Pradedant aštuntuoju dešimtmečiu, Europos automobilių gamintojai nuosekliai užkariavo Kiniją ir, turėdami nedidelę vietinę konkurenciją, pasiekė milijoninius pardavimus.
Dabar jiems teks ginti savo namų teritoriją Europoje nuo grėsmingų kiniškų elektrinių transporto priemonių antplūdžio.
Kinijos elektromobilių gamintojai BYD, „Chery“ ir „Great Wall Motor“ ruošiasi išleisti daugybę produktų – apie 20 per ateinančius penkerius metus – ir daug lėšų skiria pardavimams ir rinkodarai svarbiausioje eksporto rinkoje, rodo „Reuters“ interviu su 18 Kinijos automobilių pramonės vadovų, konsultantų ir pramonės ekspertų, susipažinusių su Kinijos automobilių gamintojų strategija Europoje.
Kelerius metus iš užsienio konkurentų atimdama rinkos dalį didžiausioje pasaulyje vidaus rinkoje, vis labiau stiprėjanti Kinijos elektromobilių pramonė pasirengusi kovoti su Europa.
Šaltinių teigimu, Kinijos elektrinių transporto priemonių gamintojai daugelį metų tyrinėjo Europos automobilių pirkėjus, samdė pramonės veteranus ir rinkosi platintojus, turinčius daug vietos žinių, kad galėtų įveikti „Tesla“ ir senus automobilių gamintojus. BYD ir „Chery“ jau paskelbė planus gaminti automobilius Europoje.
Kinijos automobilių gamintojai, siekdami įsiskverbti į rinką, taiko įvairias taktikas – nuo garsių sporto renginių rėmimo, kad padidintų savo prekės ženklų žinomumą, iki prekybos atstovybių tinklų kūrimo ir techninės priežiūros bei remonto operacijų stiprinimo, kad apsaugotų perpardavimo vertę, kuri yra pagrindinis automobilių parkų pirkėjų, sudarančių didelę Europos rinkos dalį, reikalavimas.
Kinijos automobilių gamintojų pardavimai Europoje tebėra nedideli, nes jų prekės ženklai vartotojams mažai žinomi, išskyrus buvusį Didžiosios Britanijos prekės ženklą MG, kuris priklauso valstybinei Kinijos automobilių gamintojai SAIC.
Tačiau pristatymai sparčiai auga ir gali išaugti išleidus papildomų modelių įvairiuose kainų segmentuose, sakė pramonės ekspertai. BYD pardavimai Europoje patrigubėjo ir 2023 m. pasiekė 15 000 transporto priemonių po kelerius metus trukusio spartaus elektromobilių pardavimų augimo Kinijoje ir kitose eksporto rinkose.
BYD Europoje pristatė šešis elektrinius modelius, o jos atstovas spaudai teigė, kad bendrovė juos pristato 20 šalių. Praėjusiais metais ji Jungtinėje Karalystėje pristatė pirmuosius tris modelius, o šiemet planuoja pristatyti dar du, sakė BYD rinkodaros vadovas Jungtinėje Karalystėje Markas Blundellas.
„Great Wall“ planuoja per ateinančius penkerius metus Europoje išleisti po vieną modelį per metus, „Reuters“ sakė du platintojai. „Chery“ per ateinančius dvejus metus iš viso išleis aštuonis visureigių modelius su dviem prekių ženklais „Omodo“ ir „Jaecoo“, sakė „Chery“ Europos vykdomasis direktorius Jochenas Tuetingas.
Palyginimui, „Tesla“ turi tik du daugiausiai parduodamus modelius – vidutinės kainos modelius 3 ir Y. Abiejų modelių dizainas jau vėluoja, o jų pardavimai pasaulyje ir Europoje mažėja.
BYD, GWM ir „Chery“ vadovai agentūrai „Reuters“ sakė, kad siekia giliai įleisti šaknis Europos rinkoje. Chery Tueting sakė, kad bendrovė daugiausia dėmesio skiria visiems Europos automobilių ekosistemos aspektams – nuo prekės ženklo kūrimo iki finansavimo priemonių, remonto ir perpardavimo vertės tiek privatiems, tiek verslo klientams.
„Atlikome namų darbus“, – sakė Tuetingas.
SAIC MG neatsakė į prašymus duoti interviu.
Norvegijos elektromobilių asociacijos, atstovaujančios 120 000 elektromobilių savininkų, atstovė Christina Bu susitiko su daugeliu Kinijos automobilių gamintojų ir pažymėjo, kad kai kurie iš jų daug metų planavo savo strategiją Europoje. Norvegija yra pasaulinė lyderė pagal elektromobilių diegimą.
Bu sakė, kad Kinijos prekių ženklai kol kas eksportui pritaikė kiniškus elektromobilių modelius, tačiau jie jau kuria naujus modelius, skirtus Europos pirkėjams. Be to, ji sakė, kad jie nepatiria tokio spaudimo, kaip Vakarų konkurentai, greitai gauti pelno, nes juos stipriai remia Kinijos vyriausybė.
