromobilių perspektyva) pateikiama keletas pastabų dėl tokių hibridinių automobilių populiarumo. Jame aiškinama, kad įsisavinimo rodikliai yra iškreipti dėl didelių pardavimų daugiausia už JAV ribų, kur aukštos kokybės galimybės masiškai vilioja pirkėjus. Be to, joje taip pat teigiama, kad automobilių gamintojams labai svarbus uždavinys, kuris laikomas esminiu, norint, kad elektra varomos transporto priemonės būtų plačiau paplitusios, yra padidinti jų veikimo nuotolį.
Europa ir Kinija lemia PHEV diegimo rodiklius pasaulyje
Taigi, ar PHEV grįžta į madą? Atsakymas yra teigiamas, bet yra ir dar vienas posūkis. Šie automobiliai išpopuliarėjo daugiausia Europoje ir Kinijoje, kuriose praėjusiais metais buvo parduota 90 proc. visų PHEV automobilių. JAV jie nėra labai populiarūs.
Europoje klientai gali rinktis iš kelių puikių PHEV variantų. „Volvo XC60“, „Ford Kuga“, BMW X1, „Porsche Cayenne“ ir „Peugeot 3008“ buvo vieni iš geriausiai parduodamų modelių žemyne, remiantis „JATO Dynamics“ duomenimis (per „Statista“).
Kinija yra visai kitas žvėris. Ši šalis 2022 m. tapo didžiausia PHEV rinka pirmiausia dėl įperkamų BYD modelių antplūdžio. Tačiau dėl didesnės rinkos dalies kovoja ir daugelis kitų prekės ženklų, pavyzdžiui, „Li Auto“ ir „Geely“.
Automobilių tyrimų bendrovės „Autovista24“ duomenimis, penki iš dešimties geriausiai parduodamų elektromobilių Kinijoje 2024 m. balandį taip pat bus PHEV variantai. Geriausiai parduodamas BYD Song, siūlomas ir BEV, ir PHEV variantais. Vien 2024 m. balandį BYD pardavė apie 54 300 „Song“ vienetų. Jo 18,3 kWh baterija leidžia nuvažiuoti 80 kilometrų be teršalų, o bendras nuvažiuojamas atstumas yra 1080 kilometrų.
Kinijos pirkėjai gali rinktis iš tokių populiarių modelių kaip „Aito A9“, „Denza D9“ ir „BYD Qin Plug“. Dėl to pernai visame pasaulyje naujų keleivinių elektromobilių pardavimai sudarė 30 proc. visų parduodamų hibridinių automobilių, t. y. šiek tiek daugiau nei 2022 m. JAV jie 2023 m. pasiekė tik 19% visų naujų elektromobilių pardavimų. Tačiau tai taip pat yra rekordas.
„Stellantis“ parduoda daugiau PHEV nei bet kuris kitas automobilių gamintojas. Praėjusiais metais jos pardavimai išaugo 124 proc. dėl tokių modelių kaip „Dodge Hornet“, „Chrysler Pacifica Hybrid“, „Alfa Romeo Tonale“, „Jeep Wrangler 4xe“ ir „Jeep Grand Cherokee 4xe“.
„Toyota“ remiasi iš tinklo įkraunamais hibridiniais automobiliais, tačiau ne tiek daug. Nors jos PHEV pardavimų augimas JAV lenkia BEV pardavimus. 2024 m. I ketvirtį „Toyota“ PHEV pardavimai išaugo 94%, o BEV – 84% (įskaitant „Lexus“ modelius).
Metams bėgant keitėsi PHEV nuvažiuojamas atstumas
BNEF nustatė, kad automobilių gamintojai, siekdami patenkinti vartotojų poreikius, didina savo PHEV elektrinių transporto priemonių veikimo spartą. Pasaulyje vidutinis PHEV elektromobilių nuotolis padidėjo nuo 53 kilometrų 2017 m. iki beveik 80 kilometrų 2023 m.
Didesnis veikimo nuotolis pasiekiamas dėl didesnių ir talpesnių akumuliatorių. 2023 m. vidutinis PHEV akumuliatoriaus pakuotės dydis JAV ir Europoje siekė apie 15 kWh, o Kinijoje – 26 kWh. O tarp jų JAV siūlomų elektromobilių elektrinis nuotolis yra mažiausias.