„Kai kurie iš šių žaidėjų išleido daug pinigų, nors jų dar daug nepardavė“, – sakė Bu.
Sąnaudų privalumai
Kinijos automobilių pramonė, kurią sudaro valstybinės ir privačios įmonės, turi didelį ekonominį pranašumą prieš užsienio konkurentus iš dalies dėl vyriausybės subsidijų ir šalies dominavimo akumuliatorių mineralų perdirbimo srityje.
Kinijoje dėl sparčiai populiarėjančių elektromobilių prekės ženklų prasidėjo kainų karas, o BYD vadovaujami automobilių gamintojai parduoda daugybę elektromobilių, kurių kaina svyruoja nuo 10 000 (9250 eurų) iki 30 000 JAV dolerių (27 751 eurų).
Šios žemiausios kainos sukėlė nerimą automobilių gamintojams ir jų politiniams sąjungininkams Jungtinėse Valstijose ir Europoje. Gegužės mėn. JAV prezidentas Joe Bidenas keturis kartus (iki 100 proc.) padidino tarifus Kinijos elektra varomiems automobiliams. Europos Sąjunga šiuo metu tiria Kinijos subsidijas ir netrukus gali padidinti tarifus jos automobiliams.
Tačiau gegužės mėnesį „Reuters“ surengtame renginyje Europos automobilių pramonės vadovai teigė, kad didesni muitai mažai padės apsisaugoti nuo Kinijos elektromobilių, nebent Europos pramonė greitai imsis veiksmų, kad atitiktų jų kainą ir vertę.
„Langas užsidaro“, – sakė „Volkswagen“ valdybos narys Thomas Schmall. „Turime dvejus ar trejus metus“.
Kol kas Kinijos automobilių gamintojai smarkiai nenusileidžia užsienio konkurentams. Vietoj to, jie maksimaliai didina pelną iš eksporto, už tas pačias transporto priemones prašydami dvigubai ar daugiau, palyginti su Kinijos kainomis.
Jų kainos Europoje yra tik šiek tiek mažesnės už panašių Vakarų automobilių gamintojų modelių kainas, tačiau kiniškuose automobiliuose dažnai būna standartinės įrangos priedų, tokių kaip šildomos ir aušinamos sėdynės, 360 laipsnių kameros, skaitmeniniai prietaisų skydeliai, kurie konkurentų automobiliuose dažnai kainuoja papildomai.
Japonijos automobilių gamintojai panašią taktiką taikė prieš kelis dešimtmečius, kai plėtėsi į Vakarų rinkas.
Ilgalaikis investavimas
Plėsdami eksportą, Kinijos automobilių gamintojai įgyvendina sudėtingas strategijas, kad padidintų savo patrauklumą Europos klientams.
Jie pagerino savo saugumo reitingus, sustiprino remonto ir aptarnavimo operacijas bei platinimą, padidino perpardavimo vertę, kuri ypač svarbi žmonėms, nuomojantiems automobilius.
Lizingo bendrovės iš didelės perpardavimo vertės automobilių ima mažesnes mėnesines įmokas, nes pasibaigus lizingo terminui, kai pirkėjai gali pasirinkti, ar juos pirkti, ar grąžinti lizingo bendrovei, jų vertė yra didesnė.
Kinijos elektromobilių gamintojų dėmesys detalėms atspindi tai, ką jie sužinojo apie Europos vartotojus, sakė Bo Yu, JK įsikūrusios automobilių pramonės tyrimų bendrovės „JATO Dynamics“ Didžiosios Kinijos šalies vadovas.
„Kinijoje pirkimo kaina yra svarbi“, – sakė ji. „Tačiau Europos vartotojams svarbu ne tik kaina, bet ir bendra nuosavybės kaina, įskaitant techninę priežiūrą, aptarnavimą ir likutinę vertę.“
Draudimo pramonės finansuojamos saugos grupės „Thatcham Research“ automobilių skyriaus vadovas Benas Townsendas pastaruosius metus dirbo su Kinijos automobilių gamintojais.
Pasak Townsendo, Kinijos eksportuotojai imasi ne tik akivaizdžių veiksmų, pavyzdžiui, laikosi saugos taisyklių ir gauna aukštus saugos įvertinimus, bet ir sprendžia daug sudėtingesnius klausimus, kaip sudaryti garantijas ir nustatyti remonto kainas Europoje, kurioje aptarnavimo darbo jėgos sąnaudos yra daug didesnės nei Kinijoje.
„Yra aiškios griežtos taisyklės tokiais klausimais kaip sauga ir švelnios taisyklės, kurios nėra užrašytos“, – sakė Townsendas. „Kinai labai noriai mokosi minkštųjų taisyklių.“
Kinijos rinkos dalyviai visapusiškai analizuoja, kas yra ilgalaikė sėkmė Europoje, – sakė transporto priemonių platintojo „IM Group“, valdančio „GWM“ prekės ženklą „ORA“ Jungtinėje Karalystėje, vykdomasis direktorius Toby Marshallas.