Nuo 2021 m. vidutinis PHEV nuvažiuojamas atstumas JAV išliko stabilus – apie 29,8 mylios (48 km). Europoje jis sumažėjo nuo maždaug 43 mylių (70 km) iki maždaug 38 mylių (61 km).
Tačiau Kinijoje hibridinių iš tinklo įkraunamų transporto priemonių vidutinis nuvažiuojamas atstumas, kurį galima įveikti tik elektra, viršija 57 mylių (92 km), t. y. beveik dvigubai daugiau nei JAV.
„Taigi, kai automobilių gamintojai sako, kad nori į JAV pristatyti PHEV, ar jie tikrai pristato aukštos kokybės PHEV automobilius, kurių visiškai elektrinis veikimo nuotolis yra ilgesnis?“ Corey Cantor, BNEF vyresnysis elektromobilių analitikas, sakė „InsideEVs“.
Pasak Kantor, ilgesnis visiškai elektrinio variklio veikimo nuotolis, koks yra Kinijoje, gali paskatinti vairuotojus dažniau naudoti savo PHEV automobilius elektriniu režimu. Tai labai svarbu, nes PHEV nauda aplinkai gali išnykti, jei jie bus naudojami kaip dujinės transporto priemonės.
„Tai nereiškia, kad tai yra neabejotinas ar tikras dalykas“, – sakė jis. „Tačiau turite daugiau šansų, kad vartotojai įkraus automobilį ilgesniam laikui, nei tuo atveju, jei pridėsite 35 kilometrus ir turėsite jį nuolat įkrauti.“
Kinijos pranašumą taip pat padidino padidinto pravažumo elektromobiliai (EREV). EREV iš esmės varomi elektra, tačiau turi pagalbinį vidaus degimo variklį arba generatorių, kuris įkrauna akumuliatorių, kai jis išsikrauna. Tokia konstrukcija padidina važiavimo nuotolį, kurį gali užtikrinti vien tik akumuliatorius, ir sumažina važiavimo nuotolio nerimą.
2023 m. beveik 30 proc. Kinijoje parduodamų PHEV sudarė padidinto pravažumo modeliai, kurių vidutinis nuvažiuojamas atstumas yra 79 mylios (127 km).
Neteisingas naudojimas realiame pasaulyje, bendra nuosavybės kaina
Tarptautinė švaraus transporto taryba (ICCT) nustatė, kad reali PHEV ir valstybinių bandymų metu įrodyta PHEV nauda labai skiriasi. Jų degalų sąnaudos ir išmetamo CO2 kiekis vidutiniškai yra maždaug 2-4 kartus didesni nei bandymų cikluose.
Nominalusis nuvažiuojamasis atstumas yra didelis, nes degalų ekonomiškumo standartuose dažnai daromos prielaidos apie išmetamųjų teršalų kiekį ir elektrinio nuvažiuojamojo atstumo naudojimą. BNEF teigia, kad tai turi pasikeisti. „Didėjant PHEV skvarbai, realių duomenų panaudojimas gali padėti sukurti realistiškesnę politiką ir suteikti apčiuopiamos naudos klimato kaitai“, – teigiama ataskaitoje.
Jei PHEV reguliariai neįkraunate, tiesiog vežiojate negyvą ličio jonų akumuliatoriaus svorį. Dėl to sunaudojama daugiau variklio galios, taigi ir degalų. Tai taip pat yra viena iš priežasčių, kodėl jų eksploatavimo sąnaudos yra didesnės nei ICE ir BEV automobilių.
BNEF teigė, kad net efektyviausių PHEV automobilių eksploatacija yra brangesnė nei vidutinių benzininių ir BEV automobilių. Darant prielaidą, kad elektra bus naudojama 50%, BNEF nustatė, kad „Toyota RAV4 Prime“ vis tiek yra brangesnis nei „Tesla Model Y“ arba vidaus degimo varikliu varomas ar hibridinis RAV4.
„Automobilių gamintojų požiūriu, norite, kad elektrinis režimas būtų kuo labiau išnaudojamas“, – sakė Kantoras. Jis teigė, kad tai padeda naudoti mažiau medžiagų baterijoms, gauti Infliacijos mažinimo akto kreditus arba statyti mažiau elektromobilių įkroviklių.
„Bet jei panaudojimas vis dar per mažas, tuomet jūs tiesiog galite pakenkti klimatui“, – pridūrė jis.