„IM Group“ jau anksčiau Didžiojoje Britanijoje pristatė daug naujų prekės ženklų, įskaitant Pietų Korėjos „Hyundai“ ir Japonijos „Subaru“.
„Automobilio pardavimas – tai tik ledkalnio viršūnė“, – sakė jis. „Dar daug ką reikia suprasti apie tai, kaip išlaikyti automobilį kelyje visą jo eksploatavimo laiką.“
Labai svarbu užtikrinti, kad atsarginės dalys būtų lengvai prieinamos už prieinamą kainą. Maršalas sakė, kad GWM JK ORA platintojas gali pateikti daugumą dalių per 24 valandas. O SAIC priklausanti MG pranešė, kad šią vasarą atidarys antrą Europos dalių centrą, kad patenkintų augančią transporto priemonių paklausą.
Dar vienas labai svarbus veiksmas – pritraukti automobilių parkų vartotojus, kurie sudaro neįprastai didelę Europos automobilių pardavimų dalį. Pavyzdžiui, Ayvens, didžiausia Europos lizingo bendrovė, jau bendradarbiauja su BYD ir „Geely“.
Kitaip nei „Tesla“, kurios perpardavimo vertė buvo sumažinta ne kartą mažinant mažmenines kainas, Kinijos automobilių gamintojai bendradarbiauja su tokiomis bendrovėmis kaip „Autovista“, kuri atlieka išsamius „automobilio ir rinkos“ tyrimus, siekdama nustatyti optimalias likutines vertes lizingo klientams.
„B-Y-kas?“
Pagrindinis Kinijos automobilių gamintojų iššūkis – pasiekti daugumą Europos vartotojų, kurie nežino apie jų egzistavimą. Tai suteikia seniesiems automobilių gamintojams daugiau laiko užkirsti kelią Kinijos eksporto grėsmei, teigė strategijos konsultacijų bendrovės „Stax“ vykdomasis direktorius Phil Dunne.
„Tačiau kinai greitai mokosi, – sakė jis, – todėl tai truks neilgai.“
Kinijos automobilių gamintojai, norėdami padidinti savo prekės ženklo žinomumą, pasitelkia socialinę žiniasklaidą, svarbių renginių rėmimą ir partnerystę su nusistovėjusiais pardavėjų tinklais.
Vienas iš BYD platintojų Italijoje yra „Gruppo Autotorino“, turinti 70 mažmeninės prekybos vietų 24 provincijose.
„Mūsų tinklas leidžia jiems greitai pasiekti klientus“, – sakė pirmininkas Plinio Vanini. „BYD tai buvo labai svarbu.“
GWM ir „Chery“ bendradarbiauja su esamais prekybos atstovais, kurie taip pat prekiauja kitais žinomais prekių ženklais. „Chery“ Europos vykdomasis direktorius Jochenas Tuetingas sakė, kad automobilių gamintojas savo „Omoda“ automobiliams pasirinko tokias bendras vietas, kad žmonės sakytų: „Kol čia būsiu, apžiūrėsiu“.
BYD, būdama pirmaujančiu Kinijos elektromobilių prekės ženklu, steigia daugiausia atskiras prekybos atstovybes ir jas sparčiai plečia.
BYD rinkodaros vadovas Jungtinėje Karalystėje Markas Blundellas teigia, kad iki vasaros automobilių gamintojas JK turės 60 prekybos atstovybių, o kitą vasarą jų bus 100. Per 18 mėnesių planuojama įrengti tiek atstovybių, kad dauguma britų jas galėtų pasiekti per 14 minučių kelio automobiliu.
Žinomumas apie kiniškus automobilius didėja. Kovo mėn. internetinės automobilių prekyvietės „Carwow“ atlikto tyrimo duomenimis, 50 proc. respondentų Vokietijoje teigė, kad svarstytų galimybę įsigyti Kinijoje pagamintą automobilį, o pernai spalį tokių buvo 27 proc.
Norėdama sustiprinti savo prekės ženklą, BYD, turinti dideles kišenes, daug lėšų skiria „Euro 2024“ futbolo čempionatui, kurį anksčiau rėmė „Volkswagen“.
BYD demonstruos savo elektrinius automobilius rungtynių vietose, o jos prekės ženklas bus rodomas tiesioginėse transliacijose. Europos futbolo asociacijų sąjungos duomenimis, kiekvienas „Euro 2020“ rungtynes stebėjo daugiau nei 100 mln. žiūrovų.
„Tai bus labai naudinga žinomumui, nes žmonės per visas varžybas matys „BYD, BYD, BYD“, – sakė automobilių gamintojo JK rinkodaros vadovas Blundellas. „Tačiau mes esame labai kuklūs. Net ir kitais metais šiuo metu žmonės sakys „B-Y-kas?“.